WorldShift

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 30 сеп. 2008

Почти четири години изминаха от премиерата на Knights of Honor, когато Весо Ханджиев, главният виновник за появата на тази средновековна мания, обеща, че следващата игра на неговото студио ще бъде, цитирам, „с роботи”! Е, най-накрая я дочаках. WorldShift е вече факт. Успява ли да оправдае очакванията ни? Предлага ли нещо на стратегическия фронт, което никоя друга игра не е правила досега? И дали формулата за динамично, екшън-ориентирано RTS работи добре? Да видим…

Една по-различна стратегия

Създавайки WorldShift, софийското гейм-студио, известно вече като Crytek Black Sea, е имало предвид две основни неща. На първо място, че игрите трябва да са забавни. И на второ – лесни за усвояване. Ако погледнем назад към стратегическия жанр, ще видим, че заглавията в него имат тенденцията да стават по-красиви, Втората световна война постепенно да се измества от Трета, а геймплейът е все по-комплексен и пълен с никому-ненужни правила и ограничения, които по-скоро ще те отблъснат, отколкото ще ти привлекат вниманието.

В този ред на мисли – Knights of Honor съдържаше около половин милион реда текст, преведен на най-различни езици, над два часа озвучени реплики, 2000 илюстрации на рицари, направени на ръка в пет различни размера, както и един наистина внушителен изкуствен интелект, който не ни оставяше и глътка спокойствие. Сега обаче Crytek Black Sea са решили да направят нещо по-различно, нещо по-екшън. И все пак се оказва, че WorldShift в никакъв случай не е простичка игра. Въпреки че досадното строене на бази и монотонното събиране на ресурси са сведени до минимум за сметка на зрелищни и динамично провеждащи се битки, гъвкавата стратегическа мисъл в нея често е единственото нещо, което ще ви спаси от унищожение.

В света на WorldShift, в който технологията и магията съжителстват ръка за ръка, съществуват три основни раси –

хората, племената и Култът

Всяка фракция е коренно различна една от друга и притежава по един главен командир, четирима офицера и няколко единици, които съставляват гръбнака на армията. Да вземем например хората. Техният герой се нарича Lord и изпълнява ролята на „танк”, тъй има много кръв, суперздрава броня и най-вече – може да обърква противника и да го принуждава да фокусира нападението си върху него. Освен това е способен да се инжектира със специален серум, който му възстановява здравето. Племената, от своя страна, имат на разположение High Priest. Това е магьосник, който макар и в пъти по-хилав от останалите командири, представлява изключително мощен лечител. Той е достатъчно способен да се грижи и сам за себе си, мятайки пронизващи светкавици и замразявайки противниците си за кратък период от време. Накрая идва ред на Master, главнокомандващ войските на извънземната раса, известна повече като Култът. Той има специален плазмен щит, може да изсмуква жизнените сили на врага и да ги пренася директно на близкостоящите съюзници. Не на последно място – прави мощна атака, която поразява всички противници в определен периметър.

Офицерите

на трите раси също не са за подценяване. Guardian-ът на племената да речем може да изчезне за секунди от полезрението на своя противник и да се телепортира зад гърба му, за да нанесе мощен и сътресителен удар, който ще го зашемети. Точно както в интрото на WorldShift. Един от офицерите на Култа, наречен Manipulator, пък призовава черно като смъртта торнадо, което периодично изстрелва потоци от живителна енергия към приятелските войски.

Всички тези командири и офицери, в комбинация с по-малките единици, които също имат най-различен набор от умения (макар и не чак толкова мощни като тези, описани по-горе) създават предпоставка за изграждането на безброй стратегии за победа на бойното поле.

Пълна кустомизация

Това, което прави WorldShift толкова силна и оригинална стратегия обаче, е възможността да променяте почти всеки един аспект от трите съществуващи раси. Ето как…

По време на игра ще откривате най-различни предмети и реликви, запазени по един или друг начин през вековете на върлуващата чума. Те ще се трупат в един постоянен инвентар. Веднъж щом приключите настоящата си битка, ще може да ги екипирате в т.нар. Ability Grid, уникален и за трите фракции. Всеки предмет пасва на определен слот – един е за вашия командир, друг само за определен тип офицер и т.н. Колкото повече играете, толкова по-нови и по-добри предмети ще откривате и съответно – ще усъвършенствате възможностите на своята раса. Предметите и реликвите варират по качество, характеристики и бонуси, а техният брой е огромен. Някои от тях, особено по-мощните, се намират по-трудно и ще трябва да се съюзите с ваш приятел, за да да ги достигнете, тъй като представляват истинско предизвикателство.

Общо взето съществуват стотици, дори хиляди възможни комбинации от билдове за всяка раса. Нито една от тях обаче не е идеална. Просто трябва да откриете онази, която пасва най-добре на вашия стил на игра. Дали ще изберете войниците ви да имат повече кръв или пък по-голям шанс да нанесат критичен удар? Това зависи само от вас.
Да, WorldShift може да се разцъква офлайн и има една добра сингълплейър кампания, увлекателно разказана в около дузина мисии, както и отборни PVP битки за до шестима играчи. Но най-големият коз на новата игра на Crytek Black Sea е

кооперативният PVE режим

В него определено се усещат елементи на онлайн ролева игра. Тук група играчи могат да сформират екип и да се впуснат в битка срещу доста по-трудни от обикновената кампания мобове, мини и главни босове. Именно те пазят най-добрите предмети в играта, а стратегическото подмамване на вражеската група и правилната подредба на всеки един играч ще бъде ключова за изхода от сражението.

Съвсем отговорно мога да кажа, че WorldShift е най-добре изглеждащата българска игра до момента. Цветна, детайлна и пълна със зрелищни ефекти. Особено силно впечатление правят светкавиците още в първата мисия от кампанията. В момента, в който падне гръм, за момент целият екран става черно-бял, с максимално притушени цветови тонове. Трябва да го видите непременно!

Що се отнася до музиката, на места тя все едно е композирана от Enigma или Deep Forest. А репликите – те определено са озвучени професионално. Уви – отново ще трябва да чакаме за българска версия на играта, тъй като на този етап такава няма…

Автор: Владимир Тодоров