Tomb Raider 3

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

За никое същество от мъжки пол (а може би и за някои от женски) на тази на планета не е тайна, че Лара Крофт е най-сексапилната виртуална героиня, създавана някога. Някои от вас сигурно са налепили стените си с нейни плакати, събрали са всички картинки от колекцията Nude Raider и с трепет броят месеците до очакващия се за края на ’99 година филм с Лара от “плът и кръв”. На други геймъри тя вероятно е втръснала до такава степен, че им е достатъчен един поглед към “малко” преувеличените й форми, за да извърнат с досада поглед от екрана всеки път, когато я видят да се плацика във виртуалните езерца или да виси по разни лиани и стени.
Моралисти и пуритани роптаят, че Tomb Raider е игра, която разчита единствено на предизвикателните форми на Лара и че всъщност това екшън-приключение е напълно лишено от смисъл, бидейки изградено само върху секса; подрастващите тийнейджъри с насълзени погледи се интерсуват повече от пищното тяло на авантюристката, отколкото от каквото и да било друго, а любителите на екшън-приключенията и старите геймъри просто играят Tomb Raider без да обръщат голямо внимание на цялата суетня около главната героиня (не че и те не се заглеждат в някои анатомичните й дадености). Едно обаче е напълно сигурно: едва ли има друга компютърна игра, оказала толкова голямо влияние върху глобалното развитие на индустрията на PC и видеоигрите. Едва ли има и по-популярен герой в компютърна/видеоигра от Лара Крофт (дори Боно от U2 е неин ревностен почитател). Няма да се учудя, ако за бъдещата си рекламна кампания “Уондърбра” изберат за свое момиче госпожица Крофт, най-надарената археоложка в историята на човечеството, иконата на 90-те.

Третата част на Tomb Raider не учудва с нещо революционно, нито фактът, че професионалистите от Core вече работят над четвъртата част. Честно казано, очаквах малко повече от това продължение – най-вече нов енджин, но явно програмистите са решили за пореден път да заложат на успешната рецепта без да експериментират много-много. Колкото и да е странно – не са сгрешили!

Зона 51, откъде ми е познато?!

Преди няколко века, по време на изследователско пътуване, английски моряци откриват метеор, закопан дълбоко в земята. В метеора те намират четири артефакта. Един от мореплавателите записва преживяванията си в личния си дневник по време на обратния път за Англия. Само той се завръща жив.

Наши дни, Антарктида.

Изследователска компания започва да проучва нещо заровено дълбоко под леда. Разчетен надпис от намерена под ледовете скала (става въпрос за метеора), насочва вниманието на учените към непозната материя. Тази материя изглежда има потенциала да се умножава и да променя гените, които определят външния вид на живите организми. Промените позволяват еволюирането на множество нови форми на живот. Във вътрешността на скалата се намират най-важните открития в областта на генетиката и еволюцията след Дарвин.

По време на разкопките изследователите откриват отлично запазеното в леда тяло на европеец. На надгробната му плоча е изписано името на кораба, на който е плавал. Следвайки тази информация, те откриват дневника на моряка и предприемат търсене на четирите артефакта, пръснати в четири различни точки от земното кълбо.

Междувременно Лара е в Индия, в търсене на един от тези артефакти. Без да е запозната с истинската му история, тя знае единствено, че според местните вярвания той крие могъща сила и е ревностно пазен от тамошните племена през годините.

Вместо като моя колежка (и аз съм археолог) да се занимава с описване на чирепи (грънци) и създаване на скучновати статии, Лара Крофт отново се впуска в опасни приключения, този път в търсенето на един от четирите артефакта (характерна за средностатистическия археолог дейност, особено щом въпросната вещ е от извънземен произход).

Докато в предишните си приключения еманципираната девойка се придвижваше от едно място на друго и историята се разказваше посредством видеооткъси, в Tomb Raider III ще станем свидетели на нещо напълно ново в това отношение.

Този път пътешествията на Лара са обединени в 5 свързани помежду си епизода. След като минете първия епизод в Индия ще можете да изберете за къде да заминете след това – за Лондон, островите в Южната част на Тихия океан или всеизвестната (а уж забулена в тайнственост) Зона 51 в Невада, която сигурно вече е означена на всички пътни карти. Най-накрая Лара ще се озове в Антарктида, където я очаква и grande finale.

Всеки епизод е разделен на няколко отделни нива. За разлика от предшествениците си Tomb Raider III предлага на геймърите възможността да действат на някои места избирателно, което може да тласне историята в нова посока. С една дума третата част прави първите плахи опити в поредицата Tomb Raider да се създаде едно по-нелинейно екшън-приключение.

Най-дълъг е епизодът с островите от Южната част на Тихия океан – цели осем нива. Те ще ви отведат между другото в Храма на Шива, Руините в джунглата, Крайбрежното селище, Храма на Пуна и т.н. Тези нива много напомнят на първия Tomb Raider и действието в тях се развива предимно в джунгли и пещери. Сред противниците ви са неприветливи местни обитатели, динозаври (велосираптори, тиранозавър Рекс и т.н.), маймуни и мутирали хора-гущери.

