War and Peace

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 16 фев. 2003

Първото нещо, което трябва да отбележа във връзка с тази игра, е че тя няма нищо общо с класическия роман на Толстой “Война и мир”, освен може би по отношение на замисъла на гениалния руски писател и Microids, а именно стремеж към невероятна мащабност. А иначе приликата в заглавието на играта и името на книгата могат да се възприемат като абсолютно случайни. Пуснете ли играта обаче ще забележите, че името й приляга повече от отлично. War and Peace е една истинска и всеобхватна реалновремева стратегия. Под вашия надзор и управление ще попадне цялата политика на държавата, която сте избрали, нейната икономика и дипломация, главнокомандването на армията й. Вие ще измисляте начина по който ще водите война и именно вие ще поведете нацията си към успех. Всичко ще бъде във вашите ръце! 

War and Peace предлага нещо повече от обикновените реално времеви стратегии. Нейните създатели не  залагат на лъскавата графика и идеалния звук, както се случва при повечето нови игри. Те разчитат изцяло на стратегическата част в играта. Най-общо казано Microids са се постарали да пресъздадат света такъв, какъвто е по време на война и мир.

Всички събития в War and Peace протичат на една единствена,

уникална, гигантска триизмерна карта

която всъщност представлява цялото земното кълбо (няма да можете да избирате от повече карти – все пак една планета е достатъчна). А в зависимост от годината, в която ще играете, териториите и месторазположението на различните държави ще бъдат различни. Действието протича в реално време, а събитията са поместени в периода 1796 и 1815 година. Около пет минути игра на нормална скорост се равняват на един месец. Отделните кампании на играта се основават на по-основните действителни исторически събития случили се в края на XVIII и зората на XIX век и по-запалените по историята геймъри ще останат доста доволни от този факт. Преди началото на всяка игра можете да избирате измежду шест фракции: Франция, Англия, Русия, Австрия, Прусия и Отоманската империя. Това са основните държави в играта. Всички те могат да завземат нови територии и да се опитват да покорят света. Има обаче и някъде около четиридесет второстепенни нации, които пазят собствените си интереси, но не могат да се развиват. Освен това из цялата карта са разпръснати и цели сто осемдесет и три града, който в зависимост от периода, в който играете, се намират в териториите на различна държава. Те, най-общо казано, се разделят на три вида – малки, средни и големи, а техният размер определя броя на постройките, които можете да издигате вътре в тях.

Ресурсите в War and Peace са три – злато, хора и научни точки. Едно от най-важните неща за вашата държава е златото. То се добива чрез фабрики или търговски средища. Чрез него вие можете да издигате нови постройки и да наемате допълнителна войска. Хората също са жизнено необходим ресурс. Те представляват така наречената работна сила на нацията. Чрез “хората” строите сгради, войници и прочее. Научните точки пък служат за ъпгрейдване и увеличаване ефективността на вашата армия и производителността на градските постройки. 

“Когато трябва да убиеш някого, нищо няма да ти струва, ако бъдеш учтив”

War and Peace има четири основни типа военни единици – пехота, артилерия, кавалерия и флота, а всяка една от главните нации притежава по един специфичен за нея юнит. Тук е редно да спомена, че за съжаление второстепенните държави не могат да водят война с други нации. 

Пехотата е основната войскова част. Тя е въоръжена с пушки. Както и сами ще разберете с течение на играта, видът бойна формация е от жизнено важно значение за нейната ефективност и за това как ще реагира в определени ситуации. Например ако тя се движи в колона, нейната скорост ще е по-голяма, но за сметка на това бойните й умения ще са ощетени, ако формацията на пехотата е квадрат, тя ще бъде по-добре защитена от нападения на кавалерия, а когато е подредена в линия атака й ще е най-ефективна и т.н. Всички основни типове единици без флотата имат по една специална атака – кавалерията например може да се впуска напред в бясна нападение, пехотата да се сражава в близък бой и т.н. Понякога пък по време на битки ще имате възможност да използвате и генерали – единици, които не мога да се бият, но които увеличават значително силата на вашата армия.

Не разчитайте на графиката

Имайки предвид размерите на карта е налудничаво да очакваме прекалено добра графика. В интерес на истината тя не е кой знае колко трагична и на пръв поглед даже War and Peace е доста прилична игра, но със сигурност не мога да я нарека красива. Например небето, терена и корабите не изглеждат никак зле. Те са напълно триизмерни за разлика от пехотинците и другите сухопътни юнити. Плюс за графиката е и наличието на климатични условия, които се появяват на характерните за тях местности по земното кълбо. Мога да ви уверя обаче, че почти всички земни единици са ужасни. Ако приближите камерата към тях, рискувате да побегнете в панически ужас далече от екрана на монитора си. Играта не разполага с кой знае какви умопомрачаващи специални ефекти, но както вече споменах – не мисля че тя разчита именно на това. При движението с камерата пък има пълна анархия. Можете да си я въртите както и на където си поискате, а самото й управление е доста тромаво.

Последни размисли

Не ви ли се е искало понякога да се поставите на мястото на властни и могъщи хора като Наполеон например? В War and Peace ще имате тази възможност. Ще можете да се пробвате в управлението на огромни, силни и влиятелни държави като Русия, Англия, Франция и прочее. Ще имате възможност да завладеете света по какъвто начин пожелаете – или чрез груба военна сила и масивни нападения, или по мирен път чрез дипломатически преговори. Изборът е ваш. В крайна сметка вие решавате и в какви времена да живее вашият народ – във военни или мирни. Това е заглавие, което всички истински реалновремеви стратези не бива да пропускат. Естествено War and Peace не би могла да се сравнява с невероятната поредица Total War, но като цяло е едно сравнително добро начало за Мicroids, надвишаващо границите на посредствената игра.

Автор: Асен Георгиев