Universe at War: Earth Assault

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 29 фев. 2008

Мисля че приликите между Universe at War и първата RTS игра на Petroglyph – Star Wars: Empire at War са повече от очевидни за всички фенове на стратегиите. Наистина вторият им проект не е обвързан с мултипечеливш и известен франчайз, освен това битките в него са ограничени само до повърхността на планетата, но все пак в ядрото си геймплейната механика е останала идентична. Empire at War беше една много добре балансирана игра, дори след въвеждането на третата фракция в нея. Universe at War предлага 4 фракции (ако броим и хората, които все някой ще отключи с mod или patch за скирмиш и мулти игри), като те се различават драстично едно от друга. Благодарение на старата като света теория за камъка, ножицата и хартията, балансът между тях е запазен. Нито една от враждуващите сили не е прекалено силна, нито една от тях не доминира над останалите, всичко е в ръцете на играча и неговите умения. Този гайд ще хвърли малко повече светлина върху всяка една от расите. Нейните герои, силните и слабите й страни. Ако още не сте си избрали любимци, които да усъвършенствате, то може би именно тя ще ви тласне в правилната посока.

Сингълплей съвети

Кампанията е доста линейна. Нямам предвид това, че мисиите са една след друга. Системата от задачи във всяка една зона е така структурирана, че трябва да вървите по тях. Не че не можете да правите дребни своеволия по пътя си, но ако дизайнерите не са ви казали да отидете до мястото Х или да разрушите вражата база, е почти невъзможно да го направите, докато не дойде правилният момент, дори на ниско ниво на трудност. Така че проявете търпение, особено ако сте врели и кипели в жанра и действието на играта се развива мудно.

Ключова част на всяка мисия са героите. Те НЕ трябва да умират. Уви, макар и супермощни, героите стават доста лесна жертва на концентриран вражески огън, така че забравете за изпълнения “И сам воинът е воин” и освен ако не сте сигурни в победата си или не е съвсем наложително да влязат в играта, най-добре ги оставете да дремят в базата.

Също така, избягвайте да прилагате ръш тактиката от мултиплей игрите – дори на пръв поглед базата на противника да изглежда слабо защитена има огромна вероятност по средата на атаката ви да се активира скриптирана ситуация, и вместо пред лесна победа да се окажете между чука и наковалнята.

Мултиплей съвети

Тормоз, тормоз и пак тормоз. Използвайте сингъл играта за обучение какви са специалните умения на всяка една единица и в какви ситуации е силна. След това изхвърлете на кошчето всичките си останали навици. Мултиплейър игрите винаги са се движили около един елемент – динамиката. Дори с Masari, които принципно са по-дефанзивно ориентирани, няма да издържите много, ако останете в базата си. Изберете достатъчно евтини, бързи и силно удрящи единици, които да удрят експандовете, Flow пилоните и генераторите на противника в момента, в който се появи пролука в защитата му. Ако разчитате просто да извадите N количество от единицата X, ще бъдете разочаровани от гледката на пълното опустошение, което ще настъпи в момента, в който играете срещу по-хитър играч. Миксирайте единиците си, никога не спирайте потока от ресурси и скаутвайте постоянно базата и силите на противника си. В Universe at War: Earth Assault информацията за бойните му редици е най-силното ви оръжие.

Общи съвети

Бойната система на Universe at War: Earth Assault е изключително простичка. Всяка единица има някакво количество издръжливост и нанася определени щети, но колко точно само разработчиците знаят. По-важното е, че всяка единица може да бъде един от трите главни типа – пехота, машина или летяща машина. След това тя има две особено важни характеристики – срещу какъв тип единици е силна и срещу какъв тип единици е слаба. Срещу първите нанася изключително много щети, а от вторите търпи много damage. Изглежда сложно, но всъщност е изключително просто – ракетчиците на хората от първите мисии например са Единица тип пехота, силна срещу машини и летящи машини, но слаба срещу пехота. Ако бъде изправена срещу танк, който е машина, силна срещу машини и слаба срещу пехота, ще го сгризка на закуска. В битка срещу Brute обаче, който е пехота, силна срещу машини и пехота, извънземният ще надделее, просто защото ще е почти неуязвим за ракетите. Бойната система е едно към едно с тази от Star Wars: Empire at War, така че ако сте играли играта няма да имате проблеми с Universe at War.

