Star Wars: Rebellion

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

На 20 март 1998 година, точно с 1 година закъснение LucasArts най-сетне пусна в продажба своята дългоочаквана стратегия в реално време STAR WARS REBELLION. Самата игра получи доста разнообразни оценки, някои от които СЪВСЕМ НЕЗАСЛУЖЕНО бяха отрицателни. Всъщност негативните оценки бяха дадени от хора, които бяха разочаровани, че не получават поредната вариация на любимата им игра Master of Orion. Имаше дори смешни съобщения по Internet като например “Ама тази игра изобщо нямаше да бъде интересна, ако не беше Star Wars игра!” Гениално прозрение! Както, надявам се, нашите читатели са забелязали, тази игра е точно STAR WARS игра. Огромната заслуга на LucasArts е, че са съумели съвсем точно да претворят в игра емоциите и настроението на филмите и да направят нещо, което ще играете седмици наред, без изобщо да ви доскучае дори за момент!

Стратегията е доста трудна и ще трябва да прекарате няколко часа пред екрана, докато започнете да вниквате и да усещате “с кожата си” насоката, която трябва да следвате, за да се противопоставите успешно на противника. В играта има research на изтребители и междузвездни кораби, на нови войски, на планетарни защити и производствени сгради, както и на други, на пръв поглед типични за Master of Orion елементи като дипломация, шпионаж и саботаж. Само че, опитайте да играете по начина, по който играехте преди две години MOO… и ще бъдете изритан за половин час! Навярно ще ви трябват още два-три опита, както и време да свикнете с доста сложния интерфейс (моята препоръка е да свикнете да използвате в максимална степен наличните hot-keys), за да усетите една основна истина: това не е война между различни раси, а битка между Империя и бунтовници! В тази война няма ясно очертани фронтови линии, не се спазват и джентълменски договори, и рядко ще станете свидетели на огромни битки между няколко десетки кораби. Въобще некоректното поведение е основното нещо, на което ще се натъкнете в играта: събирате мощна флотилия от кораби-убийци и нападате флотата на противника: но вместо геройски да пожертва своите корабчета, той страхливо побягва, за да атакува вашата съседна незащитена планета.
Насочвате флотата си към нея, но докато пристигнете там, той вече е изчезнал, като преди това е бомбардирал беззащитната планета и е изравнил със земята вашите заводи. През това време неговите командоси взривяват два ваши орбитални завода и един от огромните ви кораби-крепости! Други от тях подло отвличат най-добрия ви дипломат и персонажа, който се занимава с research на бойни кораби. Последната капка, която прелива чашата, е въстанието, което избухва в столицата ви… Май се налага да почнете отначало…

Надявам се, горните редове са ви помогнали да разберете по какъв начин се развива действието в Rebellion и какво трябва да правите, за да успеете в борбата с Lord Vader или с Luke Skywalker. А ето и как изглежда играта в цифри: игралното поле включва до 20 звездни системи, всяко от които с по 10 планети, или ще може да се разполагате в рамките на общо 200 различни планети. Всяка планета се характеризира с два параметъра – налична енергия и налични находища на суровини, като една планета може да разполага с максимално 14 бройки от всеки елемент. За да използвате суровините ще трябва да построите мини и рафинерии, като всеки комплект мина-рафинерия ви дава по единица готов материал дневно. От него произвеждате абсолютно всичко – от наземни постройки до войски и космически кораби. Освен това ВСЯКА наземна постройка използва и по единица енергия от наличните на планетата. Ако се нуждаете да построите нова сграда на дадена планета и нямате свободна енергия, можете да разрушите нещо от построеното ( и ще получите обратно половината от вложените материали). В допълнение, всичко построено освен мините и рафинериите (дори войските) се нуждае от ЕЖЕДНЕВНА ИЗДРЪЖКА (maintenance points), като всеки комплект мина-рафинерия ви осигурява по 50 maintenance points дневно.
Последното ще ви принуди много да внимавате от какво и по колко броя да строите! На всяка планета освен мини и рафинерии може да строите планетарни щитове, лазерни установки и три вида производствени сгради, а research се извършва чрез някоя от построените типове сгради , т.е. не е необходимо създаването на специална сграда.

