Warrior Kings

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 15 апр. 2002

Хубавите стратегии в реално време, направени по полу- и псевдосредновековни мотиви, са достатъчно много. За съжаление повечето от тях са банални и не заслужават и прашинка внимание. Все пак, за радост на геймърското народонаселение, два до три пъти годишно се появяват и игри от този тип, чието старателно изиграване е просто задължително. Такава е и настоящата стратегия – Warrior Kings.

Попадате в една измислена средновековна вселена, която се намира в състояние на лек хаос, който скоро може да се превърне в тотален колапс. След дълги години на просперите и поколения добри и мъдри владетели по земите на тази вселена най-сетне се е пръкнал и един истински злодей. Като класически представител на лошите сили, той не може да мирува, а решава да демонстрира пълния си набор човеконенавистни номера. Оттук всичко се развива по класически сценарий: бащата на нашия добтр рицар е убит, а героят е принуден да спаси кожата си на един варварски остров. Там положителният персонаж събира поддръжници, с които се връща на континента. Следват множество битки, а накрая – заслужена победа от холивудски тип с резултат “тридесет и осем на нула”.

Едно от забавните неща около Warrior Kings е мястото, където се развива действието. Най-общо казано този представлява леко извратена и деформирана карта на Европа. Може да откриете поне осемдесет процентна прилика с континента, който обитаваме. А и имената на някои от местностите до немай къде наподобяват реалността. Така например островът, където главният герой намира убежище в началото на играта, се казва Angland.

Армията

Военните единици в играта се делят на четири основни типа – леки, тежки, пехота и кавалерия. В общи линии този квартет е балансиран перфектно. Грубо казано се получава нещо като онази стара игра на “хартия, ножица и камък”. Някои от единиците са “номер едно” срещу определен тип солдати, но не издържат и пет минути в сражение с някой от останалите два класа. Причината за това се крие в специфичният набор от предимства и недостатъци, с който се характеризират войниците. Ето и краткото описание на милитаристичната четворка:

Лека пехота. Обхваща всички стрелящи пешаци. При движение тези войници развиват средна скорост и имат слаба защита по време на мелета. Разбиват тежките пехотинци, но загиват на място, ако попаднат под ударите на всякакъв род кавалерия.

Тежка пехота. Бавноподвижни единици, които не могат да стрелят. Разбиват всичко, до което се докопат. За съжаление в повечето случаи противниците трябва да са силно успани, за да могат да бъдат изненадани от тежките и подрънкващи на метал бойци.

Лека кавалерия. Ако сте склонни на малко повече борба с мишката, това могат да се окажат най-добрите солдати. Те стрелят и развиват големи скорости. Ако някой не ги сгащи на тясно, могат да свършат ужасни поразии. За да се постигне някакъв баланс, мунициите на тези конници са ограничени. След като ги изхабят, могат да продължат да стрелят, но със значително по-ниска скорост

Тежка кавалерия. Трепе всичко наред с изключение на големи маси от по-сериозно въоръжените пехотинци.

Допълнително към тези четири класа бойци е добавен и нещо като пети вид, където са вклюени обсадните приспособлления и тежките стрелящи машинарии. Всички катапулти и техните близки родственици трябва да бъдат пазени, защото нямат никаква издържливост при бой “очи в очи”.
Едно от нещата, които могат да ви гарантират нормално развитие на бойните действия, е внимателният подбор и подредба на армията. Малко повече игра с комбинациите може да роди някой наистина прекрасен резултат. За съжаление Warrior Kings е поредната игра, в която е въведено  ограничение за броя на единиците. В зависимост от размера на картите и по-точно големината на локалното владение е фиксирана и максималната бройка за военния и цивилния персонал.

Теренът

Настоящата стратегия е една от малкото, където теренът не е просто за парлама и единственото му значение в тактически план не е разучаването на маршрути за промъкване и коварни нападения в гръб. Тук се разкриват някои напълно нови хоризонти.. Гънките по картата и релефът имат пряко значение за поведението на единиците. Например стрелците, поставени на близкото хълмче, обстрелват далеч по-голяма територия.

Суровините, с които боравите, са храна, технически материали и злато. И трите елемента се добиват от картата. Недостиг може да има са по отношение на благородните метали. В общи линии цялото ресурсосъбиране се върти около селата, градовете и техните обитатели. Селянинът е основната единица, върху чийто плещи се крепи целият евентуален просперитет на кралството. Простолюдието оре, сече дърва, стори сгради и извършва всички останали действия, изключая масовите кланета на лоши вражески чичковци. Грижите за обикновените поданици и тяхното многочислие е основен елемент, който винаги трябва да бъде държан под око. Малко невнимание, комбинирано с варварска атака, и ресурсите секват изведнъж.

Оформлението
 
Графиката на играта е страхотна. Всички елементи са в 3D, присъстват адски много детайли, които нагледно демонстрират колко много са си играли левъл-дизайнерите на тази стратегия. Във Warrior Kings ще се сблъскате с изобилие от мързеливо плаващи в небето облаци, безгрижно пърхащи птици и всякакви други подобни детайли. Гледните точки са няколко, а камерата може да се приближава и отдалечава. По принцип това се управлява с клавиатурата, но наличието на търкалце на мишката улеснява положението. Бързата смяна на височините е от голямо значение за успеха. Освен това zoom-ването е адски ефектно, особено при баталните сцени. По принцип единиците са красиви, но в твърде близък план текстурите са леко размити. Ако действието се следи от средна височина, визията е направо перфектна. Особено забавно е наблюдението на стрелците. Копия, стрели, и всичко друго, което лети, описва прекрасни балистични траектории.

Един от дразнещите елементи в играта е малката карта в долния край  на екрана и ъгъла, под който е завъртяна. Има някои положения, при които контролът може да се изгуби тотално. Положението спрямо малката карта се отбелязва с една разлята стрелка, която в повечето случи застава под ъгъл. В края на краищата се оказва, че теренът няма формата на квадрат, а на някакъв странно извратен ромб.

Звукът на Warrior Kings e с една идея по-прекрасен от картината. Всички ефекти са просто малки бижута. От тропането на солдатските ботуши до попедоносните тръби. Единствената малка досада сред всичките тези аудио-прелести са репликите на единиците. Говорът е изключително дървен, особено ако се всушате какво изричат вашите бойци.

Автор: Сергей Ганчев