Star Wars Jedi: Fallen Order

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Най-новата игра от Star Wars вселена излиза след около месец. Милионите фенове по света навярно със сълзи в очите очакват първата сингълпрейър игра по Star Wars от почти десетилетие насам (тук не броим безумно късата кампания на Battlefront 2). По-традиция, очакванията за всяка нова част от знаменития франчайз, независимо към коя медия принадлежи, са космически, а разкостването на всеки дребен детайл от феновете граничи с фанатизъм.

Жанрът на Star Wars Jedi: Fallen Order е third-person adventure. Разработва се от талантливите момчета от Respawn Entertainment, които ни загатнаха със също така кратката, но идейна кампания на Titanfall 2, че не само са майстори на онлайн ориентираните шутъри, но имат идея как да направят една интересна и разчупена сингълплейър игра. Проблемът е там, че издатели са не кой да е, а самите монополисти върху игралния лиценз на Star Wars – EA, печално познати на всички с не особено добрите и откровено алчни решения, които вземат относно издаваните от тях видеоигри. Като добавим факта, че откакто Disney придобиха изцяло правата върху името Star Wars, почти нищо читаво с марката не е излизало на бял свят. Затова имаме не малко основания да се притесняваме за качеството на играта.

Нека да не си правим прибързани заключения и разгледаме детайлите известни ни досега.

Действията в Star Wars Jedi: Fallen Order се развиват няколко години след третия филм от втората трилогия на Джордж Лукас – Revenge of the Sith. Смутни времена. Джедаите са преследвани и убивани поголовно. Младеж на име Кал Кестис (Cal Kestis) се опитва да намери мястото си под слънцето сред хаоса и несигурността, които царят наоколо, едновременно опитвайки се да запази главата на раменете си. В неговите обувки влизаме ние. Най-вероятно най-запалените фенове на „войните“ ще са запознати отчасти с историята на Кал. Истината е, че за сингълпрейър игрите историята е от много голямо значение, а това, че е част от вселената на Междузвездни войни прави нещата още по-сложни. Respawn са решили да не споделят нищо конкретно относно съдбата му в играта, като по този начин може би неволно ни подсказват за големите събития, които очакват младия джедай.

Геймплей му е майката!

За битките, разработчиците използват определения като танц с мечове (светлинни), в който трябва да обмисляме движенията си. Погледнати отстрани, схватките изглеждат бавни, а ако ги сравняваме с френетичните движения на Старкилър от Force Unleashed или класиките от Jedi Knight поредицата, изглеждат направо мудни. Въпреки това не мисля, че трябва да си правим генерални заключения преди да изпробваме сами. Бойната система не се базира на дълги комбота и ефектни движения във въздуха. Култът в последните години към творенията на From Software, със сигурност е причината геймплеят да приеме формата, в която го заварваме. Черва и разкъсани крайници няма да има. Това все пак е Star Wars. Светлинния меч, освен за защитно средство, може да се използва и като портативен фенер. Има слухове, че той търпи кустомизация и ъпгрейдване. В едно демо се вижда и нещо подобно на дърво с умения, които да развиваме постепенно с прогреса на играта, така че разработчиците обещават да не скучаем.

За къде е един джедай без арсенал от умения подчинени на „Силата“?

Всички умения, подчинени на „Силата“, разнообразяват битките и представляват по-интересната част от арсенала на Кал. Освен ефектното париране на лазерните изстрели, което изглежда толкова готино колкото и по филмите, присъстват и всички познати ни джедайски умения. Едно от по-интересните умения е способността на Кал да спира времето. То може да се използва както в битки, така и при разрешаването на пъзелите в играта. С негова помощ ще имате възможността да спирате изстрелите от бластерите на щурмоваците, както Кайло Рен го направи в откриващата сцена на епизод VII, и да ги връщате нелюбезно на притежателите им. Нещо, което се забелязва почти веднага е, че въпросните щурмоваци са станали подозрително точни (сигурно и те се вълнуват покрай излизането на играта и тайничко са тренирали, хехе). Освен тях, ще си имате работа и с имперски войници, ползващи хладни, пардон – светещи оръжия. Геймплеят е ориентиран най-вече около меле битките с тях. Забавни изглеждат и схватките срещу противниците с огнехвъргачки. Освен човешките съперници, фауната също ще представлява опасност. Ще се изправяте срещу футуристични паяци и други гадинки, летящи и пълзящи. Видяхме и няколко кадри от битка с AT-ST, както и военни действия с AT-AT Walker (канонерка), която изглеждаше подозрително скриптирана, но може и да се лъжа. Все пак се надявам разнообразието от врагове да е далеч по-солидно от това, което ни показаха до сега. Любопитно е също, че не сме видели изобщо битки с други джедаи, а силно се надявам такива да присъстват.

