Warlords IV: Heroes of Etheria

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 30 ное. 2003

Tози път не смятам да започна с историята на поредицата Warlords, както останалите си статии по тази тема. Само ще спомена какво се случи през последните месеци.

През март тази година част от хората от SSG, създателите на тази култова серия, се отделиха и се обособиха в собствена фирма, базирана в Мелбърн – Infinite Interactive. В i2 (или както феновете галено се обръщат към фирмата) са се пренесли по-голяма част от хората, които са работили върху предишните части на Warlords. Това са Грегор Уайли, Мик Робъртсън и няколко други основни фигури в екипа. За съжаление човекът, който се с трудил по терените на предишните серии, не се е присъединил. За в бъдеще Infinite Interactive планира да създава фантастични стратегии, докато SSG ще се концентрират върху тяхната страст – стратегии, базирани на сюжети от Втората световна война.
Но нека сега поговорим за Warlords IV: Heroes of Etheria – първото творение на Infinite Interactive. Да започнем с историята в играта. Северните земи са атакувани от група орки, а вие трябва да ги спрете. Интересното е, че тези зеленокожи демонстрират доста интелигентни стратегически и тактически качества за своя вид.

По-късно разбирате, че това не е просто едно обикновено нападение на празноглавите твари… Общо взето това е началото на фабулата, която е много интересна и зарибяваща, а ситуациите от типа “още една мисия и си лягам” вероятно ще ви съпътстват до пълното изиграване на стратегията. Между другото историята ще ви е напълно ясна, ако сте следили сайта на i2, защото създателите в периода на няколко месеца пускаха безплатно глава по глава цяла online книга, описваща фабулата, но в по-художествен вариант.
Да преминем към

типовете на игра

Имате няколко възможности – Single Player, Multi Player и редактор за сценарии, ако решите, че не са ви достатъчни вградените мисии. В соловата игра можете да избирате между кампания, сценарий или произволно направена карта. В мрежовата игра можете да правите същото – да цъкате до осем играчи в кампанията, готови сценарии или случайно генерирана карта. Можете да играете през LAN, Internet (използвайки TCP/IP протокол), на сървърите на Ubi Soft, Hotseat (разцъквате с другарчета на един компютър), както и чрез E-mail (това беше предлагано в предишните серии на походовата поредица).
Но безспорно най-важното нещо в Warlords IV: Heroes of Etheria е… не, не героят ви, както беше преди, а вашият warlord. Изгражда те го като му избирате първично (major) и вторично (minor) умение, като техният брой наброява 6 – combat, divine, nature, rune, summoning и necromancy. В зависимост от това какво сте избрали като първа или втора способност, се определя колко ще е добър вашият юнак в дадена школа, както и неговия клас. Например ако му изберете като първично divine, а като вторично – combat, то ще овладявате магиите от божествената школа с по-голяма скорост, но ще бъдете по-слаб боец, а вашият клас ще бъде паладин. Има доста варианти за създаване на военен лорд. А като се прибавят и възможностите да избирате име на столицата си, раса/портрет, както и любима нация (от това зависи колко ще ви обичат останалите фракции) всичко става идеално. Трябва да се спомене, че

вашият warlord посмъртно не може да напуска столицата

Налага му се да подкрепя войските от разстояние чрез уменията си и при необходимост защитава престолнината (много труднa за завземане, акое пазена от високо ниво военен лорд).
Сега нека спомена за расите, които винаги са били основна съставка в поредицата. Както и в другите части, и тук многообразието е повече от достатъчно. Имате на разположение Knights, Empire, Dwarves, Elves, Ogres, Orcs, Undead, Dark Elves, Daemons и Dragons. Всяка една от расите си има специфични единици и герои. Отделните юнити си имат специални умения, а героите пък могат да носят предмети, дадени им като награда от някой куест или плячкосани като сувенири след някоя битка. Единиците/героите, които станат по-високо ниво, могат да бъдат взети във вашата свита. Можете да имате най-много до три “бодигарда”. Интересното е, че вече не можете да ги взимате още в началото на битката, както беше в реалновремевата версия Warlords Battlecry (това означаваше почти сигурен rush). Получавате ги едва след определен брой ходове, като колкото по-високо ниво е единицата/героят, толкова по-бавно идват те. Тук е мястото да обясня за

бойната система

Във всеки отряд можете да имате най-много до 8 единици. Когато се срещнат две армии, показва се бойно поле и вашите войни в една странична таблица. Избирате един от тях, след което вашият противник прави същото. Двете единици започват да си нанасят последователни удари, а ако имат специални умения, използват и тях. Процедурата се повтаря, докато едната от двете армии не загуби всичките си войски. А ако има единица с умението heal, то тя лекува воина, след като той убие противниковата единица.

За съжаление няма опция за развяване на белия флаг или отстъпление, както и load по време на битка. 🙁 Друго важно нещо са магиите. Те се делят в 5 школи – divide, nature, rune, summoning и necromancy. Могат да се правят само от военните лордове. Всяка школа си има коренно различни заклинания, а техният брой наброява около 100. Изучават се по по-специфичен начин, отколкото в останалите части. На всяка нова карта/ сценарий започвате да изучавате магиите от школата си отначало. Всяко заклинание изисква определен брой ходове за овладяване, което зависи от това дали магията е common, rare или arcane. За да станете вещи в дадена сфера, необходими са около 180 хода (с моя паладин изучих божествената школа за 178 хода). Фокусите изискват определено количество мана, а тези които действат постоянно (докато не ги спрете), гълтат определена мана всеки ход. Но както във всяка друга стратегия, и тук си има

Икономика

В Warlords IV: Heroes of Etheria има два ресурса – злато и мана. Златото го добивате като данък от градовете и чрез магии, а маната – от регенерация и чрез специални кристали, намерени в някоя руина. Има и upkeep. Всяка единица с изключение на героите и военния лорд изисква определено количество злато за поддръжка.

Магиите, които се поддържат, също имат upkeep, но цената е в мана. Като графика и звук Warlords IV е най-доброто от поредицата. Анимациите са изключително качествени, забелязва се и най-малкото детайлче, а единиците като вдигат нива пък си сменят skin-на. Репликите на единиците са добре познатите ни от Warlords: Battle Cry I и II с малки подобрения. Музиката е с келтски мотиви, както стана модерно напоследък. И за накрая бих ви казал, че непременно трябва да опитате новото отроче на Infinite Interactive, особено ако сте фен на походовите стратегии и сте разочаровани от последното творение на 3DO, наречено Heroes IV.

Автор: Кирил Илиев