Естествено, системата не е изцяло черна или бяла – дори в най-лошото съотношение големи количества неправилни за ситуацията единици може и да ви свършат работа или да компенсират слабостите си със специалните си умения. Например най-слабите роботи на Novus могат да се самодетонират и по този начин да станат ефективни и срещу големи машини. Но дори и да излезете победител от сражението, в крайна сметка ще сте изгубили прекалено много сили и ресурси, което пък решава войната. Принципът е особено важен в мултиплейър, в който до един определен момент играчите разполагат с почти еднакво количество ресурси и всяка загубена единица може да обърне финалния резултат.
Това, от своя страна, повишава нуждата от микро-контрол. Във всяко RTS играчът, който контролира по-добре всяка една от войските си поотделно, има по-голям шанс за победа от този, който просто им дава Attack Move командата. Но в Universe at War това правило важи в особено голяма сила.

Novus – Аз роботът

Когато мислите за Novus, си представяйте зергите от StarCraft или NOD от Command And Conquer сериите. Точно като тях роботите, дошли да помогнат на Земята, нямат ясно изразена силна единица или прекалено силна машина. Те са крехки, с малко жизнени точки, но в големи количества и страшно мобилни. А това, което не им достига в огнева мощ, го компенсират с множество технологии. С построяването на пилони могат пътуват скоростно до всяка точка на картата, а събирачите им на ресурси са почти недосегаеми. Комбинацията от невидими танкове и изтребители, имащи умението да се предвижват страшно бързо, след което да атакуват всичко около себе си (Phoenix-a от StaCraft 2?) e страшно ефективна за осакатяването на противниковите експанди и предни бази. Ако играете с тях обаче, се пригответе цялото ви внимание да е концентрирано в играта. Поне за мен това бе расата с най-голямо изискване за микроконтрол, въпреки голямото количество единици.
Когато се изправите срещу тях, избягвайте ранните ръшове. Това е расата с най-евтина стартова единица и в момента, в който ги нападнете, могат за секунди да изкарат десетки Ohm роботи, които да спрат атаката ви.
Novus, както и всички други раси имат три героя:

The Founder – той е лидерът на Novus. Динамична melee единица с два режима на работа – prowless и performance. В първият героят е по-бавен, но има повече броня и нанася по-големи щети. Буквално размазва леките единици и осакатява тежко по-големите. Докато се намира в този режим, може да използва умението Reconstruct, за да превърне всичко около себе си в Ohm роботи – коли, индустриални отпадъци, дори повалените вражи машини. Във втория режим, The Founder става изключително бърз. Губейки бойните си умения, той може да пропътува за отрицателно време разстоянието от точка А, до точка B, след което да се превърне в генератор на Flow енергия, позволявайки ви бързо да пренесете войските си зад вражата база или да поставите Flow терминал на стратегическа позиция (до отдалечени ресурси).

Mirabel е героинята на Novus и последната наследничка на расата, създала умните машинки. “Возеща” се в mech робота си Victor тя е изключително праволинеен боен герой. Специалните й умения са две. Първото изстрелва серия от ракети над определена зона, които могат да бъдат унищожителни, ако не бъдат спрени от голяма единица в началото на колоната. Snipe умението й пък позволява единичен изстрел, “убиващ” на място повечето единици и сгради. Снарядът продължава да лети, дори след като порази целта си. Затова, ако се прицелите добре, можете да нанасете колосални вреди на противника. За нея няма недосегаеми зони.

Vertigo е летящият невидим герой на Novus. Можете да го използвате като скаут и като лека атакуваща единица, тъй като оръжието му е с функцията на Snipe умението на Mirabel – минава през целта и поразява всичко зад нея. Главното му умение му позволява да ъплоудне единица, а след това да я даунлоудне на произволно място. Комбинирано с умението му да вземе контрол над произволна, заразена с вирус вража машина, той може да бъде страшен – прелетете над защитата на врага с танк в “търбуха” му, позиционирайте се до фабриката на опонента си и изчакайте да изкара първата високо ефективна и скъпо струваща машина и я обърнете срещу него.

Hierarchy – нашествието започва

Hierarchy са странен микс от чиста ударна мощ, много броня и мобилни сгради. Липсва им бързината на Novus и защитите на Masari, но компенсират с възможността да “разхождат” казармите си, които са доста добри и като атакуващи станции. Подобно на базите и големите кораби в Star Wars: Empire at War walker-ите на Hierarchy имат няколко точки по корпусите си, които могат да бъдат ъпгрейднати с поточни линии за единици или оръжия. Огромните им крака пък смазват всяка форма на опозиция, а едно ято Saucer-и, кръжащи и лекуващи ги правят почти неунищожими. Слабата точка в играта с тази раса са ресурсосъбирачите.

