facebook facebook
 
 
ИГРИ » PC
 
   
 
Tormentum - Dark Sorrow
Ревю | 22.03.2015 | автор: Александър Рангелов


оценка:
Производител:
OhNoo Studio
Издател:
OhNoo Studio
Жанр:
Куест
Платформа:
PC
сайт на играта »

плюсове

впечатляващ арт стил

подходящо музикално оформление

доста пъзели

относително достъпна...

минуси

... макар периодично да ви озадачава

Едва ли има почитател на хоръра, който да не е чувал за швейцареца Ханс Гигер, известен с дизайна на едноименното чудовище от холивудската поредица „Пришелецът“. Това, което обаче не всеки знае е, че Гигер, който за съжаление почина миналата година, е плодотворен художник и майстор на сюрреалистичния жанр. Или с други думи, ако едно-единствено чудовище, създадено от него, може да се окаже гръбнака на цяла филмова поредица, то картинното му творчество е повече от достатъчно, за да вдъхнови една компютърна игра. При това такава в обичания, но позабравен напоследък жанр на куестовете или point-and-click приключенията, както се наричат те още.

Въпросната игра е Tormentum - Dark Sorrow и както подсказва името ѝ, тя звучи като нещо, което ще ви поведе на мрачно и измъчено приключение в един свят, изграден от кошмарни създания и места, всичките от които са вдъхновени именно от артистичния стил на Гигер.

Със сигурност визията на Tormentum е може би нейната най-силна черта, затова няма как да не ѝ отделим нужното внимание. В центъра на играта сте вие – безименен герой с глава, покрита с качулка, който не помни нищо, освен една абстрактна визия за протегнати към небето ръце. Оттук насетне играта редува различни нива, локации и подземия, които биха изглеждали еднакво на място какво в един куест, така и в един японски хорър.

Всеки пиксел и всяка илюстрация в играта са пропити със злокобния стил на Гигер, а от нейните нива постепенно изкачат мрачни подземия, фантастични същества, дирижабли и хуманоидни чудовища, сякаш изпълзели от увреденото съзнание на някой зъл учен. Самите локации са достатъчно разнообразни, точно както подобава на едно дълго и увлекателно приключение. Играта започва в един замък, пълен с тайни коридори и стаи, но постепенно ще ви отведе на открито, за да посетите места като стара мина, древна гробница и дори ферма с живо и доста страшничко плашило. Колкото и нереални да изглеждат тези места, в света на Tormentum те са напълно естествени.

Като функционалност, играта се придържа до класическия point-and-click стил – анимациите са ограничени и възникват само, когато се налага, а сцените са почти напълно застинали в очакване на вашето следващо движение с мишката. Това е разбираемо, но и малко разочароващо, тъй като зловещият свят на играта би изглеждал много по-естествен, ако имаше динамика, а не стерилност. Някои моменти като сцени на мъчение са неприятни, но не и чак толкова страшни и изобщо усещането за потапяне в света на Tormentun би могло да бъде още по-силно, ако създателите на играта се бяха престрашили да потърсят наистина екстремното в някои моменти.

Освен визията, музиката също е доста подходяща за подобно заглавие и се състои от монотонни вокали, звуци, които ви карат да се озъртате дори, когато добре знаете, че сте пред компютъра, а не в самата игра и някои доста силни звукови ефекти.

Естествено, визията и звуците в един куест не могат да направят нищо, ако самата игра не е достатъчно интересна. А под „интересна“ разбираме предлагаща много и разнообразни пъзели, което като цяло Tormentum прави. В хода на приключението действително ще срещнете доста подобни задачи, повечето от които са напълно функционални, макар и малко базови. Естествено, по-голямата част от пъзелите трудно могат да бъдат окачествени като уникални, но пък има и някои, които почитателите на жанра със сигурност ще оценят. Същите тези ветерани в куестовете навярно няма да са доволни от липсата на достатъчно предизвикателство, но пък в същото време именно това прави Tormentum достъпна за по-широк кръг играчи. Всеки, който някога е започвал подобен куест знае, че няма нищо по-лошо от това да стигнеш до място, откъдето не можеш да продължиш, защото някоя улика или решение на пъзел ти убягват с часове. В това отношение по-лесният характер на пъзелите тук е гаранция, че ще може относително бързо да преминете от една стряскаща сцена към друга.

Всъщност, ако понякога се запънете, това ще е по-скоро, защото не е съвсем ясно какво трябва да направите. Репликите в играта не са озвучени, така че ще ви се наложи да четете доста и да внимавате да не пропуснете някоя реплика, която може да ви наведе на това какво се иска от вас. Ако в играта имаше някаква система за подсказване и насочване, това със сигурност щеше да е по-добре.
 
С хода на играта локациите стават все по-разнообразни и големи, докато пъзелите и визията се запазват. Това означава, че ако в началото Tormentum ви е допаднала, с развитието на играта тя става само по-добра. При всички положения играта не е много дълга, затова ако цените подобен тип вече изчезващи игри и имате известна доза търпение за традиционните за жанра недостатъци, Tormentun – Dark Sorrow със сигурност е една достатъчно интересна инвестиция. 

