Worms World Party

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Поредицата с ключова дума Worms вероятно е една от най-популярните акрейд-игри, в които няма и грам 3D-графика. С появата си през 1994-та играта на Team 17 (вероятно вдъхновена от Scorched Earth) предизвика тотално вманиачаване на стотици хиляди фенове. Последваха Worms Reinforcements (1995), Worms United (1996),  а през 1997-ма Worms II направо изби рибата повсеместно. Беше логично да очакваме и Worms Armageddon (1999-та). Играта, която представям в момента, честно казано ми дойде малко изненадващо и не очаквах да се появи в този си вид. Става дума за следващата порция червеи: Worms World Party.

За пореден път става дума за добре познатите ни войнстващи мекотели. Каква е причината да се сбият остава загадка, чийто отговор вероятно е известен само на Анди Дейвидсън – бащата на Worms. Team 17 твърдят, че WWP е следващото ниво в развитието на Worms. Според мен обаче освен подчертано интернет-ориентираните нововъведения, които изпъкват в тази нова серия, май няма почти нищо, което би извисило рязко Worms Wolrd Party над Worms Armageddon.

Геймплеят няма да изненада никой от старите фенове. Червеите си се стрелят със същата настървеност, използвайки познатите от Worms Armageddon оръжия. Терените също не могат да се похвалят с някакви новаторски елементи – worms се разхождат из познати местности.
Наистина е неприятно, че хората от Team 17 не са сметнали за необходимо дори да попреработят старите background-схеми и по време на стандартната игра WWP не оставя впечатление за нов продукт. Разбира се, играчът може да избере някой от двайсетината статични декори, които внасят някакъв елемент на разнообразие.

Все пак има доста мисии, на които дизайнерите са обърнали достатъчно внимание и вероятно точно тези нива ще са най-интересни за старите играчи. Те биват два вида – съответно за единичен гангстер и банда злодеи. Във втория случай участващите отбори могат да бъдат управлявани само от хора, тъй като очевидно един компютърен тим ще има сериозни проблеми, докато разбере и осъществи целите на по-сложните мисии.

Действието на всяка от задачите се развива на уникален, нарисуван специално за целта терен. Ако все пак някой реши, че иска да сътворите собствено игрално поле, той ще има на разположение един доста читав terrain editor. В него може да бъде заредена произволна BMP- или JPEG-картинка, която се използва за шаблон. Впоследствие се определя стилът на терена (т.е. как да се оцвети шаблонът), броят на обектите и рампите по него, нивото на водата и дали да има ограничения по краищата му.

Начинаещите ще имат възможност да се самообучат с помощта на подобрените training-мисии, където играчът има възможност да се научи не само как борави с набора от оръжията, а и на някои стратегически умения. Тренировките биват два вида – за време и за способности. При първите е важно да се изпълни малка мисия за възможно най-кратко време (например: прелети над всички цели и ги взриви в рамките на 40-на секунди). При тренировките за способности играчът се учи на точна стрелба, правилно разпределение на наличните оръжия и т.н.

Вероятно най-забележителната новост е т.нар Wormpot – опция, позволяваща бърза промяна на игралните параметри. Преди започването на всяка игра избирате комбинация три икони по начин, наподобяващ на комарджийска ролетка. Впоследствие всяка от тях влияе на битката между червеите. Някои от по-интересните са: nonstop crates (през цялото време валят сандъци с оръжия ), high damage (даден клас оръжия стават по-смъртоносни), shooting does not end turn (може да издевателствате над противника многократно, докато ви свърши времето за ход). Тъй като бройката им е доста голяма, разнообразието в Worms World Party идва именно оттук.

WWP запазва стандартните конфигурации на игра (Beginner, Intermediate и Pro). Освен това има и няколко алтернативни конфигурации за заклетите wormer-и, пресъздаващи условията от Worms Armageddon и Worms 2. Забавни са и мисиите за single player, които са 40 на брой – всяка с различен art и цел. Може да се играе и специална Deathmatch игра, в която ми се наложи да срещна моя тим с четири отбора, всеки един от които се опитва да свети маслото на червите ми.

Що се отнася до рекламирания online-гейминг, той не блести с някакви невероятни възможности. След като се свърже със сървъра на Team17, играчът попада в среда, наподобяваща IRC – с chat стаи, всяка от които предполага определени условия на игра (има и разделение на начинаещи и експерти). Всеки играч е представен с флагчето си и по този начин може да изберете националността на хората, с които ще играете.

Хрумването, което наистина ми допадна, се казва Wormopedia.
Представлява своеобразна енциклопедия, в която са описани всички оръжия, powerup-и, някои основни техники (като например видовете скок) и дузина любопитни факти, включително слухове и случки, свързани с историята на Worms. Началните менюта в игра са прерисувани и са вкарани няколко нови музикални парчета, както и много допълнителни икони за гробовете, звукови банки за разговорите на червеите и подобни дреболии.

Странно е, че Team 17 не са предвидили опция за смесени отбори (тоест част от червеите да са компютърно управлявани ). Би било чудесно, ако имаше и някакъв интерактивен момент по така или иначе доста статичните терени. Тъй като все пак става дума за Worms и в някаква степен съм пристрастен, не мога да дам крайна оценка. За мен WWP граничи с разочарование. Факт е, че Worms-одисеята се комерсиализира и Team 17 могат да бъдат почти сигурни в продажбите на още няколко продължения. Доколко обаче подобна маркетингова схема е добра за славата на самите червеи, е доста спорен въпрос.

Автор: Георги Пенков