Star Wars: Republic Commando

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 03 апр. 2005

В този брой имам удоволствието да ви представя една игра, която вля малко позитивизъм в напоследък песимистичното ми настроение, породено от някои от излизащите през последните месеци заглавия. Тя успя да ме накара отново да мисля, че не е задължително всяка следваща геймка да бъде просто поредната игра с по-красива графика – факт, който важи с пълна сила за фърстпърсън шутърите. За съжаление положението с този жанр от известно време насам се смарангясва, при това много сериозно. Като изключим Half-Life 2, повечето игри, спадащи към него, изглеждат добре, но иначе са еднотипно и понякога – твърде отегчителни.

За мен обаче Star Wars: Republic Commando е лъч светлина в тунелa. Това е играта, която предлага огромна доза забавление, непрестанен екшън, прекрасна визия и една от най-добрите системи за управление, които съм виждал в отборна пуцалка.

Вашият екип и неговите задачи

Republic Commando ще ви помогне да се превъплътите в командира на отряд Делта – специална част от армията от клонинги на Републиката, с която се запознахме на финала на Star Wars – Епизод II. Вашето кодово название е просто “38”, а останалите трима командоси, които ще припкат около вас, са съответно “07 – Сев”, “40 – Фиксър” и “62 – Скорч”. Вие сте най-опитният и съвсем заслужено всички останали членове на отбора се подчиняват безпрекословно на вашите заповеди.

Естествено, всеки един от тримата ви колеги е тясно специализиран в дадена област. Скорч е най-добрият в боравенето с експлозиви и взривни вещества, Сев се справя отлично със снайпер, а Фиксър е компютърният специалист на отбора. Това в никакъв случай не означава, че клонираните ви приятели не могат да си служат сносно и с други видове оръжия. Напротив, всички са добри както в битките, така и в проникването в компютърни терминали, кооперативно нахлуване в дадено помещение и т.н. На всичкото отгоре са дарени с доста забавни характери и през по-голямата част на играта ще пускат оригинални майтапи, които, меко казано, ще ви накарат да паднете от стола от смях.

Вие и смелият ви екип ще бъдете изпратени зад гърба на вражеската армия, като целите ви ще варират от саботаж на противникови обекти, през разузнаване, та дори и до спасителни операции. Общо взето ще трябва да подготвите почвата, за да може Републиката да нанесе своя съкрушителен удар на сепаратистите. Действието в играта, поне в началото, се развива горе-долу паралелно със събитията, случващи се към края на “Епизод II: Клонираните атакуват”, и постепенно прелива към част от екшъна, който ще се разиграе в “Епизод III: Отмъщението на Ситите”, а именно – инвазията на планетата Кашик.

Система за управление

Интерфейсът на този шутър е адски удобен. На екрана, който виждате по-време на игра, са намерили място само най-полезните и жизненоважни иконки, които ви снабдяват с информация за вас и другарите ви по оръжие. Подчинените ви командоси са визуализирани посредством три малки кръгли точки. В зависимост от цвета и вида им ще разбирате лесно и бързо както какво е състоянието на всеки един от тях, така и каква точно задача изпълнява в момента. Управлението им е доста улеснено. За точно пет минути се свиква с него, а след десет ще можете да давате заповеди, без дори да се замислите кое точно копче трябваше да натиснете. Това е възможно благодарение на почти уникалната система за контрол, която може и да се стори леко позната на феновете на Freedom Fighters.

Начините, по които можете да раздавате заповеди, са два. Първият е директен – имате четири стандартни команди, като за всяка една от тях си има определен бутон – задръж тази позиция, атакувай, изостави поста си и групирай се. Вторият начин обаче е по-интересен. Той е съобразен с околната среда и с абсолютно всички предмети около вас. Например, ако наблизо има камък, който е добра позиция за снайперист, то вие ще можете да видите близо до него холограмно изображение на командос. И когато цъкнете там, един от вашите подчинени ще заеме позиция, ще извади своя снайпер и ще започне да дебне противниците. Същото е и когато трябва да се сложи експлозив, да се хакне някой компютърен терминал и т.н.

