Terminator Salvation

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Сигурно вече протривате мазно ръце и чакате 29 май с нескрито нетърпение. Остават само още два дни до българската премиера на един от най-великите филми на годината. Отзивите от Terminator Salvation са положителни – едно достойно продължение, връщащо класическата поредица в правилните релси. Естествено – в подобни моменти няма как да не се появят един куп посредствени продукти, които да се опитат да изстискат и последната стотинка на хората по време на цялата тази истерия…

Terminator Salvation е точно такова нещо. Това е типичният пример за това как не трябва да се прави игра по филм – един набързо скалъпен скучен, еднообразен и пълен с клишета екшън, който ще превъртите за по-малко от четири часа. А после ще се чудите защо сте си изгубили времето с него…

Ако случайно се притеснявате, че играта ще развали удоволствието от филма, тъй като ще разкрие ключови моменти от историята, спокойно. Действието в нея се развива приблизително няколко години преди събитията в летния блокбъстър и проследява един ден от живота на Джон Конър и неговия екип. Тук идва ред и на първия основен минус. Историята е тъпа. Нищо не се случва. Джон върви и стреля. Вижда се с някакви хора. Те му казват един куп скучни неща. После идва ред на някоя клиширана кътсцена от типа на „Не, аз няма да оставя хората си да умрат” и така до самия край на Terminator Salvation. Да не говорим, че

главният герой няма нищо общо с Крисчън Бейл

Той не само, че не е озвучен от него, но и мутрата му няма нищо общо с този многообещаващ млад актьор, който вдъхна нов живот на любимия ми комикс герой. Доколкото разбирам, Бейл е отказал да се занимава с играта. Вероятно е имал други ангажименти или просто не е искал да се асоциира с нещо толкова посредствено, не знам. За съжаление обаче неговото място е заето от обикновена телевизионна „звезда” с още по-обикновени гласови способности.

Общо взето отсъствието на Крисчън Бейл от фронта придава едно ужасно безличие на главния герой, който в играта е изобразен като типичния представител на обикновения екшън-герой с леко малоумна мутра и глас, който трудно може да различите от този на останалите персонажи. Но това не е кой знае каква болка за умиране. Важен е геймплеят, нали?

Бойната система

В Terminator Salvation войната между машините и хората е в разгара си. Но като че ли нищо от това, което прави Съпротивата, за да спре Скайнет, не е достатъчно. Такова усещане успяват да създадат и битките. Само на моменти обаче. За съжаление те са най-големият недостатък на Terminator Salvation. Еднообразни е меко казано, наистина. Системата за прикриване не е лоша. На практика може да се скриете зад всяка ограда, варел, обърната кола или бетонна колона. А впоследствие с лекота да пребягате до друго „убежище”, без да ви засегнат куршумите. Уви – всичко останало е трагично.

Почти през цялото време ще се биете основно срещу три вида машини – т.нар. пчели, паяците и T-600. Макар и да е яко да видиш как терминатор върви право към теб с абсолютната непоколебимост да те разкъса на парченца със своята картечница, много скоро ще разберете, че враговете ви нямат намерението да ви притесняват зад прикритието ви. Те просто спират на няколко крачки от него и започват да ви обстрелват, изчаквайки ви да намерите някакъв начин, за да ги убиете. Нито ще се опитат да ви изненадат в гръб, нито ще ви метнат някоя граната, нито ще си направят труда да надникнат зад прикритието ви и да се опитат да ви пръснат черепа.

Паяците са с една идея по-трудни, тъй като трябва да намерите начин да ги изненадате в гръб и да ги уцелите в слабото им място. Това принципно е лесно, ако действате в екип с други хора. Но изкуственият интелект на съотборниците ви е подобаващо тъп и ако си мислите, че те ще схванат, че вие се опитвате да отвлечете вниманието на паяците, за да могат те да ги унищожат, жестоко се лъжете.

Визията на играта е прилична

Поне на някои места. Анимациите на героите обаче са под всякаква критика – особено в кътсцените. Музиката пък е взета директно от Terminator 2, което принципно създава добра атмосфера, но подсъзнателно постоянно ме препращаше към сцени от филма на Джеймс Камерън. Защо GRIN не са се възползвали от оригиналния саундтрак на Terminator Salvation, отново не знам.

Както вече стана дума, тази геймка се превърта за един следобед. След това няма да имате абсолютно никаква причина да се върнете към нея, за да я изиграете отново. В нея нямате някакви предмети, които да събирате, за да отключите каквото и да било бонус съдържание. Героят ви не се развива по какъвто и да било начин. Оръжията не се ъпгрейдват. А тактическите опции са сведени до – стоиш зад прикритието, пуцаш, докато всичко живо не умре, излизаш, правиш няколко крачки напред и повтаряш наученото до болка. Което е срамота, предвид опита на GRIN с Tom Clancy’s Ghost Recon Advanced Warfighter…

Наистина жалко

От Terminator Salvation можеше да се получи един добър екшън. На този етап обаче играта не е нищо повече от посредствен опит да се копира Gears of War. Проект, който вероятно е бил пришпорен, за да излезе едновременно със световната премиера на филма. Моят съвет към вас е – по-добре стойте настрана от геймката. Изчакайте филма. Той вероятно ще си заслужава повече…

 

Автор: Владимир Тодоров