Supreme Commander

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 06 апр. 2007

Наръчник на върховния командир

I. Враждуващите фракции – бърз сравнителен преглед

В Supreme Commander ще откриете три враждуващи помежду си фракции – UEF, Cybran Nation и Aeon Illuminate. На пръв поглед те може и да ви се сторят доста еднакви, но истината е, че всяка една от тях притежава специфични особености, които я отличават коренно от останалите (особено що се отнася до технологичното дърво и уникалните/експерименталните юнити). Като цяло земните единици на UEF имат повече броня, но са по-бавни, докато при Aeon е точно обратното. Що се отнася до Cybran – те представляват нещо като среден, по-балансиран вариант.

Всички въздушни единици пък са горе-долу на една цена, еднакво бързи и с приблизително еднакъв стрелкови обхват, но тези на UEF са с повече броня, докато тези на Cybran – с по-малко.

На водния фронт отново юнитите на UEF са по-здрави. Тези на Aeon – по-евтини. А Cybran издишат и по двата показателя. Само Aeon се нуждаят от Attack boat, която да предпазва армадата. Подобно нещо се управлява изключително трудно, но може да поеме доста от торпедата, предназначени за подводниците ви, и ви позволява да построите бързо въздушна отбрана, стига да се нуждаете от такава.

Ако търсите разлики при икономическите единици, няма да откриете такива – функционално те са почти изцяло идентични.

1. UEF

Уникалните единици на UEF са трите експериментални машини и T3 Air Heavy Gunship. Стандартното въоръжение на тази фракция са традиционни снаряди и оръдия. Единиците й имат повече броня, но са по-бавни от противниковите си еквиваленти. А ако използват добър микс от земни единици, биха могли да победят всеки опит на останалите раси да ги залеят с еднотипни воини още в самото начало. След това лесно биха взели превес с T3 Siege Bot и Heavy Gunship.

Нямат T3 Carrier, защото техният T4 морски юнит по принцип се води за превозвач. Командирът на UEF разполага с множество защитни ъпгрейди – от щитове, през специални ракети, до подобрена степен на регенерация.

2. Cybran Nation

Уникалните единици на тази фракция са трите експериментални машини и T2 Mobile Radar Jammer. Много от воините й са доста по различни от своите противникови еквиваленти – ходещи разрушители, невидими земни разузнавачи, ъпгрейдвани щитове, подводници с оръдия на палубата, танкове-амфибии и Mantis Bot.

Единиците на Cybran нямат мобилен генератор на щит или пък Heavy Shield Generator. Техните щитове трябва да бъдат ъпгрейдвани ръчно, за да достигнат максимално покритие и дори при това положение са по-слаби от тежките щитове на останалите две фракции.

Командирът на Cybran може да бъде превърнат с помощта на ъпгрейди или до много здрава нападателна сила, което е малко рисковано, или до същински невидим ас.

3. Aeon Illuminated

Уникалните единици на тази фракция са трите експериментални машини и T1 Attack Boat. Воините им обикновено имат едно конкретно предназначение и често са въоръжени само с едно оръжие. Притежават по-малко здраве, но са далеч по-маневрени от техните противници. Aeon разполагат с мощна флота, особено ако включите към нея Aurora T1 Hovercraft.

Инженерите на тази фракция могат да се принасят в жертва, за да подпомогнат създаването на даден проект с част от своята стойност. Това е особено полезно в случаите, когато трябва да построите даден юнит супер бързо или пък сте достигнали тавана на популацията и искате да разчистите малко място за нови попълнения.

Тяхната T3 Siege Bot е особено полезна, тъй като може да поправя своите съюзници и да понася множество щети. А ако ъпгрейднете командира с щитове – ще го превърнете в мощен боец. В случай че предпочетете неговия усъвършенстван ресурсов разпределител – в мощен икономически фактор. Не забравяйте обаче, че той има по-малко кръв, отколкото командирите на останалите две фракции.

II. Време за ъпгрейди

1. Командирът

UEF притежават ресурсов разпределител на ръката, а не на гърба, имат допълнителни тактически/стратегически ъпгрейди за ракетомета и могат да увеличат неговата скорост на строене до 100 или да ъпгрейднат и щитовете, и времето, за което те се регенерират.
Cybran могат да правят допълнителни ъпгрейди за оръжията. Освен това притежават stealth и cloaking ъпгрейди, вместо тези за щитовете на UEF. Ъпгрейдите на Aeon са по-традиционни – усъвършенстван ресурсов разпределител и по-издръжливи, но по-малки щитове.

Единственият безполезен ъпгрейд е Aeon Enhanced Sensor System. Най-общо има три пътища, по които може да поемете – конструкция, нападение и защита. UEF и Aeon имат превес по отношение на строенето, тъй като Shoulder Pod-овете на UEF са по-евтини, което е особено полезно в началото, докато усъвършенствания ресурсов разпределител на Aeon помага в по-късни моменти на играта.

Cybran и Aeon са по-добри в нападение, тъй като Aeon могат да се обвиват в щитове, докато нападат, а допълнителните оръжия на Cybran са много по-полезни, отколкото изглеждат на пръв поглед. UEF и Cybran имат превъзходство по отношение на защитата – първите заради регенерационното умение и щитовете, докато вторите – заради невидимостта.

Ако Cybran и Aeon използват дясната ръка за офанзивни ъпгрейди, докато междувременно подобряват строителните способности на командира, UEF я използват за разпределение на ресурсите и междувременно ъпгрейдват защитните или строителните способности.

