Worms Armageddon

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 26 мар. 1999

Американските компании бълват десетки игри всеки месец, но истински оригиналните и нестандартни заглавия почти винаги са дело на европейци. Докато янките се трудят над поредния клонинг на тема Doom или Warcraft дребни английски или френски фирмички често създават същински перли. Точно така преди няколко години се появи играта Worms, дело на англичаните от TEAM 17. Въпреки грозната дори за онова време графика, нищожния бюджет и тоталната липса на каквато и да е рекламна кампания, тя стана култов хит и то не само в Англия, а по цял свят. Дори създателите ґ бяха учудени от неочаквания успех, но набързо създадоха add-on – Worms+: Reinforcements. След 1-2 години се появи и продължението Worms 2, което можеше да се похвали с идеална графика и камара нови оръжия в ръцете на розовите терминатори.
Разпространител бе не друг, а гигигантът Microprose. Явно нито създателите, нито диструбуторите са имали причина за недоволство, тъй като третата част – Worms Armageddon, вече е факт.

И така – въоръжените до зъби малки розови рамбовци се завърнаха и Армагедон може да започне. Идеята си е все същата: да взривим, удавим или разстреляме противниковите червеи, като за тази цел използваме пребогатия арсенал от огнестрелни оръжия, базуки, гранати, експлоадиращи животни, стари бабички и смъртоносни тропически плодове. Към класическия инструментариум, познат ни от Worms 2, са добавени и няколко нови, още по-хитроумни “оръдия на труда”. Със скункса – модерно химическо оръжие, можем да издушим противниците.
Заразените червейчета позеленяват и започват да губят енергия с всеки изминал ход. Те могат да бъдат излекувани, само ако се докопат до някой медицински пакет. Ако пък искате да си направите барбекю, то новата горелка е точно за вас. Освен това разполагате с лък и викингска брадва, с която можете да разсечете противника си на две… в буквалния смисъл (атакуваният червей губи половината от енергията си). С овцемета пък можете да изстреляте бедните блеещи животинки в желаната посока. За незапознатите с Worms читатели трябва да уточня, че овцата всъщност е свръхмощна самоходна бомба. Окопалите се врагове могат да бъдат неприятно изненадани от бомбата-къртица. Просто няма как да изброя всички оръжия, но Бетонното Магаре – олицетворение на божествения гняв, също е налице:-). Между другото – в сандъците с оръжия вече няма виетнамски капани (booby traps), така че смело събирайте небесната мана!

Новост е появата на utilities – те падат от небето, също както оръжията и медицинските пакети и имат най-разнообразни ефекти. Например с помощта на лазерния поглед можете да улучите врага си с пистолет или лък от огромно разстояние. Слабата гравитация също е много забавна. Ако попаднете на jet pack, ще можете да полетите, вместо да използвате досадните стари ninja-ropes. Съществуват и цяла камара чисто стратегически utilities – замразяване на вашите червеи в блокове лед (където са почти неуязвими), избиране на произволен червей, невидимост и пр.

“Червеят никога не може да има достатъчно оръжия” – казва Анди Дейвидсън, създателят на Worms (който между другото отдавна би трябвало да лежи в звукоизолирана стая в специализирано заведение), но внушителният нов арсенал ще го задоволи, поне на първо време. Колкото до графиката – най-сериозната промяна в сравнение с втората част е поддръжката на високи графични режими – до 1024х768. Това е много удобно, тъй като в режим 640х480 се налагаше постоянно скролиране и прицелването за далечни изстрели бе много трудно. Сега  червеите и терените са горе-долу с мащаба от първия Worms, но пък изглеждат несравнимо по-красиво. Звуковите ефекти са направени с чувство за хумор и са изключително разнообразни – предвидени са десетки различни пакети, между които да си избирате, както и възможността да запишете собствено озвучаване. Музиката също е на ниво.

Разбира се, преди дори да си помислите за игра трябва да създадете своя dream-team от слузести, розови чудовища. Измисляте осем имена, колкото по-идиотски – толкова по-добре. Между другото в момента най-популярното име за червей е Моника Люински… Избирате си говорен пакет или записвате свой собствен (прекрасно се получава ако ускорите двукратно гласа си). Също така трябва да изберете свой фанфар, вид на надгробния камък (всички гробчета са много симпатични и се кълчат в такт с музиката) и едно специално оръжие. Най-накрая трябва да посочите своя флаг. Тук е мястото да се похваля, че българският трибагреник е включен в Worms: Armageddon и негов художник е… самият Боян Спасов! Просто ми беше омръзнало всички в Интернет да ме питат дали съм руснак докато играех на втората част и затова изпратих миниатюрно българско знаменце на Team 17 с молба да го включат в продължението. Сега с гордост мога да заявя, че съм нарисувал собственоръчно 340 пиксела от Worms: Armageddon (знамето има размери 20х17). Отклоних от темата… създайте отбора си и се хвърлете се с главата напред в екшъна!
Както винаги, можете да играете срещу компютъра или в multiplayer да разкажете на своите своите приятели

къде зимуват червеите

Предвидени са тренировъчни нива, където да усвоите някои основни умения – примерно пилотаж на супер-овце или избиване на стари жени. Освен това има една single-player кампания и серия от битки, наречена deathmatch. Ако постигате завидни успехи в тези дисциплини, ще получите достъп до няколко много забавни тайни опции, между които са амфибийните овце и възможността червеите да кървят, когато бъдат уцелени (е, не е като Blood 2, но и това е нещо за консервативните англичани). В multiplayer-а има две съществени нововъведения. Първо – вече можете да сключвате съюзи, като изберете еднакъв цвят за отборите си. Второ – по-добрите играчи могат да отпускат хендикап на по-слабите, тоест преднина в броя на червеите или тяхната енергия. Това прави битките още по-интересни и забавни. А когато екшънът приключи, не забравяйте да погледнете статистиката и оригиналните награди, с които са почетени отбори и отделни червеи. Като нищо може да се окаже, че червеят Kuma Lissa е станал шампион на висок скок, а пък Bill Gates е преминал към тъмната страна…

Worms винаги е предлагал на играчите алтернативно забавление, различно от това в StarCraft или Quake 2. Онези, които прибързано отхвърлят тази игра като “несериозна” просто не знаят какво пропускат. Какво удоволствие е да взривиш с овца червеите на най-добрия си приятел, който от яд да си потроши клавиатурата и да глътне мишката. За съжаление Team 17 официално обявиха, че Armageddon ще е последната игра от серията. Но кой знае – може би вече ни подготвят триизмерен вариант?

Автор: Боян Спасов