TOCA 2

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 04 авг. 1999

В света на компютърните ралита TOCA2 се радва на особена популярност и това още веднъж доказва колко странно и често необяснимо нещо е геймърският вкус. Играта излиза на пазара по време, в което ще трябва да се бори с безспорно хитови заглавия като Need for Speed – High Stakes, Speed Busters, Breakneck. Нагърбих се с тежката задача да открия в TOCA2 достойнства, които биха я направили конкурентна, и, честно казано, не можах да намеря много такива. Авторите от Codemasters са успели да създадат продукт, който ще се понрави най-вече на геймърите от западните части на Европа. Причината за това е, че в този регион пистовите състезания с туристически автомобили са по-популярни. Като казвам туристически, не си мислете, че ще карате миниванове, пикапи или серийни модели, тъй като единственото туристическо в тези возила е купето, което разбира се също е доста модифицирано. TOCA2 е чисто рали, а екшън-елементът се състои в това, че ще имате възможността да пробвате шофьорските си умения (а в този случай е необходимо те да са на много добро ниво) в състезание, където компютърните ви противници са доста добри, а и пистите са порядъчно трудни и неподходящи за автомобили от такъв тип. За тези, които са имали щастието да играят Collin McRae Rally, нещата ще бъдат много по-ясни и лесни, но почитателите на рейсъри от типа на NFS ги очакват куп трудности и неприятни изненади.
Всичко това допълнително се усложнява от безкрайно тромавия engine, използан от програмистите на Codemasters. Играта е с толкова високи системни изисквания, че ако не разполагате с достатъчно бърз процесор, мощен видеоускорител и RAM в големи количества, ще трябва да се мъчите с ниски разделителни способности, минимум детайли и изключително неприятни накъсвания точно в момента, когато с големи усилия сте успели да се придвижите до челна позиция. Всичко това можеше да се преживее лесно, ако графиката беше на ниво, но за съжаление нещата и в това отношение не стоят добре. Колите са порядъчно ръбати, пистата е оформена скучно, безцветно и без грам фантазия, а впечатляващи специални ефекти отстъстват напълно.

Звукът е на сравнително добро ниво. Според авторитетни геймърски издания шумът от двигателите бил особено близък до истинския и тук не мога да твърдя нещо различно, тъй като не съм имал възможността да наблюдавам такова състезание на живо. Не мога да оценя така обаче звука при катастрофа, който звучи нереално меко. Особено дразнещи са тъпанарските коментари, а най-досадно е, че в началото на всяко състезание трябва да изслушате едноминутното излияние на коментатора, което поне аз не намерих начин да изключа.

Голямото и единствено според мен достойнство на TOCA2 е изключително високата степен на реализъм, която авторите от Codemasters са успели да постигнат. Да управляваш един от така наречените туристически автомобили е сериозно изпитание, даже и за каления в компютърни ралита ветеран. Прецизността при карането е на такова равнище, че всяка, дори и най-малка, грешка ще ви отнеме възможността за класиране на място, различно от последното. Независимо от претенциите на производителя за невероятен реализъм, истината е съвсем друга и крайният резултат от напъните за сериозна симулация e повече от съмнителен. Колите са изключително тромави, трудно управляеми и прекалено неустойчиви. Това, че карате с около 200 км/ч, личи единствено от показанията на километража. При сблъсък с такава скорост колите се държат все едно нищо не се е случило, но и най-леката грешка в управлението ще накара автомобила ви да се завърти като пумпал и необходимите, за да го вкарате в пистата, няколко секунди обикновено са фатални с оглед на крайното класиране. Независимо от голямото разнообразие от различни возила, те се държат по абсолютно еднакъв начин на пистата. Почти никаква разлика няма да почувствате между Opel Vectra Vauxhall, Audi A4, Volvo S40 или Peugeot 406. Интерес представляват допълнителните автомобили. Първите два, прочутата “малолитражка” Ford Fiesta и Van Diemen Formula Ford, можете да пробвате веднага, другите шест ще получите като бонуси. При тях разликата в поведението на пистата е значителна и в никакъв случай не препоръчвам на новаците да се пробват в директно  състезание  с тях.

Пистите са общо осемнадесет, от тях осем са стартовите, на които трябва да докажете шофьорските си способности и да получите достъп и до десетте бонус-писти. Всички трасета са разположени на територията на Англия и са реално съществуващи.

Възможните варианти за състезание са стандартни. В Single Player можете произволно да избирате на коя писта да се състезавате. Тя служи по-скоро за тренировка, а не, както при други ралита, като аркаден и неособено ангажиращ вариант. Challenge предлага горе-долу същата възможност, но са въведени Checkpoints (контроли), т.е. за определено време трябва да изминете определена част от пистата. В Time Trial можете да се опитате да поставите рекорд за време. Провежда се в два варианта – със и без Checkpoints. В Testtrack можете да тествате различните трасета.
Шампионатът е най-трудната, но затова пък най-популярната форма на играта. В нея се състезавате срещу петнадесет противници по всички писти. В зависимост от класирането си получавате определен брой точки. Състезанието започва с една обиколка за определяне на стартовата позиция, която е от много голямо значение за достойно представяне в същинското състезание. Неприятното е, че ако не съберете определен минимум точки, ще видите надписа “GAME OVER” и ще се наложи да започвате отначало. Ако не ви допада стандартната форма на шампионат, можете да пробвате и алтернативата, наречена “Support Ear Championship”, в която обаче автомобилите са много по-трудни за управление и изискват сериозен опит в компютърните ралита.

За тези, които предпочитат играта срещу реални, а не срещу виртуални противници, е предложен мултиплейър, който освен стандартните варианти предлага и взаимствания от конзолите Splitscreen за четирима.
Независимо от всички изброени недостатъци TOCA2 е игра с много достойнства, които, за съжаление, могат да бъдат разбрани и оценени само от маниаците на тема автомобилни симулации.

Автор: Владо Георгиев