X3: Reunion

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 31 дек. 2005

Преди много, много години, в една галактика много, много далеч…. Папапаааа пам, тиририраааарам…

Стоп, стоп, стоп, това е друг филм. Чат пат на гейм небосклона се появяват звезди. Не говоря за мултимащабните и високосубсидирани супернови на акулите в бранша, които в повечето случаи изгарят за няколко дни или часа и най-често са доста кухи. Нито пък са едва мъждукащите вечни слънца на MMORPG-тата, излезли преди същите тези много, много години (справка – неумиращата Ultima online). Те са малко по-ярки и също толкова стабилни, но често остават неоткрити или недооценени от масовия геймърски вкус, вперил поглед в телескопа именно в търсене на лъскавкото. Често вината за това е на самия разработчик – било заради непълноценната реализация на една велика идея (да, пак става дума за Vampire: The Masquarade) или просто прекалената комплексност на даденото заглавие – именно това, което го кара да изпъкне сред останалите, се оказва трудносмилаемата частичка за мейнстрийм вкуса на публиката…
И така

представете си една вселена

– чиста и неопетнена, в която човечеството се е засилило да покорява дълбините на космоса. В стила на всяко второ Sci-Fi заглавие се появяват баш лошковците – нова извънземна раса под името Kh’aak. Започва война, описана и преживяна от някои от вас в първите две игри от поредицата. Въпреки хилядите поражения и милионите жертви под формата на кораби и жива сила, човечеството успява да отблъсне агресора. Но дали успява да го унищожи? Победата изглежда временна и сега нова опасност надвисва над света такъв, какъвто ни се ще да бъде в бъдеще.

Ще поемете ролята на пилот ветеран от войната. В мирни времена за него няма много опции, освен да се изживява като междупланетен пират, контрабандист или търговец. Тъкмо започвате да се чудите какво точно ще правите до края на играта, когато се оказва, че извънземните не са разпрашени на милиарди частички из целия космос, а дремят някъде там, готови да се завърнат. Защото традицията повелява да откривате и остатъците от древен космически кораб, който може да даде отговорите на въпросите, зададени в първите две игри и… не, спирам до тук – останалото ще си го откриете сами. 🙂

Геймплейно

Ако сте дърт фен на поредицата, спящи с джойстик под възглавницата и врътнали първите две игри, може би е добре да спрете да четете дотук и да търчите да си вземете играта по най-удобния ви канал. Ако пък сте пробвали Freelancer, харесала ви е и се чудите какво подобно нещо да изиграете, продължете надолу.

В началото можете да изберете типа на игра и нивото на трудност. Първите три режима са стори дривън – тоест поемете ли по тях, ще следвате пътя на историята и малко или много адвенчърът ви ще бъде обвързан с нея. За новаците препоръчвам опцията, в която ви пускат с малко повечко парички и по-добро корито. А ако вече сте врътнали играта, можете да се пробвате във “Free” режим като търговец или пират – просто си се шматкате насам-натам между звездите и да трупате кеш. Между другото пътят на пирата е доста по-рисков, но и доста по-доходоносен.

Нищо не ви пречи да направите същото и в стори частта. Ако получите прекалено голяма нужда от финансова инжекция, винаги можете да нападнете слабо охраняван търговски кораб или да контрабандирате някакви стоки. В първия случай всички куки от дадения район ще се залепват зад гъза ви в момента, в който минете през портала, а повярвайте ми – те винаги са повече и по-добре въоръжени.

Също както във Freelancer и в предните две игри, всяко ваше действие – било търговия, било атака над нещо се – отразява върху света около вас. Изградена е мащабна система от фракции и коалиции с различни и на места припокриващи се интереси, които вие можете да обслужите или нарушите. Когато сте на на нож с някоя от тях, е най-добре да не припарвате до контролираните от нея региони, а когато сте в добри отношение можете, най-малкото да очаквате по-добри цени в магазините.

А цените са важно нещо

Всичко в играта, както и в реалния живот, се върти около парите. Независимо от ориентацията ви, масата кеш ще ви позволи да купувате нови кораби – бойни или търговски, както и да изградите собствена флотилия за постигане на целите си.
Почти всеки един регион си има собствени магазини и собствена фабрична продукция. По всяко време можете да проверите цените на дадени стоки, да прецените кои ще ви донесат най-голяма печалба от съотношението чиста пара и разходи по транспорта + непредвидени срещи с пирати и друга междузвездна гнъс. Цените постоянно се изменят и нещо, което ви е носело печалба през последните два-три дни, може да се окаже и причината за вашия фалит. Добавени са опции за бартерни сделки, чийто смисъл така и не можах да открия.

Баталии

Едно от най-хубавите неща на космическите симулатори в сравнение със самолетните е липсата на едно голямо, зелено нещо там долу, съприкосновението с което е далеч от приятното. Единствено във вселенския простор можете да се насладите на едни наистина забързани и нереални кучешки боеве (dogfights… ама тъпо звучи като е на български). Да, можете да си се таралянкате на търговски кораби до края на играта със съвсем малката нужда от бойни действия, но това е първо мудно, второ – адски скучно. Поне според мен.

Иначе играта е сериозна. За да се научите да управлявате що-годе кораба си, ще са ви нужни няколко часа. За да се превърнете във виртуозен пилот-изтребител, ще са ви необходими дни, в които да запомняте клавишните комбинации и физиката на всеки един кораб, която е реалистична. Тя е базирана на предварителното ви ускорение, тягата на двигателите на съответния модел, както и масата и тежестта му. Като цялото управлението доста успешно се овладява с клавиатура и гризача, без да имате нужда от допълнителна периферия. Както във Freelancer и Mech Commander, оръжията са комбинирани по групи – можете да избирате как да ги разположите и как да ги използвате. Имайте предвид, че повечето от тях харчат така скъпоценната за кораба ви енергия и трябва да се целите доста добре, ако не желаете след поредния успешен изстрел да се озовете безпомощни в меле от вражи огън.

Технически

Играта е адски красива… но и адски тежка. Умножете минималните системни изисквания по две и ще получите реалния минимум за нормална игра и драстично намаляване на шанса да бъдете изплюти обратно в Win-a. Последното ще ви се случва почти редовно между другото, най-често при влизане или излизане от портал. Не ми се ще да отварям темата за архаичните кътсцени. За сметка на това музиката е мащабна, глобална, надъхваща… приказна.

Така че ако не се плашите от няколкостранични ръководства с клавиатурни комбинации, имате поне една изцяло свободна седмица и си падате по космическите симулации, X3 ще е добър коледен подарък за вас.

Автор: Георги Панайотов