The History Channel: Great Battles of Rome

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Игра, излязла от телевизията

Рим отново на моя компютър. Защо игри за Рим излизат през два-три месеца? Причината е същата, поради която се появяват и заглавия за Втората световна война. Защото там, където има военно противопоставяне, където издържливостта и смелостта са подложени на изпитание, винаги ще има геймъри, които ще се залепят за екрана.

Приятно е да подбереш войските си, да подредиш легионите си и да помислиш над тактиката, която ще ти донесе победата. Край Рим са се заселили много вражески племена. Какво по-приятно изживяване от това да поизтрепете пълчища варвари, докато чакате да дойде времето за море. Можете да участвате в Пуническите войни, Самнитските войни, както и в превземането на Англия от Юлий Цезар.
Към играта има

50-минутна филмова програма

предоставена от телевизията The History Channel, и уникален саундтрак, към който глас талантливо разказва за подвизите на Марк Аврелий. Чудесна е възможността да получавате допълнителна информация към сценария под формата на създадените за играта 30 пълнометражни видеоклипа.

Като цяло най-важното нововъведение в тази игра е съвместният проект между разработчиците и световна медия, което показва, че гейминдустрията пробва нови нестандартни ходове за своето развитие.

Струва ми се, че този подход е доста добър. За съжаление обаче играта не е голям хит, правена е с малък бюджет – което си личи – и едва ли ще се продаде в гигантски тиражи. Това означава и че силата на маркетингов ход от типа обединение с медия може да не бъде оценен подобаващо и в бъдеще да бъде отхвърлен. А ми се струва, че с удоволствие бих играл примерно тайкун за управление на природен парк, създаден съвместно с Animal Planet, или куест за Индия или Египет, разработен с помощта на National Geografic, както и криминален екшън, базиран на филмите по Discovery Channel.

Но да се върнем на Great Battles of Rome. Степените на трудност в играта са три – лека, средна и висока. Съществуват

повече от 20 видове войска

Играта предлага 14 сценарии с римляните и над 100 от най-значимите сражения от античната история. Авторите са предвидили едновременно управление на до 20 батальона на бойното поле. Можете да организирате легионери, кавалерия, стрелци, могъщи бойни слонове и др. Възможни са и определяне на вида на армията и условията по битката според вашите желания. Например, когато ваши скаути оцелеят в битка, вие имате опция да ъпгрейднете даден акпект от тях.

Това може да бъде ъпгрейд на тяхната сила, на бойните им качества, на морала или да добавите повече защитни качества. Също така можете да им дадете повече добри оръжия и броня. Продължавайки да ги ъпгрейдвате, ще получите достъп до повече опции в главната битка. След това трябва да разположите своите единици на картата. Преди това ще ви бъдат дадени няколко съвета за това кои от тях вършат най-добра работа и при какви условия. Например да не поставяте коне в гората, понеже те само ще ти пречат там, където пехотата ще бъде по-полезна от кавалерията. По време на тази фаза от играта настройвате своята стратегия – това включва формации на единиците, кога трябва да атакуват, кога трябва да отидат по фланговете до врага, да го заобиколят или просто да щурмуват.

Докато преминавате през кампаниите, ще трупате злато. Това позволява да наемате все по-големи и по-големи формирования, както и все по-ъпгрейдвани антични „тюлени“.

Към нощните баталии са включени специални визуални ефекти и усъвършенствани графични детайли. Играта е изключително лесна за усвояване. Дори

туториълът може да не се използва

Геймплеят е динамичен, но пък не е особено разнообразен. Битките са уникални, но сравнително еднотипни. Системата за управление им обаче е много добра. Бързо и лесно можете да се придвижите на всяка точка по бойното поле и да гледате сражението от всеки ъгъл. Плюс са статистиките и информация, която можете да получите. В този смисъл геймката може да се ползва и като учебно помагало.

След разполагането на батальоните на картата, те започват да се придвижват към врага. На този етап можете само да стоите и да гледате как протича боят. След това имате възможност да издавате заповеди в реално време, всеки път когато видите да се появява някаква нова възможност. Можете да задържате новите си войници назад, а да изпращате ветераните в челните позиции. Това е важен стратегически момент, защото колкото повече живи войници имате, толкова по-зрелищни ще бъдат баталиите.

Околната среда е добре нарисувана. Ще се сражавате в пясъчни пустини, гори, степи и морски крайбрежия както денем, така и нощем. Можете да планирате своите ходове самостоятелно или да оставите изкуствения интелект да проведе битката без вашето участие. Графиката не е нищо особено за днешните фотореалистични времена, но сравнително приличното и ниво е, вероятно защото е използван графичният енджин на Rome: Total War. Разработчиците от Slitherine Software и Akella обаче със сигурност могат повече. 🙁

През 2005 година излезе друга игра със същото име – Great Battles of Rome, само че пред нея се мъдреше не The History Channel, а Imperivm III. Любопитното в случая е, че тя бе дело на българската компания „Хемимонт“ и освен че се продаваше доста добре, беше в някои отношения доста по-напред пред настоящото заглавие.

В заключение ще обобщя, че това е една нелоша игра. Разбира се доста далеч е от титана Medieval II: Total War, но пък си има своите предимства. Не ви губи времето в безсмислено събиране на ресурси например, а ви позволява да се съсредоточите върху военната част и стратегическите си способности. Играта е, ако мога така да се изразя, опростена стратегия. Но пък в нея са вплетени и RPG елементи. Това е позитивно, тъй като няма да пращате единиците си безогледно в боя, а ще гледате да ги защитавате, точно както Марк Аврелий вместо да си стои удобно в Рим, е живял дълги години на Балканския полуостров сред войниците си, където ги е обикнал и взел мъдрото решение да прати срещу враговете си други народи, за да защити своите хора (виж карето).

Автор: Свилен Енев