Star Wars RPG?

По всичко личи, че в цялата картинка ще бъде вградена RPG система с трупане на точки опит и развиване на умения, нещо което е стандарт за съвременните екшън адвенчъри. Опитът, с който ще качвате нива, получавате не само с напредвайки в историята, но и от битките, които печелите и изследването на планетите. Ъпгрейдването на уменията ще става на точно определени места от картата, където играта автоматично ще се запазва (всичко това отново вдъхновено от Souls игрите). На този етап няма по-детайлна информация. В разговорите с NPC-тата, ще имате право на избор на реплики, но няма информация дали и как това ще променя хода на събитията. На определени места ще намирате уъркбенчове, с помощта на които да ъпгрейдвате BD-1- вашето роботче спътник, и не само. Както споменахме по-горе, джедайските умения на Кал ще помагат в разрешаването на различни пъзели, а паркур уменията му ще разнообразяват геймплея между битките. Последните две части от геймплея изглеждат базови в кадрите показани до момента, но последните трейлъри загатват, че с напредването на играта нещата може и да се поразчупят.

Очаква ни Star Wars Metroidvania 😉

Нивата няма да са изцяло праволинейни. Преки пътища и разклонения ще разчупват дизайна и насърчават изследването, но няма да може да криввате прекалено много от правия път. Ще имате свободата да се придвижване от една зона в друга (разбирайте планети), както и да се връщате на места, където вече сте били. С новите умения, които сте придобили, недостъпните или заключените преди това места, ще стават достъпни и отключени. На разположение ще имаме космически кораб наречен “Stinger Mantis”. Той ще играе ролята на хъб, където да планираме действията си и да си почиваме между мисиите. Различните планети, които ще посещаваме, ще носят собствен дух и атмосфера, а гадинките, които ще срещаме там ще се различават според планените. От Respawn искат да сведат воденето за ръка до минимум и да ни накарат да се потопим в света, който за създали възможно по-дълбоко. В резултат ни уверяват, че няма да видим нито един waypoint, който да следваме машинално, без изобщо да обръщаме внимание на заобикалящите красоти, които са ни подготвили. Все пак, BD-1 е насреща, за да се ориентираме по-лесно. Освен, че ни прави компания, споменатото по-горе роботче може да прожектира 3D карта, която онагледява местата, които трябва да посетим. Също така играе роля на помощник и в пъзелите, а по време на битки обича да се спотайва зад гърба на Кал. Можем да му даваме различни команди, които изглеждат скриптирани за определените моменти. На всичкото отгоре, BD-1 услужливо ще сканира околната среда и ще ни снабдява с полезна информация.

Музиката както всички знаем е важна за Star Wars, почти наравно с историята. Това, което сме чули досега е достойно за оригиналния саундтрак на John Williams. Музиката прелива плавно в зависимост от случващото се на екрана. Звуците и познатите музикални теми се справят със задачата да ни прехвърлят във Вселената на Междузвездни войни. Любопитно е ,че саундтрака на играта е записван от композитора Горди Хааб (GordyHaab) в емблематичното студио Abbey Road Studios.

Respawn са създали играта на базата на Unreal Engine 4, така че очакваме нищо друго освен красоти. Някои сцени от промоционалните видеа изглеждат епично, но от друга страна лицевите анимации са размазани и дървени. Ако се чудите защо игра под ботуша на EA не използват техният собствен Frostbite engine, отговорът се крие в това, че разработката на играта е започнала още преди 2017 година, когато Respawn Entertainment официално станаха собственост на EA.

И така. Идва време да приключа с предварителния преглед на Star Wars Jedi: Fallen Order. Надявам се нещата, които съм разгледал или споменал по-горе да са достатъчно изчерпателни, за да ви помогнат да придобиете представа за това какво ще представлява Jedi: Fallen Order, когато официално излезе на 13-ти ноември. Тъй като от много време не сме виждали увлекателно разказана история по Междузвездни войни е нормално очакванията на всички да са високи. Надявам се Respawn Entertainment добре да разбират положението, в което сами са се поставили и да са подходили с необходимото уважение към феновете. Истината е, че това което сме видели досега ни дава основания да погледнем благосклонно към играта. Въпреки това, всички знаем колко подлъгващи и заблуждаващи могат да бъдат промоционалните материали. Режисьор на играта е Stig Asmussen. Режисирал е също God of War 3. Това само по себе си е добра новина, остава да се надяваме EA да са оставили място на него и колегите му да дишат.

Автор: Петър Хайтов