Warezone 2100

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Ако си мислите, че Warzone 2100 е продължение на Battlezone, ще изпаднете в дълбока заблуда – игрите нямат почти нищо общо. Единственото, по което до известна степен си приличат, е фактът, че и двете са стратегии в реално време, макар че Battlezone съдържа и доста екшън-елементи. Както изглежда обаче, програмистите от Pumpkin Studios са изиграли всички възможни стратегически игри, които са излизали до момента. Тяхното отроче Warzone 2100 може да се нарече качествен клонинг на повечето си предшественици. Играта не прелива от нововъведения, но никой до момента не беше успял да събере накуп почти всички характерни белези на различните стратегии.

Warzone 2100 е типичен представител на жанра “постапокалипсис”. Действието се развива след края на избухналата при неизяснени обстоятелства Трета световна война. Американското правителство създава автоматичната система орбитална NASDA, която е способна самостоятелно да нанася ядрени удари по всяка точка на планетата. През 2085 г. обаче тя се поврежда и започва глобална атомна война. NASDA изстрелва балистични ракети по всички големи градове на планетата и ги сравнява със земята. Когато трябва да неутрализира ответния удар обаче, всичките орбитални лазерни системи и наземни антиракетни установки блокират. Според официалната версия причина за ядрения апокалипсис е грешка в електрониката при рутинна проверка на системите. Никой обаче не вярва на тази информация. А и на хората изобщо не им е до това…

Светът, какъвто го познаваме, изчезва буквално за няколко минути. Ядрена зима забулва небето в продължение на месеци. Радиацията и вирусните епидемии започват да избиват и малкото оцелели от първоначалния ядрен удар. Хората водят брутални войни за контрола над хранителните запаси на планетата. Понякога битки се водят дори за консерви с кучешка храна.
Започвате играта като представител на малка човешка група, която се опитва да изгради нов свят от руините на разрушената цивилизация.
Подгонена от глада, епидемиите и върлуващите мародерски банди, вашата общност решава да напусне Сиатъл. Отправяте се към Скалистите планини, където според слуховете радиацията е сравнително поносима.
Там откривате сравнително запазена военна база, чийто персонал е станал жертва на някоя от многобройните епидемии. След като разчиствате труповете и подкарвате старите военни инсталации, базата се превръща във вашия нов дом. Петнайсет години по-късно хората ви вече са готови за новото начало. Така през април 2100 г. се ражда Проектът, който трябва да разчисти руините от ядрения кошмар и да създаде нов и по-добър свят.

За жалост по-голямата част от оцелелите човешки същества нямат никакво намерение да ви посрещнат като братушки. Повечето са изключително враждебни, а някои от тях разполагат с достатъчно напреднали технологии, за да ви се противопоставят ефективно. Преди да обедините хората под своя флаг ще трябва да проведете три масирани военни кампании. В хода на бойните действия постепенно ще откривате все повече и повече данни за това каква всъщност е причината за ядреното изтребление на хората. Постепенно отделните ви военни части трупат опит и стават все по-добри в боя, ако, разбира се, оцелеят…

За да възстановите човешката общност обаче, трябва да събирате и изследвате различни артефакти, които ще ви позволят да преоткриете отдавна забравените технологии на старата земна цивилизация. Тези артефакти могат да бъдат открити сред руините на отдавна разрушените сгради или в ръцете на вашите врагове. Вашите противници са или оцелели във войната скитнически групи или доста по-организирани групи, наричани Ню Парадигм и Колективът. Освен всичко ще трябва да се изправите и срещу загадъчния вирус Нексус.

На външен вид Warzone 2100 силно наподобява Myth 2 и Wargames. Бойните действия се водят в изцяло триизмерна обстановка. Напълно обемни са както сградите, които можете да строите, така и бойните единици. Още от началото на първата кампания ще се уверите, че това наистина е така. Тя ще ви отведе в Червените планини на Южна Юта, в близост до реконструираната от вас военна база. Попадате в изцяло триизмерен свят на хълмове, долини, каньони и разрушени сгради… Warzone 2100 ви позволява и да местите гледната точка на играта според вашите желания. Ако сте свикнали да играете само на двуизмерни игри като Starcraft и Total Anihilation обаче, в първия момент можете малко да изгубите ориентация. Поне на мен ми трябваше известно време, за да свикна с подвижната камера.

Освен всичко друго във Warzone 2100 ще откриете и едно малко, но нелошо нововъведение. За разлика от останалите стратегии в реално време, тук не трябва да строите своята база всеки път от нулата. Още в началото на втората мисия ще забележите, че запазвате всички вече построени сгради. Това ще ви спести доста черна работа, която често прави някои от стратегиите в реално време досадни и проточени във времето. От друга страна, запазването на инсталациите ще ви принуди да се грижите за поддръжката на огромен брой сгради, което на моменти е неприятно и разконцентриращо.

По подобие на Total Anihilation в тази игра можете да строите няколкостотин вида бойни единици. Създателите на Warzone 2100 дори са заимствали една от идеите на Sid Meier’s Alpha Centauri – играчът може сам да проектира дизайна на своите военни части. След като откриете някой артефакт и разучите неговата технология, можете да отидете директно в своята работилница и да разработите прототип според своите желания.
Геймърът свободно може да избира какви оръжия, брони и двигателни системи да слага на своите танкове. Дали бойната част ще се движи с колела, вериги или антигравитационни системи зависи само от вашата воля. Създателите на играта твърдят, че теоретично Warzone 2100 позволява около 2000 модифицирани варианта на различните бойни части. Не съм съвсем сигурен обаче, дали този факт е преимущество или недостатък. Подобно многообразие на бойни части има и в Total Anihilation.
Практиката обаче показва, че повечето хора използват само най-ефективните единици, а останалите са просто баласт. В крайна сметка винаги съм бил привърженик на тезата, че качеството е доста по-полезно от количеството…

Все пак не ме разбирайте грешно. Warzone 2100 приятна стратегия в реално време. Просто в нея няма почти нищо оригинално.

Автор: Момчил Милев