Едно от най-добрите постижения на LucasArts е, че е успяла да запази атмосферата от Star Wars трилогията, но същевременно е създала сериозна и балансирана стратегия, като всяка от страните има отчетливи предимства и недостатъци, което налага и използването на различни стратегии и тактики по време на космическите битки. И наистина, отначало ви се струва, че двете страни имат равностойни войски и кораби (с две-три разлики ), но едва като навлезете в играта ще осъзнаете всъщност колко е голяма дребната на пръв поглед разлика в статистическите цифри. Допълнително огромна разлика в стратегиите се налага и от различните налични персонажи, които са общо към 60 и всеки от които сте виждали по един или друг случай във филмите. На мен лично ми се струва, че Империята е малко по-силна, но вероятно това се дължи на факта, че на бунтовниците се налага да използват нетрадиционни похвати, чието умело прилагане ще ви даде сериозно преимущество. Само един пример – за да спечелите играта трябва задължително да превземете столицата на противника. Докато имперската столица е известна по цялата галактика и всички знаят, че се намира на планетата Coruscant, тази на бунтовниците е там, където се намира тяхното главно командване (Headquarters) и може да се мести на коя да е контролирана от бунтовниците планета. Другото преимущество на бунтовниците е свързано с отношенията Vader – Luke. Навярно си спомняте как беше в края на филма: как и двамата се обърнаха срещу Императора. Е, това може да се случи и в играта, стига Luke да е овладял в достатъчно висока степен силата на Джедаите.

За разлика от Master of Orion, където можехте да изобретявате и да строите десетки различни типове оръжия, в тази игра разполагате само с три вида. ( Не е логично за десетина игрови години да успеете да направите някакви революционни открития в техниката.) Оръжията се монтират само в корабите и биват ion cannons, turbo lasers и обикновени lasers. Йонните оръдия повреждат директно системите на корабите и ако ги използвате умело, може да превърнете страшен противник в безвредна и безпомощна купчина желязо. Турбо-лазерите са оръдия, изстрелващи далекобоен и концентриран лазерен лъч, който е ефективен само срещу големи цели (capital ships), но е практически безполезен срещу малките и маневрени изтребители. Обикновените лазери всъщност са многобройни и с малък обсег оръдия, които покриват по-големи площи и имат много по-голям шанс да улучат някой нахален starfigter, но за сметка на това те по-трудно могат да пробият щитовете на големите кораби.

А сега, малко внимание на абсолютното оръжие! Познахте, това е огромната DEATH STAR. Ако играете като Империята ще можете действително да строите и да използвате дори повече от една Death Star, с тях ще унищожите и най-големия кораб или дори цели планети с един изстрел. За съжаление строителството и използването на “Звездите” си има и тежки недостатъци. Първото препятствие е свързано с времето за строеж – в началото на играта ще ви са необходими почти 2400 дни за една-единствена звезда! Отделно трябва да изхабите астрономическо количество maintenance points. В играта са предвидени и необходимите противодействия, така че и да успеете да завършите в разумен срок Death Star, не бива да се възгордявате и да смятате, че победата ви е в кърпа вързана.

Преди ви споменах за героите от филмовата трилогия – няма да стигнете надалече, ако не използвате пълноценно наличните ви персонажи. Всичките сте ги виждали по един или друг повод във филмите, а сега ще можете и да ги покомандвате! В началото на играта ще разполагате само с около 1/3 от тях, а за да намерите и останалите, трябва да използвате мисиите recruitment. Героите ви имат 6 параметъра, най-важният от които е дипломацията. Добрите дипломати ще присъединяват неутралните планети към вашата кауза и въобще ще повишават лоялността на населението към вас. Следващият по важност параметър е leadership. Това е способността на офицерите ви да повишават бойните качества на поверените им войски, кораби и starfighters, ако сте ги назначили като генерали, адмирали или commanders. пионаж и combat са качества, които отразяват възможностите на героите ви да изпълняват индивидуални шпионски и саботъорски мисии и съответно да се защитават, когато те самите са обект на подобни вражески мисии. Аха, за малко да забравя – Han Solo е много забавен! Когато го изпратите на мисия и той се провали, не пропуска да обясни колко се е старал, но в никакъв случай не е виновен! А когато успее, “скромно” ви съобщава каква велика работа е свършил! Съвсем малка част от персонажите ще имат способността да извършват research. Ако ги изпратите на съответната мисия, ще ускорят значително изобретяването на по-мощни кораби, на по-производителни заводи и по-боеспособни наземни войски. Последното качество, което също притежават съвсем малка част от героите ви, е способността да се научат да използват силата на Джедаите. Практическата полза от това е, че те ще използват силата да повишават (става автоматично) и останалите си параметри и могат да станат супер бойци и шпиони!

Като заключение – вероятно ще ви отнеме доста време да откриете и навлезете в действително многобройните тънкости на играта, но усилията си струват, и смятам ,че играта STAR WARS REBELLION действително ще ви хареса!

Автор: Ник Мортимър