WarCraft III: Reign of Chaos

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Голямото чакане свърши. Легендарната вражда между хората и орките възкръсна отново. Продължението на играта, която изведе Blizzard във висините на успеха, е окончателно готово. Почти седем години изминаха от момента, в който първата част на WarCraft видя бял свят. Тя положи основите на един не чак толкова популярен по онова време жанр – стратегиите в реално време. Шеметният успех, който вкара Blizzard във вихъра на славата, обаче дойде с появата на WarCraft II: Tides of Darkness. Колкото и странно да звучи за повечето по-млади и тепърва прохождащи в компютърните дебри геймъри (откърмени най-вече със StarCraft), Blizzard спечели интереса и уважението на целия свят именно с двете части на WarCraft. Появата на трета бе неизбежна. Нейният главен разработчик е Франк Пиърс – един от основателите на Blizzard. Това е човекът, който е имал възможност да види и спомогне за раждането на света на WarCraft и да стане свидетел на манията по “хора и орки”, която завладя милионите фенове.   
Сюжетът на WarCraft III всъщност продължава историята на неосъществения проект WarCraft Adventures, чийто главен герой бе Трал – оркът-роб, отгледан от хора. Той е и един от ключовите персонажи в играта.

Плодовете от войната

Въпреки че човешкият съюз излиза като победител от втората кървава война с безмилостните орки, по земите на хората настъпва хаос. Повечето от градовете са опустошени. Опожарена е и голяма част от горите на Куел’Талас – домът на висшите елфи. В Съюза настъпва смут. С годините обаче напрежението спада. Хората малко по малко започват да стъпват на краката си. По земите се възцарява мир. Крал Теренас, покровителят на Съюза, успява да възвърне блясъка на пометените от зеленокожите орди земи на кралство Азерот. Повечето от оцелелите орки са задържани като затворници в Лордерон и в (конц)лагери край планините Алтерак. Техните древни традиции са забравени, а шансът да въстанат срещу поробителите си е немислим.
Но един млад орк, наречен Трал, съвсем скоро ще промени съдбата на своите братя. Намерен като пеленаче от офицер от човешката армия на име Блекмур още по време на Първата война, той е отгледан като роб. Трал е обучаван като боец, но постепенно се превръща в истински лидер. Идеите на Блекмур да го използва срещу криещите се из Азерот орки пропадат, тъй като пленникът успява да избяга и започва стъпка по стъпка да преоткрива корените на своя народ. Постепенно той се запознава със забравената шаманистична култура и се превръща в новия вожд на орките. Този, който е готов да ги поведе към тяхната свобода. Също като един истински зеленокож Спартак…
С помощта на Трал орките се надигат от своята летаргия и се превръщат в потенциална заплаха за Съюза. Истинската опасност за хората обаче започва да идва от северните провинции на кралството под форма на странна чума и слухове за “мъртви култове”, подхранвани от некромансера Кел’Тхузад. Крал Теренас и неговият своенравен син – паладинът принц Артас, насочват цялото си внимание на север към надигащата се паплач от немъртви.

Древното пророчество

Заслепени от войната срещу култовете, хората не обръщат внимание на предсказанията. Според тях “един ден от небето ще завали огнен дъжд, който ще посее семената на унищожението и смъртта”. Става дума за идването на демоните, известни повече като “Изгарящия легион”. Това са същества, които пътуват из вселената и унищожават цели светове, хранейки се с тях. Преди десет хиляди години те били привлечени от магията на една малка земя, която по-късно ще започне да носи името Азерот. По това време тя представлявала огромен континент, носещ името Калимдор. На него живеели група странни създания, които впоследствие щели да станат известни като нощните елфи. Те първи успели да овладеят тайната на магията. Безразсъдната й употреба обаче привлякла вниманието на демоните, които решили да унищожат континента. Изгарящият легион се подготвил за масивна атака и нападнал Калимдор. Свирепи битки се водили между двете страни, но най-накрая нощните елфи успели да изтласкат демоните от техния свят. Но не за дълго. Днес, десет хиляди години по-късно, подхранван от идеята за отмъщение, “Изгарящият легион” е замислил нова атака. Този път към демоните се присъединява и немъртвата напаст, създадена от тях специално за случая. Тя трябва да подготви почвата за пристигането на легиона и да направи още по-сигурна обречеността на целия свят. 
Историята на WarCraft III е меко казано увлекателна. Поради тази причина една от най-силните страни на играта е нейният сингълплейър. За разлика от StarCraft няма да може да избирате с коя от четирите раси да започнете кампанията, а ще трябва да изигравате поредицата от мисии в определения ред. WarCraft III стартира с кратък туториъл, където благодарение на Трал ще се запознаете с основните елементи от геймплея. Сценарият започва с кампанията на хората. Впоследствие поемате контрола на немъртвите. Трети са орките, а най-накрая идва ред и на нощните елфи. Разполагате с цели тридесет и две мисии. Както повечето от вас вероятно вече знаят, няма да можете да играете с демоните от “Изгарящия легион”.

RPG-елементите 

Това, което прави WarCraft III реално-времева ролева стратегия, са не само наличието на герои и факта, че те трупат опит, качват нива и изучават нови умения, но и куестовете. В почти всяка мисия от кампанията има по няколко задачи за изпълнение, които не са задължителни за успешното й приключване. Чрез тях обаче вашият герой има възможността да натрупа повече опит, да се сдобива с мощен предмет или да спечели на своя страна допълнителна войска. Например в едно от нивата ще ви се предложи да убиете зъл кентавър, който е заразил местния фонтан или пък да отриете група бандити и да върнете ценна реликва, принадлежаща на обикновен селянин. Естествено, това дали ще ги изпълнявате или не, зависи изцяло от вас. Странични куестове сами по себе си разширяват геймплея на WarCraft III, правят го по-раздвижен, интересен и не абсолютно линеен.

