UEFA Euro 2004

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Убеден съм, че почти няма млади членове на нашето общество, които да не се вълнуват за представянето на българския национален отбор по футбол на тазгодишното европейско. След силните и убедителни квалификации новите национални надежди със сигурност са разпалили сърцата на почитателите на футбола. Ето защо, и аз като всички, нямам търпение да чуя първия съдийски сигнал и да видя какво ще забъркат този път лъвовете.

Ако и вие сте нетърпеливи и не искате да чакате, бих ви препоръчал да разцъкате новото творение на ЕА, а именно UEFA Euro2004. Играта е свежа, зарибяваща и новите идеи в нея са достатъчно, за да ви накарат да си я купите.

След излизането на FIFA 2004 цялата футболна геймобщественост бе малко скандализирана. Двата лагера, единият на страната на FIFA 2003, а другият – на страната на нейния наследник, често изпадаха в концептуални спорове. И дори и до днес се чуват гласове, проповядващи про-FIFA 2003 идеологии. Каквото и да си говорим обаче, с всяка следваща версия ЕА подобряват игрите си. Така и от 2003 до 2004 година програмистите вече бяха оправили доста неща и по-трудната, но доста по-истинска FIFA 2004 наистина отвоюва достойни позиции.

Започвам този материал така, защото е важно да се отбележи, че чисто новата UEFA Euro 2004 не е повлияна от нещо друго, а именно от FIFA 2004. Това според мен обаче въобще не е лошо и както можете да се досетите, авторите са добавили нови, интересни и разнообрази неща. Те със сигурност ще успеят да накарат и

анти-2004 настроените да променят мнението си

Ще започна с това, че трудността на играта изобщо не е променена. Новаците отново ще видят доста зор дори и на Amateur ниво на трудност, а тези, които се опитат да поиграят на по-висока сложност, ще трябва доста да потренират.

Добрата новина е, че ЕА са пипнали доста AI-то на компютърно управляваните футболисти. Сега вече няма да видите почиващи си кръшкачи, а всеки един от единадесетте ще тича и ще търси пролуки, за да получи пас (както казваше един треньор по футбол – “Не искам да виждам буквички по терена”, става въпрос за Ф, Г, Ь… :)). Това най-малко ще ви улесни при скоростните атаки и при тези, при които се изисква бързо мислене и тактични пасове. За статичните, обхождащи наказателното поле атаки обаче, не могат да се кажат добри думи. В много случаи вражеската защита и вашето нападение ще се групират като по учебник и търсенето на пролуки в такъв случай става почти обречено. Противниковите отбори вече играят по-сигурно и по-тактично. Нерядко ще ставате свидели на паническо изчистване на топката от наказателното поле, което преди се случваше рядко.

В UEFA Euro 2004 има цял куп нови режими за игра

Класическите Friendly и Practice типове са запазени и тук, като са добавени и интересните Home and Away, Situation, Fantasy и PK Shootout режими. Най-любопитен от тях е Fantasy режимът, в който ще можете да подберете футболисти по ваше желание и да сформирате един своеобразен Dream Team. Естествено, Euro 2004 mode е най-ценната част на играта, с която ще можете да се впуснете с любимия си отбор във всичките кръгове както до европейското първенство (квалификации, приятелски мачове), така и в самия шампионат.

Най-голямата новост в UEFA Euro 2004 е моралът на играчите

Вече преди всеки мач вашите футболисти ще имат промяна в психическото си състояние, което ще е или положително, или отрицателно. Ако печелите редовно и вкарвате много голове, вашите избраници ще покачват морала си и ще се чувстват доста по-сигурни на терена. Обратното – ако не пускате някой играч да играе или пък ако се представя зле на терена, той ще получава спад в мотивацията. По-високият морал, разбира се, ще ви гарантира по-сигурна игра. Така футболистите в UEFA Euro 2004 вече не са просто човеченца с физически характеристики, а се превръщат в почти истински хора с променлива психика, която се влияе от събитията и моментното състояние.

Графиката в новата UEFA Euro 2004 е леко подобрена версия на тази от FIFA 2004. Не си мислете обаче, че липсват промени. След като вече е задължително видеокартата ви да подържа DirectX9 хардуерно, цялостният фасон на играта изглежда някак по-зализан и по-наточен. Детайлите по играчите са много повече и при по-близките камери си личат малките подробности по тях, които ги карат да изглеждат като живи. Движенията им са анимирани почти реалистично, а авторите уверяват, че са добавили нови и по-точни изпълнения на някои техники.

Единственият по-сериозен недостатък, с които ЕА се борят от години, обаче е публиката. И тук

хората по трибуните изглеждат като чаршаф

дървени са и са абсолютно двуизмерни. Не знам поради какви причини, но авторите на UEFA Euro 2004 не са направили нищо по въпроса с подобряването на качеството на този компонент. Вярно е, по трибуните се виждат статични и веещи се флагове на отборите и други дреболийки, но все пак цялостното качество на публиката е доста ниско. Може би напълно триизмерните агитки биха натоварили доста графичните карти, но пък напоследък излязоха доста мощни графични ускорители…

Интерфейсът на UEFA Euro 2004 е силно конзолно повлиян (накъдето всъщност върви тенденцията в управлението на спортните игри). Това обаче няма да окаже голяма пречка на феновете на клавиатурите. Всичко по интерфейса е интуитивно и единственото дразнещо нещо е фактът, че из менютата ще кръжите както с курсорите, така и с R и T.

В аудио частта ЕА са се справили дежурно добре. Футболистите и тази година си подвикват, треньорите дават наставления (много добре се чуват те, ако сте с 4 колони), а публиката реве направо като на живо. Всеки отбор си има специфични лафове, които само подобряват атмосферата на стадиона. Саундтракът на играта (виж карето) е висококласен, както винаги. Парчетата в него са небрежни и са перфектен фон за тази футболна симулация. Коментаторите, добре познати ни от предишните части, са отново на добро ниво като в този аспект няма генерални промени.

Финалните реплики няма да са много позитивни

Размислите, започнали от предишната част, са валидни и този път. Те са свързани с това, че когато нещо достигне върха си, алтернативите са две: или запазване на позициите, или пропадане. ЕА са се постарали да не коригират драстично добрите неща от FIFA2004 и са добавили приятни дреболии. Те, разбира се, гарантират на серията няколко миши стъпки напред, но не осигуряват това чувство, което даваха преди. На нещо ново, по-добро, по-различно и по-приятно. Надявам се във FIFA 2005 да видим един изцяло нов енджин, нов геймплей и генерални промени. Впрочем, нали на това сме се надявали винаги…

Автор: Орлин Широв