Uru: Ages Beyond Myst

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

От следващите няколко реда ще разберете колко съм развълнуван, потресен и объркан от срещата си с MYST: Uru.

Издателите от Cyan разкриха на много късен етап подробностите около новия епизод на MYST, като не пропуснаха да направят масивна рекламна кампания, акцентираща върху новостите в играта. Чудя се дали “революционен” е правилната дума. След секунди мислене решавам да я използвам, за да дам максимално адекватна оценка на този брилянтен продукт.

Проблемът на нововъведенията

в класически игри е, че те или стоят някак излишно напомпано и не на място, като с това разочароват геймъра, или пък придават допълнителна свежест и блясък. В случая с MYST: Uru създателите от Cyan отново са уцелили в десетката. Смея да твърдя, че дори зашлевиха силен шамар на позадремалия куестаджия и го накараха да се посъбуди и да… подскача. 🙂
Огромна изненада за мен беше управлението и въобще интерфейсът. Римейкът Real Myst само загатна какво ще е бъдещето на играта и въобще на този жанр, както и по какъв начин може да бъде използван един добър 3D енджин. В Uru създателите дотолкова са се развихрили, че първия път, когато стартирате играта, ще останете меко казано зашеметени.
Най-якото е, че вече вашият герой може да скача, посредством SPACE, което все пак създава някакъв макар и минимален екшън елемент.

Решението на създателите да създавате и моделирате свой персонаж е изключително забавно. След като прекарате почти 15 минути в оформяне на тялото, възрастта, веждите и устните, можете да изгубите още поне толкова време в избиране на подходящата екипировка. В самата игра разполагате и с гардероб, където в зависимост от климата или просто от настроението ви, ще можете да се преобличате. След като сте свършили работата по създаването на своя персонаж, вече е време

да се пренесем в Ню Мексико

Използвайте F1, за да преминавате от трето в първо лице, за да можете да огледате добре обстановката наоколо и набързо да разберете, че лутането ще е голямо. Трудността е на изключително високо ниво. Задължително си подгответе поне две химикалки и дебела тетрадка, където да се скъсате от скициране и важни бележки. Предстои ви да се сблъскате с най-сложната игра, правена някога. Поне според мен. На моменти наистина се замислям дали някой извънземен интелект не е взел участие в създаването на главоблъсканиците и на цялата тази утопична атмосфера.

Още в началото ще ви се налага да натискате SHIFT-а, за да тичате, защото пространствата са огромни. Използвайте първите минути на играта, за да усвоите контрола, тъй като в по-късен момент ще ви се налага да бъдете наистина много експедитивни и прецизни. Особено на местата, където трябва да тичате от едно място на друго при много ограничено време. Почти веднага се озовавате пред една позападнала каравана, където се срещате с дебелака Занди, за да разберете какво все пак ви предстои.

Разбира се, пред вас е поредната

епична история от живота на цивилизацията Д’ни

Няма да ви отегчавам и засипвам с информация за това, което се знае за тези хора от предишните епизоди на Myst, защото дори и да сте ги пропуснали, ще разберете за какво става въпрос. Можете и да се поразровите в архивите на любимото ви списание, където преди време ви разказах историята. Целият замисъл на играта остава скрит до самия финал. Лично мен това адски ме потисна защото наистина реших, че съм оглупял :). Прекарах няколко дни пред компютъра и все още не можех да намеря връзката между всичките светове, през които преминавам, както и на всички пъзели, ръчки и символи. Това е една грандиозна геймсимфония, която може да завладее единствено човек с широко отворено съзнание и сетива. Достигането до тази върховна точка на медитация е сложен процес. Просто се опитайте да се оставите да ви влачи течението на играта. И все пак основната цел е намирането на седем панела с формата на човешка длан, разположени във всеки свят или по-точно казано епоха. Останалото оставям на вас.

И понеже сме го подкарали на изненади, ето още една : НЕ МОЖЕТЕ ДА ПРАВИТЕ SAVE на играта. При всяко ново стартиране се връщате в отправната точка към всички епохи, като винаги можете да се прехвърлите в която си искате, ако сте се изморили от предизвикателствата на друга. Внимавайте да не полетите в някоя пропаст и гледайте в краката си, защото МОЖЕТЕ ДА УМРЕТЕ :).

И тук ви предстои голяма разходка из

предимно стерилни светове

пълни с врати, мостове, странни лифтове, телескопи и сложни съоръжения. Статиката е брилянтно разчупена от падащи листа, дъжд, светулки, облаци, гейзери и други красиви детайли, които придават изключителен реализъм. Забавен е и моментът, в който можете да бутате предмети, клони, дъски и въобще всичко, през което преминавате. Друг приятен момент е присъствието на малък апарат, наречен KI. Той е използван от д’няните и представлява нещо като мобилен телефон, чрез който можете да общувате с други изследователи, да правите снимки или да записвате звуци. На определени места тази база от информация ще бъде ключова при отварянето на врати. Всъщност най-доброто приложение на KI е в онлайн играта, за която ще ви разкажа по-късно.

Още новости: вече няма да се чувствате като бродещ призрак, защото през цялото време ще чувате стъпките си. За да се насладите напълно на фантастичната атмосфера, изключително богатия саунд и зрелищна картина, ще ви трябва доста мощна машина. В противен случай ще изгубите поне 50% от удоволствието, което играта предлага.
Със стартирането на

URUlive

което предстои скоро, възможностите за развитието на играта стават принципно безгранични. Целта на авторите е да създадат истинска общност, където хората да се събират и заедно да работят по възстановяването на разрушения свят на Д’ни. Ако решите да поиграете онлайн, ще имате възможност да създадете свой собствен дом там и дори да построите цял собствен свят, а останалите места, през които сте преминали по време на играта, могат да бъдат “ъпгрейдвани” и променяни. С това усещането за реализъм е наистина уникално само по себе си. Онлайн ще можете да се срещате със свои приятели, да общувате с тях и заедно да решавате загадки.  Страшно, нали?

Обещавам, че този материал ще има своето продължение, веднага щом стартира мащабният проект в Интернет. Може би той ще ви помогне да разберете какво всъщност е Uru. Това е и основното притеснение на Cyan. Дали играчът ще разбере какво всъщност представлява играта и какъв е дълбокият замисъл. Uru не може да бъде категоризиран. Това не е нито куест, нито адвенчър, нито пък RPG. Това е уникален хибрид, който изнася гейминдустрията на едно ново ниво…
To be continued…

Автор: Роро