The Settlers: Rise of an Empire

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 31 окт. 2007

„Приятно и почетно е да умреш за родината.“ – Хораций

The Settlers: Rise of an Empire отново ни връща в Средновековна Европа. Както и в предните части на играта, нейният принцип е в развитието на инфраструктурата и на икономиката на средновековно поселение, със строителство на улици, сгради, ферми, укрепления, казарми и общо взето – с намиране на работа за всеки жител.

Честно казано, когато четем историята на средните векове или гледаме филми за тази епоха, обикновено в съзнанието ни се натрапват насилие, фанатична вяра, отхвърляне на всичко иновативно, беднотия, глад, чума, мръсотия, липса на всякаква хигиена и т.н. Обаче разработчиците от Blue Byte Software искат да ни внушат една по-хуманистична и дори оптимистична перспектива за времето на рицарите и благородниците. В поредната шеста част на играта, те превръщат играта повече в градостроителна симулация, отколкото в чиста реално-времева стратегия.

Чувството, което ще изпитвате, докато развивате града си, е на задоволство, на хармония и блаженство. Всъщност още преди 14 години, когато се появи поредицата, можехме да излезем за малко от грозната реалност на съвремието с неговите заплахи за околната среда, ядрени оръжия и терористични актове, което очевидно се хареса на мнозина, защото играта породи цяло направление в стратегическия жанр, съчетаващ стратегията с управлението на град. На мен например да играя на Сид-Майеровата Civilization ми е приятно до момента, в който открия барута. След това магията някакси изчезва. Това обаче за щастие в The Settlers не може да се случи. Красивото заглавие на новата част –

Разцвет на империята

отговаря на усещането. Всичко е направено мащабно, ярко и тържествено, музиката е емоционална и приятна. Съществуват, както е традиция в жанра, два вида игра – кампания и свободна игра, като кампанията става все по-усложнена и по-усложнена. В свободната игра пък имате една-единствена алтернатива – да превземете целия свят. Действието на играта, което е и очевидната новост, се върти около основния ви персонаж – рицар или герой, който трябва да опазите и който ще изпълнява съответната мисия. Прави впечатление, че играта е много опростена и лесна за усвояване. Това е вероятно защото Blue Byte са изоставили в миналото своите експерименти по смесването на жанровете.

Нововъведение е включването на женски персонажи, които могат да се влюбват, да образоват семейството си и да раждат деца – заемка вероятно от Immortal Cities: Children of the Nile, чрез която се регулира демографската обстановка във вашия град.
Играта е разделена на 12 месеца с четири сезона, точно като в реалността. Правдоподобно е например, че през февруари, когато вали сняг,

хората ви ще за заплашени от глад

тъй като житото ще спи под пухкавата пелена на зимата, и изхранването ще бъде възможно само посредством лова и риболова. Разширяването на границите на вашата империя също ще бъде затруднено през студените месеци.

Ресурсите не са много – месо, риба, хляб, сирене, мед и билки, като се добиват в зависимост от условията на околната среда. Самите сурови продукти трябва да бъдат преработени преди да влязат в употреба. Така например месото, уловено в ловните хижи, които разполагате край гората, трябва да влезе в месарницата, обикновено построена край центъра на вашия град. По същия начин, когато добивате вълна за дрехи, е нужно да изградите и шивачница, където те да бъдат изработвани. Житото, което жънете, трябва да бъде донесено във фурната, за да се превърне в ухаен и хрупкав хляб, а млякото, добивано от кравите, ще отпътува към мандри, за да се превъплъти в пресен кашкавал.

За да строите съответните сгради, се нуждаете от строителни ресурси – дърво, желязо и камъни, които ще трябва да търсите по картата. Обикновено част от ресурсите са отдалечени от вашите граници и за да ги присъедините към царството си, ще трябва посредством вашия герой да построите кула в близост до находището, която ще го защитава и ще ви информира в случай на нападение. По правило крепостта е защитена от крепостни стени територия, в която се намира постоянен гарнизон, с големи запаси от продоволствия и въоръжения, необходими за евентуална продължителна обсада. Затова и вие трябва да сте се подсигурили откъм ресурси, когато ви нападнат. Сред ресурсите, които създават благоденствие в селището ви, са дрехите и билките. Първите биват летни и зимни (от вълна), а билките имат приложение в медицинското обслужване на населението.

Въпросът с прокарването на пътища не е доизкусурен напълно, тъй като и без тяхното построяване сградите функционират нормално, макар и изтипосвани насред гората или дори край някое мочурище.
Иначе геймката е доста детайлизирана – уличните кучета, както си ходят, току вдигнат заден крак и препикаят някоя ограда, чичковците пък току се закачат с някоя лелка похотливо, по полянките се виждат да тичкат зайчета, а вълци бродят из гората. Интересно е обаче, че не са злобливи и дори някой невъоръжен работник да се доближи до тях, правят път.

Замъците

През Средновековието най-разпространени са неголемите крепости-замъци, в които са живеели феодалите. Замъците служели едновременно за резиденции и за защита от набезите на съседните феодални владетели. Такъв е и вашият замък. Той може да бъде ъпгрейдван, както и всички сгради в града ви. В него се намират казармите и военните здания, където ще тренирате своята армия. Тя ще се сражава освен с войската на другите нации, и с бандите, които живеят край мостове и отдалечени гори и нападат вашия град или неговите, преминаващи по неутрална територия, жители. Войските ви отново са класически изрисувани за епохата формирования.
Какво ви остава сега? Просто да построите своя град и да ги изпратите напред – защото винаги има Casus belli*

* Повод за война (лат.)

Автор: Свилен Енев