Епизодът в Англия се състои от 5 нива, между които доковете на Темза, Алдуич и самия град. Ще трябва да минете през няколко подземни канализации и тунелите на метрото, както и да обходите града, скачайки от покрив на покрив. В този епизод ще трябва да гърмите предимно по хора, което ще допадне на любителите на животните, на които им е дошло до гуша да стрелят по беззащитни шебеци или бели мечки.

В Невада ще можете да посетите три нива: пустинята Невада, свръхсекретното отделение и Зона 51. В това забулено в мистерии място ви очакват тежко въоръжени пазачи и може би извънземни… Вижте сами!
Колкото до Антарктида, не искам да ви развалям удоволствието като ви кажа какво става накрая. Вместо да ходите на купони около Нова Година, си стойте вкъщи и играйте Tomb Raider III!

Според ситуацията секси Лара ще облича различни дрешки – освен стандартното й облекло, което вече ви е до болка познато, ще я видим в син камуфлажен панталон и суперскромно бюстие, което едва-едва задържа пищните й форми (не знам за кой път употребявам това словосъчетание в статията, но вече определено се чувствам дискомфортно), както и в облекло тип Жената-котка за Лондон. За тези, които обичат да я гледат… без много текстил, sorry, но от Core Design все още не са направили официален cheat, който да ни позволява да надникнем в друго измерение и да погледнем на света от съвсем друг ъгъл.

Специалните ефекти сега изглеждат много по-впечатляващо от тези в предишната част и макар Tomb Raider III да ползва стария енджин, програмистите от Core Design този път са го изцедили максимално. Когато стреляте продължително, ще видите след това димящите колтове на Лара, кървища пръскат от ранените противници, дъхът на героинята се вижда в ледените пустини на Антарктида, а водата изглежда наистина зашеметяващо. Не са за пренебрегване и реалистичните светлинни ефекти, благодарение на които ще можете да се насладите на отразяващи повърхности, сенки, огньове, както и процеждащи се през дупки снопове светлина. В третата част на Tomb Raider най-сетне можем да видим промени в обстановката като дъжд, мъгла, вятър, следи от стъпки в пясъка или в снега, както и летящи из небето птици, които правят света на безстрашната археоложка да изглежда още по-пъстър и истински.

Clipping-проблемите на предишните две части вече няма да ви тормозят в Tomb Raider III. Голям прогрес в енджина е постигнат и по отношение на текстурите, в резултат на което по Лара вече няма смущаващи взора ръбове, а движенията й, както и тези на враговете й, са радост за окото – плавни и реалистични.

Индиана Крофт

В третата част на приключенията на Лара има повече смъртоносни капани и загадки отколкото в TR1 и TR2. В някои от тях за пореден път ще разпознаете заемки от филмите за Индиана Джоунс. Между новите капани са плаващи пясъци, коварни и хлъзгави покриви, лазерни бариери, вледеняваща костите вода и т.н.

За да се справи в новата обстановка, Лара е научила някои нови движения като лазене, клякане, висене в маймунски стил, спринт за няколко секунди при необходимост и т.н. Най-сетне тя има почти пълния набор от движения, необходими на една виртуална героиня, за да изглеждат приключенията й реалистични.

Между новите превозни средства са бъги 4×4 и най-забавното – възможността да погребете с каяк по бърза река. За разлика от Tomb Raider II тук превозните средства са задължителна част от нивото и често само с тях ще можете да преминете през някои местности.

Редно е да спомена няколко думи и за противниците ви в Tomb Raider III. Сега те са доста по-умни и когато е необходимо действат групово. Това е в резултат от подобрения изкуствен интелект на управляваните от компютъра гадини. Лара Крофт няма да замеря враговете си с керамични фрагменти, лати, кирки и лопати, както би направил всеки божи археолог в тази ситуация, ами ще включи в действие новите си оръжия като патлак Desert Eagle (имаше го и във Fallout), стандартния за лосанджелиските спец-полицаи автоматичен пистолет Heckler&Koch – MP5, както и… не можехте дори да се представите, че в TR3 ще имате на разположение гранатомет, нали?

Tomb Rаider III отново успя да грабне вниманието ми и да ме мотивира достатъчно, че да стигна до заключителната анимация. За всички, които четат тази статия, е важно да знаят едно – ако са играли предишните части от поредицата и са почитатели на този тип екшън-приключения – Tomb Raider III е тяхната игра, но ако никога не им е допадал този тип игри, няма да променят мнението си и сега. Пред мен стои една-единствена дилема – Лара Крофт или Елексис Синклер? И двете са брюнетки, и двете са неприлично красиви, и двете са богати (духовно, материално и физически), с хубави големи очи… Не знам за вас, но моята любимка все още е Лара, макар че Елексис е десет пъти по-предизвикателна и фриволна.

Автор: Никола Икономов