UFO: Extraterrestrials

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Ликувайте, дърти геймъри

Вероятно повечето от вас не си спомнят, но през далечната 1993-та година излезе UFO: Enemy Unknown. За времето си това беше една от най-добрите игри въобще. Умерената жанрова симбиоза, вълнуващият сюжет и въздействаща атмосфера превърнаха отрочето на Microprose в любимо средство за забавление сред прохождащото гейм общество.

През годините се появяваха нови части на приключението, различни студия осъвременяваха концепцията на играта, но истината е, че едва ли някой ще успее да предложи отново невероятното усещане, което доставяха първите две части на поредицата – UFO: Enemy Unknown и UFO: Terror From The Deep. През 1993-та съзнанието на компютърния маниак беше необременено от десетки, дори стотици подобни заглавия. Тогава идеята, сюжета, изпълнението и всичко останало в UFO бяха нещо ново. А както знаете няма нищо по-интересно от това, до което не си се докосвал до този момент.

14 години по-късно…

(след официалното излизане на първата игра по темата) чехите от Chaos Concept успяха да завършат своя неофициален римейк, наречен UFO: Extraterrestrials. Не знам какво точно забави толкова много разработката на заглавието, но то се проточи във времето от 2002-ра година, та чак допреди месец. Откъдето и да я гледаме, това си е цяла петилетка. А както знаете, когато една игра се забави повече от година, максимум две, след планирания пусков срок, тогава нещата не отиват на добре. Обикновено тя остарява от техническа гледна точка, още преди да се е появила на пазара.

За съжаление точно такъв е случаят и с UFO: Extraterrestrials. Трябва да си призная обаче, че макар и морално остарели, дизайнерските решения ми допадат. Графиката въпреки всичко е изчистена и стилна. Музиката пък от своя страна, въпреки че понесе много критики от колегите в западните издания, според мен е сполучлива. Саундът е решен в техно стил, който придава особен облик на играта, отличаващ я от повечето съвременни заглавия. Ефектите обаче са малко безлични. Нямат нищо общо с плашещите скърцания и крясъци, които ме караха да подскачам от стола си в безсънните нощи, прекарани в компанията на първите две части на UFO.

Класически UFO геймплей

За тези, които са се родили по времето, когато се появи първото UFO, ще разкажа с няколко думи за какво точно иде реч. В общи линии действията се развиват под формата на реално-времева стратегия. На екраните си виждате разделената на райони планета, наречена Есперанза, занимавате се с икономически дреболии, строите сгради и т.н. въобще неща, типични за RTS заглавие.

Във всеки квадрант от планетата можете да построите своя база. В нея пък поставяте различни сгради, правите проучвания и изследвате извънземни технологии, които заграбвате след всяка успешно проведена наземна акция. В общи линии с това се изчерпва този аспект от геймплея. Важно е да знаете също така, че всеки отделен парцел от Есперанза ви носи ежегоден приход. Ако извънземните завземат някой от квадрантите – кранчето с парите секва.

Наземните битки са другият основен геймкомпонент. Те от своя страна се провеждат в походов режим. Всеки юнит притежава определено количество „екшън точки”, от които зависят движенията му. Когато този показател се изчерпа, трябва да дадете право на противника ви да извърши своя ход.

За съжаление заедно с приятната атмосфера, производителите на UFO: Extraterrestrials са повторили и основните недостатъци на първообраза. Например сраженията, които се проточват прекалено много време.

Вражеските ходове са изнервящо дълги и това в един момент се превръща в напълно реална причина да захвърлите играта. Освен това бойните ви единици са малко като коне с капаци – виждат основно това, което се случва пред тях, а какво става наоколо не ги интересува много. За сметка на това извънземните имат по-голям зрителен диапазон, което им позволява да ви обстрелват от тъмните полета на картата. Но това са добре познати недостатъци, съществуващи още от времето на UFO: Enemy Unknown.

Носталгия, братче

Някои хора не харесват играта. На мен пък ми допада. Наистина е морално остаряла в аудио и визуално отношение. Сюжетът не е от най-оригиналните и като цяло оставя впечатление за нискобюджетен проект. Но въпреки всички тези недостатъци смятам, че трябва да адмирираме Chaos Concept за това, че са успели да пресъздадат UFO атмосферата съвсем автентично, което всъщност е по-важното в случая.

Автор: Асен Георгиев