Unreal Tournamenat

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 17 ное. 1999

Наближава мигът, когато фирмата Epic Games за пореден път ще помете своите съперници на пазара на триизмерни екшъни. Когато вземете в ръце новия брой на PC Mania, вероятно ще остават броени дни до официалното излизане на култовата игра Unreal Tournament, която, подобно на своя предшественик Unreal, изглежда, ще се превърне в еталон за качествена графика. Ако си спомняте, в юнския брой на списанието колегата Дърпатов сподели своя ентусиазъм по отношение бета-версията на играта. Както изглежда обаче крайният продукт на Epic Games ще се окаже още по-бомбастичен от работния вариант, който цяло лято се разграбва като топъл хляб от сергиите за дискове.

За онези от вас, които случайно не са чули за Unreal Tournament, ще си позволя няколко кратки встъпителни думи. По всяка вероятност това ще бъде първият истински first person shooter, който е ориентиран изключително към игра в мрежа. По подобна схема се разработва и третото продължение на култовата игра Quake. За жалост обаче конкурентният проект на фирмата Id Software вероятно ще се забави поне до Коледа. И все пак Unreal Tournament ще има едно съществено предимство пред своя съперник Quake 3. За разлика от своя конкурент отрочето на Epic Games ще има съвсем приличен сюжет и солова игра под формата на така наречения ботмач. Преведено на човешки език, това означава, че се изправяте пред компютърно симулирани противници, които имат равностойни възможности, аналогичен арсенал и достатъчно развит изкуствен интелект. Да се надяваме, че производителите на Quake 3 все пак ще се откажат от първоначалната си идея за изцяло мрежова игра и също включат ботмач в крайната версия.

Но да се върна на Unreal Tournament. Действието се развива в 2341-ва година. За да усмири своите бунтуващи се работници, компанията Liandri Mining Corporation започва да организира гладиаторски борби между тях. Първоначално в битките участват само миньорите на корпорацията.

Постепенно обаче бизнесът се разраства и се превръща в изключително доходно начинание. Огромните парични премии привличат като магнит бойци от цялата галактика. Така гладиаторските борби еволюират в професионална лига, където мерят сили най-рутинираните биткаджии на човечеството. Вие поемате ролята на поредния новобранец, който се опитва да оправи финансите си с оръжие в ръка. Задачата ви е да преминете през серия изпитания и накрая да премерите сили с шампиона на турнира Xan Kriegor. Всъщност задачата ви е да прочистите от вражеска измет 50-тина нива, които в играта се наричат просто “арени”. В началото компютърно симулираните противници (или ако предпочитате – ботове) са пълни леваци, които се движат бавно и стрелят неточно.

По-нататък обаче ще се сблъскате с опоненти, които не само ви превъзхождат по прецизност и рефлекси, но дори демонстрират изобретателност и тактически талант. Въпросните ботове са класифицирани в осем нива на трудност. Само за сведение ще ви кажа, че от пето ниво нагоре доста трудно ще успеете да измъкнете някой турнир от лапите на виртуалните ви душмани. В повечето случаи, ако не внимавате, ботовете ще ви разкъсат във въздуха и ще ви разпилеят по пода…:-)

Освен стандартните варианти на deathmatch и botmatch, Unreal Tournament ви предлага още много видове игри. В това число влизат играта на отбори (teamplay), битка за противниковото знаме (Capture the Flag), борба за зони на влияние (Dominion), “последният оцелял” (Last Man Standing) и още един вариант на “снайперистки” deathmatch, където играчите разполагат единствено с по една шокова пушка и умират от един изстрел.

Според първите ми впечатления обаче най-страхотното нещо в Unreal Tournament е моделирането на играчите и ботовете. В сравнение с бета-версията те са преработени основно и са направени толкова детайно, че можете да учите анатомия по техните тела. Повечето от героите напомнят истински културисти.

Дизайнерите от Epic Games са се постарали да изобразят релефно не само всяко мускулче по техните тела, но дори и изпъкналите им вени или пък белезите от многобройните битки. Веднага ще забележите също, че мускулите не са направен под формата на статични текстури, а наистина се движат, когато героят ви тича или пък показва неприлични жестове (taunts) на своите опоненти. В случай че го оставите на едно място, ще откриете, че дори гръдният му кош се движи, сякаш той наистина диша.