Гадините в WarCraft III

Друго свежо хрумване на Blizzard са неутралните единици. Освен стандартните прасета, овце, плъхове, елени, тюлени, лешояди и други животинки, които просто си се мотаят из картата, по пътя си ще се изправяте и срещу множество враждебно настроени гадини. С тяхна помощ героят ви ще трупа нужния му опит преди да се изправи в решаващата битка с армията на своя опонент. Из света на WarCraft са разпръснати всякакви разновидности големи, тролове, коболди, призраци, червени, сини, зелени и черни дракони, бандити, огрета, магьосници, покварени свещеници, сатири, кентаври, харпии и още много други митологични същества. Разнообразието е огромно. Повечето от тях имат уникални умения, които използват срещу вас. Съществата обикновено са разположени на ключови позиции – задължително край мини и неутрални сгради или охраняват ценен артефакт. Можете да се сдобиете с някоя от тези гадини в наемническите лагери срещу съответната сума. С помощта на специален предмет – crown of command пък имате възможност да ги убеждавате да преминават на ваша страна без бой. И сами си представяте, че един дракон би бил изключително ценен съюзник в самото началото, когато противникът ви все още не се е сдобил с по-мощни единици.  
Първичното зло в WarCraft III – “Изгарящия легион”, е представен едва от пет единици – огнени гиганти, хрътки, надушващи и изсмукващи магия, адски магьосници и лордове, както и огромни страховити същества с крила. Не се лъжете по малкия им брой, те са много по-силни от почти всички останали юнити и са сериозни противници. Демоните не разполагат със сгради и обикновено се появяват, нахлувайки през огромни портали. За кратък период от време под ваш контрол ще попаднат едва две от тези единици. В определен момент от играта пък ще трябва да се изправите срещу укреплението на висшите елфи в Куел’Талас, където ще забележите, че тези горски създания са оформени почти като самостоятелна раса. Те имат свои индивидуални единици и сгради, но като цяло са съчетание от хората и нощните елфи.   

Неутралните сгради и предметите

Освен наемническия лагер към тях спада още и лабораторията на гоблините, където можете да си закупите цепелини, превозващи единиците ви, и сапьори или просто да разкриете част от картата. В магазините пък се продават най-различни предмети, които имат за цел да подпомогнат героя ви в неговото приключение.
Най-общо вещите могат да се разделят на три вида. Първите стоят в инвентара ви и се отразяват на героя постоянно, докато не ги махнете оттам – пръстени, сфери, мантии и др. Други изчезват веднага след употребата им – елексири за кръв и мана, томове със знания и т.н. Третият тип предмети имат определен заряд, който не може да се възстанови повече, след като се изчерпи. Такива например са магическите пръчки. За съжаление инвентарът на героя е твърде малък – има едва шест слота. Много често ще трябва да се отървавате от излишните артефакти, изправяйки се пред труден избор. За да бъдете сигурни, че предметите няма да попаднат в ръцете на чужд герой, можете просто да ги унищожите.
Други неутрални сгради са фонтаните, възстановяващи маната или кръвта на единиците, и различните телепорти. Всички тези постройки са неразрушими, а “стоките”, които предлагат някои от тях, са в ограничено количество, което се възстановява след определен период от време – най-често едно денонощие. 
Можете и сами да се убедите, че в графично отношение играта е перфектна. Новият триизмерен енджин прави възможно пресъздаването на прекрасни специални ефекти. Като проблем на повечето 3D стратегии в реално време винаги се е отчитало движението на камерата. В WarCraft III този въпрос е решен по възможно най-добрия начин. Можете да приближавате и отдалечавате камерата на няколко нива като тази функция има по-скоро естетически значение. Все пак имате възможност да завъртате камерата с едно натискане на копче от клавиатурата и да получавате видимост и от по-различен ъгъл, но след това гледната точка автоматично се премества в старата позиция. 

Мултиплейър и Battle.net

Дванадесет души могат да премерят сили на над четиридесет карти в мултплейър. В сравнение с WarCraft II геймдизайнерите на Blizzard са направили редица прекрасни нововъдения. Освен че можете да играете заедно с компютър срещу други компютри или хора, имате възможност да обменяте ресурси с него и да избирате дали да притежавате пълен контрол над единиците на съюзника си. Добавени са опциите view replay, позволяваща да видите повторението на последния мултиплейър мач и observer, с помощта на която наблюдавате някоя приятелска битка.
Що се отнася до Battle.net – и там са направени множество подобрения. Едно от тях е специалният филтър, чрез който играчът определя кои свободни игри да се появяват на екрана му. Системата за анонимно уреждане на мачове пък изправя един срещу друг играчи с еднакви умения като по този начин предотвратява играта между по-слаби и по-силни геймъри.
WarCraft III е почти идеална игра. Незначителните проблеми, свързани с AI-то и pathfinding-а, не могат да помрачат впечатленията ми от нея. На скромното пространство от един единствен диск, получавате четири напълно различаващи се помежду си раси, кампания от тридесет и две мисии, четиридесет и две карти за мултиплейър, цели седем перфектно изрисувани и рендвани анимации и още много други екстри. Според мен WarCraft III е единствената игра, която напълно достойно може да замени гиганта StarCraft. 

Автор: Владимир Тодоров