Освен че са прекалено бавни и в началото на играта ще изпитвате силен недостиг на парички, те са най-лесно достъпни за опонента ви и постоянно трябва да ги държите под око, докато отиват към поредното ресурсно депо. От друга страна предлагат перфектната форма на гавра, ако ги използвате да нацепят вражия герой, за личната ви финансова облага. Героите на нашествениците са:

Nufai – продавайки расата си за лидерска позиция в Hierarchy, това е най-подлият melee герой в играта. Издържа много, удря лошо, а докато изсмуква енергията от вража машина, е недосегаем за физически щети, но може да използва специалните си умения. Умението му Tendrills хваща всички летящи машини в широк радиус и ги сваля на земята, правейки ги уязвими за всички форми на атаки. Второто му умение – параноя обърква вражите единици, и те започват да стрелят по най-близката си цел, независимо дали е приятелска или вража.

Orlok The Eternal – главнокомандващият на Hierarchy, е бойният герой на нашествениците. С голям арсенал и много броня, той дори има оръдие на рамото, което може да изостави в името на повече броня. Обсадното му оръдие пък използва всичко около себе си за ресурс, за да зареди до 5 изстрела, които след това могат да бъдат снесени навсякъде по картата.

Kamal R’ex e “магьосникът”. Може да изпрати автоматично група вражи войски в космоса към корабите на Hierarchy, за да ги превърне в ресурси. Второто му умение Force Wall създава енергийна бариера, която предпазва войските зад нея от снаряди.

Masari – наследството на древните

Расата на Masari спи дълбоко под океанските води, когато е разбудена от вихрещата се на повърхността на планетата битка между Hierarchy и Novus. Те са най-дефанзивната раса, която няма нужда дори да излиза от базата си да генерира ресурси, и в същото време разполага с най-силните защитни функции. Генераторите на ресурси на Masari са нож с две остриета обаче. Наистина можете да построите цял масив от тях, осигурявайки си солиден кешов поток, но високата им нестабилност може да доведе до верижен взрив, ако един от тях е унищожен. Така за секунди можете да изгубите не само икономиката си, но и цялата си база. Masari имат една специфика, която ги разграничава много силно от двете други раси – това е смяната на светлия и тъмния им аспект. От режима, в който се намират, се определя геймплейният им стил, супер оръжията и уменията на героите им. Светлината ги прави по-бързи и добавя огнени щети към оръжията им, а тъмнината подобрява бронята им и забавя противниците. Уви аспектите са глобални, така че не можете да използвате няколко единици за пушечно месо в дефанзивен режим, докато далекобойни стрелци наливат щети от задните редици. Masari разполагат и с най-добрата авиация в играта, което ги направи автоматично мои любимци.

Героите на Masari са цяла кралска фамилия, макар и с най-ниски чисти бойни умения те в сравнение с лидерите на другите армии, те са единствените герои, които могат да създават комбинации, унищожаващи цели армии.

Charos е melee героят на Masari. Frenzy е умението, което не се променя при смяната на тъмния и светъл аспект на расата. Когато го активира, героят получава бонус към скоростта си на придвижване и атака и изгаря всичко в радиус около себе си за определен период от време. Dark Vоrtex засмуква леките единици, напълно смачквайки ги една в друга.

Аltea e кралицата на Masari. Тя няма абсолютно никакви оръжия, но поддържа постоянна аура около себе, лекуваща приятелските единици и правеща ги имунни за негативни ефекти. Peace умението й спира вражия огън в даден район, а Unmake замразява всички вражи единици в сферата му на действие, нанасяйки им константни щети всяка секунда и конвертирайки ги в ресурси.

Zessus е младият принц на кралската фамилия. Най-бърз от всички герои, той има GLaive оръжие (Huntress – Warcraft 3, муталиск – Starcraft), нараняващ няколко единици едновременно. Може да телепортира себе си и всеки обект около себе си, независимо дали е приятел или враг навсякъде по картата. Това умение можете да използвате, както да го измъкнете от кофти ситуация, така и да телепортирате малък вражи отряд или ресурсосъбирачи по средата на защитния периметър на базата ви. Еxplode е умението му за преки щети, като Zessus е в центъра на взрива. Dark Miasma е третото му специално, глобално умение, което намаля скоростта и визуалният радиус на всички врагове на картата за половин минута.

Това е всичко, което можете да научите в рамките на предоставеното от обема на рубриката място. Самото изброяване на специалните умения на единиците на произволна фракция или съвети от типа “100 употреби на гигантска извънземна крачеща машина” биха запълнили над 10 страници, с които уви не разполагаме. Приятна игра и нали знаете – перфектността идва с опита.

Автор: Георги Панайотов