Почти безсмъртни

Начинът на лекуване в Star Wars: Republic Commando е много интересен. Възвръщането на здравето се осъществява чрез така наречените “bacta” пунктове, които са разпръснати из нивата. От тях ще можете да точите кръв винаги, когато и колкото си пожелаете, а когато вашите спътници са ранени, ще имате възможност да им дадете заповед да отидат и да се “заредят”. Интересно е, че в играта е почти невъзможно да умрете. Това може да стане, най-вече ако паднете отвисоко или ако всички членове от екипа ви бъдат отстранени едновременно. Ако имате живи съотборници, колкото и бой да отнесете, най-много да изпаднете в нещо като летаргия, ако мога така да се изразя. Това е състояние, при което нямате жизнени точки, но не сте мъртъв, а просто сте проснат на земята и не можете да се движите (нещо, като препиване с българска водка). При това положение имате възможност да дадете команда на един от подчинените ви солджъри да си дотътри задника при вас и да ви съживи. В такива моменти обикновено ще чувате следната реплика: “Ъ-ъ, сър, в момента съм леко зает, не може ли да умрете малко по-късно?” ;). Въпреки това заповедта ви ще бъде изпълнена… Възкресяването се осъществява с устройство, което много прилича на дефибрилатор. По същия начин и вие можете да съживявате падналите в боя ваши другари.

Определено сингълплейърът е 

най-силната част на играта

Той се състои от три отделни кампании  – общо четиринадесет нива, разпокъсани на по-малки подмисии, които, от своя страна, пък са раздробени на още по-малки части посредством check point-системата за запаметяване на играта. Така че по-добре въобще не си губете времето да следите на коя мисия сте в момента и колко още ви остават до края. Просто се отпуснете и се потопете в света на Star Wars: Republic Commando.

В първата кампания ще се сражавате на планетата Дженозис, където се провежда финалната битка от Епизод II. След това ще се озовете на изоставен космически кораб на Републиката, където ще се натъкнете на всевъзможни по вид противници и на пръв поглед трудно преодолими ситуации, с които обаче ще трябва да се преборите. Като за финал ще акостирате на планетата Кашиик, където ще се срещнете със здраво загазилите уукита.

Star Wars: Republic Commando гарантира непрестанен екшън от началото на играта та чак до самия и край. Разнообразието на противници, сравнително приличното AI, структурата на нивата и разбира се – добрият арсенал, са предпоставка за едно-единствено нещо – качествено забавление.

За съжаление мултиплейърът е в сериозно противоречие с думите, които изрекох в началото на материала. Лошото е, че той е олицетворение на недоволството, което изявих. Т.е. той е напълно стандартен – точно това, което не бива да бъде нито една игра на тема Star Wars. В него ще можете да биете с дузина противници на няколко различни карти в до болка познатите ни режими deathmach, capture the flag и т.н.

Противниците и тяхното AI

В Star Wars: Republic Commando ще срещнете около десетина различни по вид и качества противникови създания. Като се започне от насекомоподобните твари, обитаващи планетата Дженозис, мине се през обикновените дроиди, дроидеките и батълдроидите и се стигне до гущероподобните трендоцианци. Нивото на интелигентност на враговете не е кой знае колко високо. Него бих определил като посредствено, но това не е кой знае какъв минус, защото в играта се разчита главно на по-масови битки, в които вземат участие сериозен брой вражески единици. Нещо, което напомня любимите шутъри от зората на 3D-епохата.
Многочислеността по някакъв начин компенсира по-ниското интелектуално ниво и според мен увеличава степента на забавление.

AI-то на вашия отряд обаче е на много високо ниво. По време на повечето битки съотборниците ви сами търсят укритие, навеждат се, когато са пред вас и вие стреляте и т.н.

Последни думи

За озвучението и визията на играта мисля, че няма нужда да казвам нищо по-пространно. Те са перфектни. Към всичко, което казах за Star Wars: Republic Commando, мога само да добавя, че до момента определено не съм играл по-добър отборен шутър. Правете си сами изводите. Също така не си мислете, че казвам това, защото съм луд фен на поредицата на Джордж Лукас. Това просто не е вярно. Истината е, че играта си я бива и трябва да се чувствате задължени да я намерите и изпробвате.

Автор: Асен Георгиев