Stronghold

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 04 дек. 2001

Мрачното средновековие си остава сред популярните мотиви в компютърните игри. И как иначе? Битът и събитията от епохата са повече от подходящи за целта. А какво да кажа за Stronghold? Това, което ще ви предложи, може би вече сте го виждали, но не и събрано на едно място.

Кампаниите в играта са две. Едната с право е наречена икономическа. В нея основната ви задача  е да произведете някакви стоки, да довършите замъка си, да достигнете определена численост на населението и други невоенни цели. Това ще се хареса на феновете на Settlers, защото производствените механизми са подобни. Сечете дърва, ловите диви животни, изграждате ферми за растителни култури и добитък, имате каменоделци, пекари… Всичко необходимо за съществуването на едно малко средновековно общество. Главни пречки за вашия триумф ще са ограниченото време, с което разполагате за изпълнението на всяка задача, вилнеещи разбойници, крадци, пожари, зарази по добитъка, болести по селскостопанските насаждения и други подобни “радости”. Въпреки че не са елементарни, мисиите в тази кампания са само пет и се минават за нула време. Другата кампания е доста по-дълга, притежава приличен сюжет и в нея си проличава цялостната прелест на играта.

Sim Castle

Островът, на който живеете, се управлява от четирима тирани: Плъхът, Змията, Прасето и Вълкът. Баща ви (приживе) е бил един от лордовете, а сега е един от многото погубени от подлостта на Змията. Вашата мотивация? Отмъщение, сваляне на тираните, обединение на народа.
Първата ви задача е да съберете оцелелите от хората на баща ви. За нещастие, обаче, изграждате първото си селище на миграционния път на дивите представители на семейство Canis Lupus -тоест – на вълците. И изведнъж първостепенна задача за вас става ликвидирането на тези благородни и полезни горски обитатели. Всъщност, не знам доколко написаното току що е оправдано, защото в играта вълците имат доста странно поведение. Те са готови да се изкачат на самите покриви на укреплението ви, само и само да докопат лордa. Той е способен боец, но неговата смърт води до незабавна загуба. В мирно време лордът спокойно се разхожда сред населението, но започне ли биткатой застава на покрива на крепостта, хванал тежкия си двуръчен меч. Единствената команда, която може да му давате е “атака”, при което той се сражава до победа… или до последна капка кръв.

Лордът е основна цел на всички нападатели, което не им пречи по пътя си безмилостно да избиват мирното ви население. Е, населението ви не е съвсем беззащитно. Брадвите на дърварите цепят не само дърва, но и вражески кратуни, а ловците са готови да пуснат стрелите си по всичко, носещо цветовете на противника. Но, както си му е реда, трябва да разчитате предимно на

редовната армия

В редиците й влизат копиеносци, алебардисти, стрелци с лъкове и арбалети, мечоносци, буздуганлии и конници. Инженерите ви пък могат да изграждат прилично разнообразие от бойни машини – от катапулти и тарани до обсадни кули и подвижни щитове. Имате дори възможността да копаете тунели при нападение. За защита на своята крепост можете да заградите с дълбок ров, а от крепостните стени спокойно да изливате котли с врящ катран върху главите на натрапниците. Можете и предварително да напоите бойното поле със запалителна субстанция, след което една горяща стрела ще е напълно достатъчна, за да пратите противника в центъра на един огнен пъкъл. На ваше разположение са и стандартните остри колове, които изскачат от земята точно под краката на нищо не подозиращата жертва, както и озверели бойни кучета.

Както при защита, така и при нападение, особеностите на терена ще са важни за крайния резултат. Сред най-забавните неща в играта е изграждането на крепост. Авторите доста са се постарали – в това отношение Stronghold за момента няма еквивалент. Можете най-спокойно да вземете плановете на произволно средновековно укрепление и да го пресъздадете с доста голяма прецизност на монитора. Още по-приятно (или поне ако сте си свършили работата добре) е да гледате как творението ви удържа вражеските набези.

Огромна роля играе и

отношението на поданиците

Няма храна, сложили сте високи данъци, хора остават без домове? Много ясно, населението ви ще тръгне да си търси по-добро място за съществуване. Осигурили сте изобилие от продоволствия, построили сте църкви, има дом и работа за всеки, а ханджиите наливат халбите до самия ръб?  Тогава народът ще приижда на тълпи към вашите земи. Ако на всеки ъгъл сте издигнали бесилки, а символи на жестокостта напомнят на поданиците какво ги очаква при неподчинение, тогава хората се страхуват, работят по-усърдно, но войниците ви се бият без желание. В случай че сте създали сте паркове, градинки, езерца и места, където децата да си играят, народа ще ви обича, защото ще знае, че сте с добра душа. Тогава хората ще си почиват повече и ще работят по-малко, но бойците ви ще знаят за какво воюват.

Единственото нещо в играта, което ме разочарова, е изкуственият интелект. Действията на противника са предвидими и понякога – направо глупави. Например праща право напред куп хора със стълби, за да може останалата част от армията му се изкачи по крепостните стени. Само дето изобщо не прави реален опит да им осигури прикритие и те измират под градушка от стрели или пометени от бързоподвижната конница.

Има и доста куриози. Пример: детенце отива да плува в блатото (?!).
Врагът атакува и то тича да се скрие в замъка, но минава точно пред вражеските редици. Поне петдесет стрелци се опитват да го надупчат, а то спокойно поема стрелите и си припка. Но ако оставим настрана дребните и несъществени “проблеми”,

Stronghold е нещо прекрасно

Звуковото оформление в играта просто няма нужда от коментар – пасва перфектно на всичко, което се вижда на монитора. За визията може да се говори много, но няма място за подробно описание и ще трябва да приемете думите ми на доверие. Stronghold е сред най-красивите 2D стратегии. Няма да се разочаровате дори простото да задържите погледа си върху полюшваните от вятъра корони на дърветата. Единствен недостатък е, че понякога леко си личи хитрия начин, по който се сглобява чудесния терен.

Ако имате възможност, задължително пробвайте мрежовата игра. Просто е срамота да не приложите тактическите си способности в битка срещу жив опонент. Играта предлага и страшно добър редактор за карти, при това лесен за употреба.

Stronghold попада групата на “нестандартните” заглавия и е задължителна за всеки ценител на добрите стратегии. Я си помислете кога за последен път сте строили замък…?

Автор: Борис Цветков