 
системни изисквания
OS: Microsoft® Windows® XP/Vista/7/8 Processor: Intel® Core™ 2 Duo 2 GHz, AMD Athlon™ X2 2.2 GHz, or higher Memory: 2 GB RAM Graphics: 512 MB RAM Hard Drive: 500 MB available space Sound Card: Windows Compatible Card
напиши коментар
 

35 мнения
профил »
pe6o560 каза на 23.03.2015, 08:35 ?. :

Май писането на ревюта за игри е мн досадна работа. Защо не започнете да пищете по две изречения на статия, та да не се изморявате толкова много? Както е тръгнало и без това, до две години едно ревю ще се състои от две думи и половина.

957 мнения
профил »
Serious Sam каза на 23.03.2015, 09:19 ?. :

Както виждаш автор на повечето статии е Александър Рангелов. Сам човек трябва да отдели време за играта, да се запознае с нея, да я разучи и да напише статия. И да преминава към следващата. Което означава, че я играе колкото да се запознае с нея и да може да я представи. Отделно всяка статия в сайта е безплатна, така че като за без пари (и без време) - толкова.

Все още не се е случило негодуващ читател да ни затапи с по-добра статия, която да сложи нашата в малкия му джоб. Така че след като неоснователните негодувания не са подкрепени с по-добър материал - по-добре замълчете.

1212 мнения
профил »
Nreth каза на 23.03.2015, 17:10 ?. :
Редактиран на 23.03.2015, 17:12 ?.

Принципно и на мен не ми допадат късите статии,но говорим за point and click и няма толкова да се каже,освен че решаваш загадки.Авторът е обърнал внимание на най-силната черта на играта-арта.Имаше един куст при един стар художник.Къщата му беше пълна с картини(40-50) и човек можеше спокойно да ги разгледа,даже и ачийвмънт се получава.Ето тука се вижда колко е невероятен арта.Пиршество за окото си беше направо.Саундтрака бих го определил като ставащ,Не ме впечатли особено.Единствено можеше да се спомене,че има няколко морални избора и вследствие на това-два края.

561 мнения
профил »
dogma каза на 28.03.2015, 08:36 ?. :
Редактиран на 28.03.2015, 08:36 ?.

@pe6o560 - Колега, събраните съчинения на Карл Маркс ги има в повечето библиотеки, ако ти трябва нещо многотомно, тежко и екзистенциално, винаги можеш да се допиташ до тях :) Едва ли ще издам тайна, казвайки, че не количеството е водещо при едно ревю; ако някой търси преразказ на играта от туториъла до финалните надписи, обикновено няма да го намери на геймърски сайт, за това си има GameFaqs и YouTube. Какво толкова не ти допада тук - грамотно написан текст, подчертани ключови фрази, описание на играта и влиянията върху нея, любопитни справки за Гигер, ясно посочени предимства и недостатъци, смислено заключение. На мен например куестовете никога не са ми харесвали, но това не значи, че трябва да критикувам статията, защото не е представила материята по-забавно. Ако си почитател на point-and-click жанра и имаш интерес към по-мрачна тематика, значи е за теб. Ако не си, продължаваш нататък, нищо сложно няма.

8 мнения
профил »
Мартин Стоянов каза на 24.03.2015, 08:08 ?. :
Редактиран на 24.03.2015, 08:48 ?.

Като превеждате чужди ревюта, поне можехте да преведете повечко.

Приликата между "вашето" и това на Hooked Gamers, което прочетох онзи ден, на места е доста подозрителна.

http://www.hookedgamers.com/pc/tormentum_dark_sor row/review/article-1424.html

P.S. Коледа не беше ли преди 3 месеца? Или анкетата ви е за следващата? След още няколко месеца въобще няма да се налага да си я сменяте.

957 мнения
профил »
Serious Sam каза на 24.03.2015, 08:50 ?. :

Разконспирира ни за анкетата...

561 мнения
профил »
dogma каза на 28.03.2015, 08:58 ?. :

Хм, сигурен съм, че ако в статията се говореше за Battlefield: Hardline щеше да е адски оригинален подход към това ревю...

8 мнения
профил »
Мартин Стоянов каза на 24.03.2015, 10:33 ?. :
Редактиран на 24.03.2015, 10:36 ?.

Иначе по темата, играта има наистина хубава визия и си заслужава. Може би не чак 5 от 6, но 4 от 6 - да.

FYI - на български език филмът Alien е преведен пришЪлецът, не пришЕлецът, въпреки че двете форми са дублетни.
напиши коментар
 
ОЩЕ ИГРИ ОТ ЖАНРА
PCM & GW - Legacy of Kain 33
Tales of Monkey Island - Chapter 4 27
Machinarium 25
Tales of Monkey Island - Chapter 1 22
The Next BIG Thing 21
Still Life 2 16
Tales of Monkey Island - Chapter 5 14
Sherlock Holmes vs. Jack the Ripper 14
Back to The Future: It's About Time 13
The Talos Principle 13