Освен модел на играча и специфичен skin можете да избирате и какво да бъде лицето му. По-голямата част от предложените варианти обаче няма да ви направят първи красавец. Дори напротив, ако някой ви срещне в тъмното с такъв екстериор, вероятно ще побегне, издавайки нечленоразделни звуци. 🙂 Освен съществата с вид на Франкенщайн, тук-таме все пак е оставен и по някой герой или героиня с лице на фотомодел, но това изглежда е направено само за цвят. Въпреки всичко обаче лицата на героите са нарисувани почти фотореалистично – с бръчки, белези, различни прически и дори специфична мимика. Един от малкото пропуски в това отношение е, че играчите и  ботовете не могат примигват. Ако и този недостатък по някакъв начин бъде коригиран, те наистина ще изглеждат почти като живи хора. От гледна точка на играта обаче това не е толкова важно, тъй като нито противниковите играчи, нито ботовете ще ви оставят да се взирате безнаказано в лицата им 🙂

Основно преработен е и дизайнът на оръжията, които използвате. Те също са направени много по-детайлно и реалистично в сравнение с Unreal и бетата на Tournament-а. Всъщност нито едно от тях не изглежда като първоизточника си в оригиналния вариант на играта. Доста любопитно е хрумването върху почти всяко от оръжията да се постави специален брояч, който да отчита с колко боеприпаси сте останали. Така съвсем спокойно можете да изключите досадните индикатори по екрана ви, които понякога могат дори да ви попречат да видите врага.

И все пак създателите на играта можеше да понапънат сивото си вещество и да измислят нещо малко по-оригинално от стандартния арсенал за триизмерните екшъни. Хората от Epic Games още не могат да се измъкнат от стандартната схема на въоръжението, която включва пистолет, пушка, картечница и ракетомет с два варианта на стрелба.

В интерес на истината силните и слабите страни на оръжията са доста балансирани. Картечницата Гатлинг например може и да е много скорострелна, но има силен откат и дава разсеян огън, особено при втория вариант на стрелба. Пистолетът (наричан тук Enforcer) пък е бавен, но изключително точен. По този начин играч, въоръжен с по един пистолет във всяка ръка, може да разстреля безнаказано дори опонент с картечница, стига да стои на достатъчно голямо разстояние от него.

Известно разнообразие в арсенала внасят шоковата и плазмената пушка.

Първата от тях стреля с далекобоен лазерен лъч и е идеална за ликвидиране на дебнещи противници на голямо разстояние. Предимството й се крие във факта, че поразява опонента моментално и не му дава възможност да се спаси със скок настрани. Плазмената пушка пък стреля с високоскоростни енергийни заряди, които за отрицателно време смилат противника на кайма. Истинската сила на това оръжие обаче е алтернативният огън. При него героят стреля с мощен енергиен лъч, който има обсег само 100 метра, но ако някой вражески войник попадне в неговия обсег, вероятността да оцелее клони към нула.

Играчът на Unreal Tournament разполага и с някои други любопитни приспособления като например пневматичен чук и устройство за телепортиране. По принцип чукът е последното оръжие на героя, в случай че боеприпасите за останалия му арсенал се изчерпят. Приспособлението може да нанася удари само от непосредствена близост, но за сметка на това би могло да ликвидира противника дори с един удар. Ако пък стреляте с него към земята, то е способно да ви изхвърли на височина, която не бихте могли да достигнете с нормален скок. Освен всичко пневматичният чук може и да отбива вражеските ракети, ако използвате неговия алтернативен огън. Устройството за телепортиране пък се използва в режимите на игра, където трябва да охранявате – било знамето на вашия отбор, било определена зона от нивото. Телепортерът се активира по съвсем прост начин. С основния режим на стрелба играчът маркира мястото, където би желал да се пренесе, а когато реши да се телепортира, той просто трябва да натисне копчето за алтернативен огън.

Бъдете сигурни, че това устройство ще ви създаде адски много главоболия, особено когато играете в режим Capture the Flag. Просто всеки път, когато се опитате да вземете противниковото знаме, изневиделица ще ви се нахвърлят всички противникови играчи или ботове…

В общи линии това е. По всичко личи, че Unreal Tournament ще следва добрите традиции на своя предшественик Unreal и ще бъде в еталонът за всички триизмерни екшъни през следващите месеци. Единственото тъжно нещо в случая е, че толкова много фирми купиха графичната платформа на Unreal и нито една от тях не е пуснала на пазара игра, която да се запомни…:-(

Автор: Момчил Милев