2. Подкомандирът

UEF имат множество разнообразни и странни, но лоши ъпгрейди. Комбинацията от здрави щитове и ресурсов разпределител обаче е достатъчно мощна. Cybran имат противовъздушен ъпгрейд и на практика всичко онова, което бихте искали вашия командир да има. Aeon наподобяват Cybran, с тази разлика, че вместо противовъздушен ъпгрейд, има такъв, който прави по-големи щитове, и вместо ъпгрейди за оръжията – безполезното умение подкомандирът им да се принася в жертва, подобно на инженерите.

Трудно е да се направи добро сравнение, но общо взето UEF и Cybran имат добри и разнообразни ъпгрдейди, докато тези на Aeon са по-скъпи и залагат на облагородяването на сградите. Определено предимството е на страната на UEF и Cybran. Освен това само Cybran могат да подобрят своя щитов генератор, но за да получите добра защита, трябва да го ъпгрейднете поне два пъти.

III. На бойното поле

1. Асистиране

Вероятно сте забелязали, че в почти всяка стратегия има единици, които могат да помагат при построяването на дадена сграда. В Supreme Commander на този геймплей елемент е обърнато доста по-голямо внимание. Почти всеки юнит може да асистира на който и да е друг юнит или постройка – за тази цел просто изберете нарочената от вас за помощник единица и кликнете с десния бутон там, където мислете, че се нуждаят от нея.

Най-разпространеният начин за асистиране е инженерите и командирът да подпомагат вашите фабрики, докато те създават единици (както вероятно сте забелязали, някои се изграждат изключително бавно). Няма ограничение от страна на броя на инженерите, които може да разположите при фабриката, но не забравяйте, че колкото повече са те, толкова по-голямо количество ресурси ще бъдат използвани. Инженерите могат да помагат и при изграждането на ракети в тактическите ракетомети.

Разузнавателните и шпиониращите самолети също са полезни единици, когато стане въпрос за асистиране. Да речем, че разполагате с армия от артилерийски юнити или батълшипи, които сте отправили към вражеската база. Междувременно забелязвате противника на радара. Накарайте самолетите да асистират на единиците на предната линия. Така те ще започнат да кръжат над тях и ще увеличат обсега, в който могат да виждат.

2. Патрулиране

И патрулирането, подобно на асистирането, е доста по-ключов елемент в геймплея на Supreme Commander, отколкото при повечето стратегии в реално време. Единиците, на които най-често би трябвало да давате подобни заповеди, са самолетите. Ако искате да знаете какво е намислил врагът, разузнавачите са точно това, от което се нуждаете.
Обградете базата си с нападателни летящи машини и воала – всеки, който дръзне да се приближи до нея, ще бъде автоматично нападан – особено онези досадни бомбардировачи, които са се заканили да разпердушинят някоя ваша постройка.

Инженерите също могат да патрулират – освен че ще събират всички отломки, които видят по пътя си, в това си състояние те ще поправят всяка повредена сграда или юнит.

3. Транспортиране

Как най-лесно може да транспортирате единиците си на далечни разстояния, без това да ви отнеме твърде много време или нерви? Един полезен трик е да дадете заповед във фабриката за създаването на група воини, да сложите за rally point далечното място, до което искате да стигнат, след което да накарате няколко транспортьора да й асистират. Така, щом излязат от нея, юнитите директно ще се вмъкнат в подготвения от вас превоз, който от своя страна ще ги закара до целта им. Впоследствие транспортьорите ще се върнат, за да натоварят още. Колкото по-бързо един юнит се строи и на колкото по-голямо разстояние искате да го превозите, толкова повече превозни машини ще се наложи да поставите в режим на асистиране.

Не забравяйте да съобразите количеството и вида на единици, които искате да превозите, с броя на транспортьорите, които асистират на фабриката. Ако имате твърде много транспортьори и по-малко юнити, процесът ще бъде бавен, защото воините ви ще се разпределят равномерно по машините. Ако имате твърде малко транспортьори и повече юнити, воините ви ще се бутат и натрупват.

4. Експлодиращият командир

Съществува един доста дразнещ, но полезен трик, свързан с експлодиращата природа на командира ви. Качвате го на подходящ за него транспортьор и го отвеждате до вражеската база. Над нея той без съмнение ще бъде свален от автоматичните противникови противовъздушни оръжия, което ще доведе до един изключително мощен взрив. Ако успеете да се доберете дори до самия командир, пораженията ще бъдат още по-големи, защото той също ще експлодира, което ще нанесе непоправими щети на вражеската икономика.

5. Възможни бонуси

Особено важни в Supreme Commander са бонусите за близост, които получавате от единиците за съхранение на енергия и особено на маса. Когато построите единица за съхранение близо до сграда, която произвежда маса или енергия, продуктивността на същата тази сграда ще се увеличи, понякога дори значително. Вземете за пример фабрикатора за маса Т3.

Обикновено той произвежда двадесет и четири единици маса, но всяка единица за съхранение на маса, която построите до него, ще увеличи продукцията му с едно. Тъй като може да построите максимум дванадесет единици за съхранение около фабрикатора – по три от всяка страна, ако направите това, ще подобрите евтино производителността му с петдесет процента или до тридесет и шест единици за маса на секунда. Този номер работи също и при екстракторите на маса като увеличава производителността на един такъв Т3 екстрактор от дванадесет на осемнадесет.

Същевременно той не може да се прилага с особен успех при екстрактори от по-ниско ниво. Ефикасността на енергийните реактори може да бъде увеличена и като построите около тях сгради за енергийно съхранение, но като цяло енергията няма да нарасне толкова много, колкото масата.

Автор: Владимир Тодоров