facebook facebook
 
 
ИГРИ » PC
 
   
 
Zeus: Master of Olympus
Ревю | 30.12.2000 | автор: Свилен Енев


оценка:
Производител:
Impressions Games
Издател:
Sierra
Жанр:
Стратегия в реално време
Платформа:
PC
сайт на играта »

Играта Zeus е истински шанс за част от днешните тийнейджъри, които не четат книги и не познават митологията на Древна Гърция, да научат за живота на първата демокрация в човешката история. Всичко е направено такова, каквото е било наистина в античните полиси. Присъстват основните сгради и дейности, които са характерни за епохата...

Първоначалното впечатление е, че Zeus твърде много е копирана от Caesar 3, но всъщност е много по-богата и интересна. Наистина като енджин двете игри са почти еднакви. Това обаче никак не намалява достойнствата на новия хит. Онова, което наистина ми хареса, е, че като в същинска стратегия в реално време разполагате не само с инженерни, архитектурни и икономически възможности за изява, но и с военна мощ. Трябва да водите истински битки, подобни на сраженията в Age of Empires. Освен армията, която създавате, можете да

викате на помощ и някой герой

Той изглежда по-грамаден от обикновените хора, които живеят в града, но пък е по-малък от боговете, които от време на време също навестяват вашия полис. Трябва да прибягвате до услугите на някой от изтъкнатите гръцки воини, когато искате да разрешите даден проблем. Например в една от мисиите ужасна хидра се заселва върху мраморните ви блокове и започва да разкъсва всичко живо. Може да я победи само Херкулес. Той обаче не идва така лесно в града ви. Необходимо е да изпълните всичките му прищевки, за да го привлечете. В тях често се включват изискванията за красива гледка около къщата му – беседки, фонтани, философски подиуми, театри и т.н., или пък доставянето на петнайсет амфори с вино, изграждането на бойни кораби и др. Това с виното не е никак лесно, колкото и елементарно да звучи...

По отношение на графиката може да се каже, че не е напълно триизмерна, но пък 3D-то е балансирано така, че дърветата, които много-много не се виждат, са спрайтове, а хората са много добре направени. AI-то и pathfinding-ът са на много добро ниво.

За изграждането на сюжета в различните кампании са послужили реални събития от Древна Гърция. Интересното е, че всеки град има божества, които живеят в него при нужда и му помагат. Няма нищо по-хубаво, ако войнствено настроени богове населяват полиса ви, защото ще го защитават заедно с вашата армия. Важно е да им изградите храм, тъй като иначе няма как да ги призовавате. Обикновено това е условие и за преминаването в следващ епизод. Ако например Дионисий нападне града ви, той ще алкохолизира вашите граждани. Те ще тръгнат след него и населението ви ще намалее драстично. Ако обаче имате храм на Арес, неговият обитател ще напердаши бога на виното и ще го изгони надалеч. Разбира се, няма да може да го убие, защото Дионисий, както и всички богове, са безсмъртни.

Да развивате града е трудна работа, защото вашите жители се нуждаят от храна, дрехи, вино, оръжия и т.н. Вие обаче

не можете да произвеждате всички ресурси

защото или теренът не ви го позволява, или просто мисията е такава. Единственото решение е в търговията. На картата на Гърция (която се намира в долната дясна част на екрана) ще получите информация за градовете, с които можете да осъществите икономически взаимоотношения. Ако например трябва да купите вино, а полисът, който го предлага, се нуждае от зехтин, трябва да достигнете до свръхпроизводство на маслиновото масло. Така освен за другия град, ще има по нещо и за вас.

Улиците във вашите градове могат да бъдат три вида – нормални, авенюта и булеварди. Покрай първите се строят обикновени къщи, които изискват по-малко културни сгради около себе си (театри, философски подиуми и гимназии). Богаташките имения задължително са разположени на авеню или булевард. Жителите им искат да гледат представления, да слушат трактатите на философи и да спортуват активно. Ако не построите културните сгради, вашите богаташки къщи няма да се развият.
Милитаристите трябява да знаят, че това ще се отрази на армията, защото точно там живеят елитните воини и конници.

В близост до всяка група сгради – били те къщи или културни здания – трябва да има пожарна и наблюдателен пост, който следи постройките да не се срутят. Жилищата пък се нуждаят от фонтан и баня, защото иначе пламват епидемии. На два театъра трябва да има поне една театрална академия. По същия начин философските подуми се нуждаят от лицеи, които незнайно защо са наречени с неподходящото име колежи.

Не бързайте да строите нови къщи

защото ще предизвикате безработица. Градът е силен, когато има добър баланс между броя на жителите и трудовата заетост. Работни места се създават благодарение на фермите, нивите, сградите за добиване на олио, винарните и всички други съоръжения, които имат отношение към икономическия просперитет. Стадионът е само един за целия град и трябва да бъде разположен в близост до богаташките къщи. По-голямата дистанция ще се отрази неблагоприятно на конницата ви.

Основната сграда е дворецът. Той трябва да бъде добре защитен, защото превземането му автоматично води до вашето поражение. В него стоят и войските ви. Понякога те излизат оттам, ако някъде по картата има опасност. Например случи ми се да загубя нелепо една игра, заради тези странствания на стражите ми. Отказах да се предам на вражеска армия, разчитайки на собствената си военна мощ. Но когато врагът влезе в града, се оказа, че моите легиони са отишли в другия край на картата, където щъкаше някакъв Минотавър. И докато полковете ми се завърнат, дворецът ми беше разрушен...

Менютата в Zeus са доста опростени. От най-горното строите къщи, второто е за развиване на ферми, лози, ниви и други селскостопански обекти. Следва меню за индустрията ви, както и за създаване на площади, гранари и търговски центрове. В близост до жилищните сгради задължително трябва да има площад (агора). На всеки площад поставяйте вендори (павилиони) за храна, дрехи и масло, а в богаташките квартали (където ще строите големи площади) и магазини за коне, вино и оръжия. Без площадите къщите няма да се зареждат добре и съответно няма да се развиват.

От друго меню строите сгради за хигиена – фонтани и бани, както пожарна и наблюдателни съоръжения. Има меню за администрацията и от него изграждате двореца и данъчните служби. Ако градът ви е богат, съветвам ви да намалявате данъците и дори въобще да ги премахнете. Тогава хората няма да негодуват... Други менюта са за културата (философия, театър и спорт) и за религията – от него иззиждате храмове и работилници за тях. Със следващото меню можете да правите крепостните си стени, както и бойните кули. Има меню за естетиката – фонтани, беседки, благоустройство, паркове, лабиринти, басейни и т.н., без които сградите ви също няма да се развиват.

В случай, че в задачите ви за преминаване на нивото е превземането на друг град, можете да повикате съюзник.

Когато атакувах град с многочислено по-голяма армия например, ми помогна войската на Варна (или Одесос, както се е наричал по онова време)... 

 
системни изисквания
Penitum 166 MHz, 32 MB RAM
напиши коментар
 
ОЩЕ ИГРИ ОТ ЖАНРА
StarCraft II: Wings of Liberty 130
Command & Conquer 4: Tiberian Twilight 59
StarCraft II: Heart of the Swarm 53
DotA 2 - PCM2.0 47
Demigod 42
League of Legends - PCM2.0 41
Warhammer 40k: Dawn of War II - Chaos Rising 38
Stalin vs. Martians 33
Total War: Shogun 2 31
Napoleon: Total War 28