Tomb Raider 4: The Last Revelation

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Всяка година по това време Eidos по традиция пускат поредното приключение на добилата култов статут археоложка Лара Крофт. Естествено и тази Коледа не прави изключение, Tomb Raider 4: The Last Revelation вече е факт и без съмнение ще бъде един от големите хитове по празниците. По въпроса за Лара, качествата на поредицата и причините за нейната невероятна популярност има различни мнения, но не може да не се признае очевидният факт, че именно с тази игра Eidos станаха световноизвестна компания, която определя облика на модерните игри. Преди няколко години първата част на сапунената опера за г-ца Крофт беше истинска сензация и като графика и като геймплей. Като добавим и изключително атрактивната героиня гигантският успех едва ли изненадва. Втората и третата част на практика бяха mission pack-ове с нови оръжия, поддръжка на Windows и Direct3D и леко подобрени графика и звук, но някак си им липсваше тръпката на новото и оригиналното. От Eidos като че ли най-накрая забелязаха зачестяващите критики на феновете и обещаха най-тържествено, че The Last Revelation отново ще представлява революция в жанра.

Играта започва в Камбоджа през 1984 г., където невръстната все още Лара се учи на базовите умения, необходими за всеки кандидат за слава в бранша. Неин преподавател е един опитен археолог, който с ангелско търпение обяснява на малкото момиче какво трябва да прави, за да не се отзове прекалено рано в отвъдното. Това е на практика и обучаващата мисия, в която новаците ще могат да се запознаят с основните движения в играта, а Tomb Raider ветераните ще видят какво ново са измислили програмистите. След това започва и истинската част, която е мечтата на всеки археолог. Вече малко по-възрастната Лара Крофт отива в Египет, където открива  древна гробница. Същата естествено е обитавана от зъл дух. В случая ролята на такъв поема зловещият бог Set, който след появата на археоложката внезапно решава, че е ударил неговият час за разплата и тръгва да унищожи света. Лара естествено не може да допусне такова трагично развитие на нещата и скоро Set ще трябва да открие, че си има достойна противничка. За капак на всичко в играта се намесва и старият “приятел” на г-ца Крофт Werner von Croy, който допълнително обърква нещата с жалките си опити да елиминира своята славна конкурентка…

Дотук смятам да спра с историята, която едва ли ще спечели “Оскар” за оригиналност, но все пак съдържа няколко доста интересни обрата и със сигурност няма да отегчи мнозинството от геймърите. Египетският мотив пък предлага достатъчно материал за най-различни древни капани, свръхестествени явления, несметни съкровища и всичко останало, което е необходимо, за да се сглоби един добър археологически сюжет. Всичко това, разбира се, не оправдава по никакъв начин предварителните закани на Eidos, че ще разбият на пух и перушина всякакви Drakan-и и други кандидати за славата на тяхната супергероиня. Така че е време да минем към истинските новости. Най-видимите са в областта на графиката.
Спокойно може да се каже, че програмистите на The Last Revelation са си свършили работата повече от задоволително. Лара действително изглежда по-добре от всякога. Благодарение на технологията single skin са премахнати досадните преходи между полигоните, които особено си личаха в коленете и лактите на нейната фигура. Така че още отсега можете да се настроите да видите една съвсем нова красавица, която със сигурност ще ви вземе дъха. Околната среда също е подложена на сериозни козметични промени. В Tomb Raider 4 щедро е използвана технологията bump mapping и ако имате 3D-ускорител с поддръжка на този ефект, ще можете да се насладите на доста зрелищни 3D-текстури, които придават съвсем различен вид на предметите и стените. Това си личи най-вече при изобразяването на водните площи, които по красота дори надминават еталона Unreal. Като заговорих за вода, е редно да отбележа и един от дребните детайли, които със сигурност ще зарадват геймърите.
Това са малките капчици, които се стичат от тялото на Лара след като излезе от поредното басейнче. Аз поне досега такъв ефект не бях виждал в игра и мога само най-горещо да ви препоръчам по-честичко да къпете археоложката, защото гледката определено си заслужава 🙂 Въобще графиката на играта действително е пипната сериозно и няма много общо с предишните части от поредицата. Чак за сензации и невиждани красоти трудно може да се говори, но разочаровани също едва ли ще има. Същото може да се каже и за звуковия фон. Музиката е много добре подбрана и създава необходимата атмосфера, а ефектите с подходяща 3D-звукова карта ще ви накарат наистина да се почувствате все едно че сте в напълно автентична древноегипетска обстановка. Същите добри думи за съжаление не могат да се кажат на тема геймплей. От Eidos продължават с невероятна упоритост да си залагат на подвижната камера, която действително винаги представя героинята в най-добра светлина, но за това пък създава неописуем хаос особено по време на битките и често води до загуба на ориентация, която може да има и фатални последици, ако точно в момента се борите с някой могъщ звяр, а здравето ви е стигнало критичната точка. За мен лично това е напълно неразбираемо, защото игрите от последната година като Heretic 2 и Drakan недвусмислено показаха, че има и доста по-интелигентни решения на въпроса. В областта на интерфейса също няма кой знае какви изненади.
Можете да правите 1-2 движения в повече, но с това промените в общи линии се изчерпват. Най-любопитното тук е, че можете да комбинирате различни предмети от inventory-то и така да решавате загадки, които доста се доближават по стил до класическите куестове. Това, разбира се, не означава, че Tomb Raider внезапно е станала миролюбива игра. Напротив Лара си е все така войнствена и без солидна доза стрелкови умения далеч няма да стигнете 🙂

За финал остана и главният въпрос. Заслужава ли си Tomb Raider 4? Ако сте фен на предишните части, поредното издание със сигурност няма да ви разочарова. Бомбастичната на места графика и приличният сюжет, както и няколко изключително оригинални хрумвания ще ви задържат поне за 2-3 седмици пред монитора. Противниците на Лара Крофт обаче ще си останат и за в бъдеще такива, защото подобренията са просто твърде малко, за да оправдаят предварителния шум около играта.

Автор: Никола Дърпатов