Star Wars Galactic Battlegrounds: Clone

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Star Wars-манията отново е тук. Ако Jedi Knight II ви е омръзнал и искате малко по-мащабни битки или пък просто сте върл фен на всичко джедайско, то желанията ви скоро ще бъдат удовлетворени.

Star Wars: Galactic Battlegrounds ме остави с противоречиви чувства. Някак от нея прекалено много лъхаше на средновековие и това ми попречи да оценя веднага нейните качества. Но както се казва: “Апетитът идва с яденето”. С течение на времето играта блесна пред мен с цялата си светлина. Даже успя да ме заслепи с някои недостатъци, които не бяха много, но все пак присъстваха.

След излизането на Епизод II беше нормално да се появи експанжън за Galactic Battlegrounds, посветен на нея. Бях се настроил доста скептично. Мислех, че ще е поредният мегакомерсиален продукт, скалъпен набързо, само за да се издоят парите на феновете покрай общата истерия около филма. Пак сгреших. След изиграването трябваше да почина една седмица. Съществуваше реалната опасност да изгубя обективността си и да излея едно прекалено еуфорично ревю.

И нека силата бъде с теб и тук…

Действието на играта се развива между епизоди II и III. Републиката е победила легионите от дроиди на граф Дуку, но все пак врагът не е унищожен напълно. Предстоят две нови кампании. Първата ще ви постави в ролята на Sev’Rance Tann – сифски джедай и генерал на “тъмната страна”. Втората ще ви запознае с терзанията и историята на Echuu Shen-Jon (ако си спомняте, в оригиналната игра той помага на принцеса Лея) и неговите падауани.

С помощта на уукитата Републиката разработва ново оръжие, наречено Decimator. Това са могъщи танкове, снабдени с щитове и лазерен лъч, който само с един изстрел поваля летящи и наземни единици. “Тъмната страна” разбира за него и успява да събере силите си, за да нападне планетата, където се провеждат експериментите. Използвайки елемента на изненадата, дроидите, водени от самата Sev’Rance Tann, успяват да превземат фабриките за производство на оръжието. Следва кратка, но ожесточена битка на малката луна Крант.

Историята на втората кампания започва след спасяването на Анакин, принцеса Амидала и Оби-Уан на арената в Епизод II. Йода повежда атаката на клонираните войски. Echuu Shen-Jon заедно с част от останалите джедаи решава да помогне на малкия зеленокож майстор на Силата в сблъсъка му с граф Дуку. Това води и и до първата среща на Echuu Shen-Jon с Sev’Rance Tann, която завършва със смъртта на неговия падуан. Бавно, поддавайки се на гнева и омразата, джедаят се обръща към “тъмната страна” и почти застава на ръба…

Само на крачка от перфектността

Clone Campaigns e това, кoeто беше BroodWar за StarCraft. Добавени са две нови раси – Републиката и Конфедерацията, всяка със задължителните уникални единици и ъпгрейди. Присъстват и всичките разнообразни войски, които за първи път се появяват в Епизод II. Просто е кеф да поставиш клонирани щурмоваци срещу имперски. Но да карам подред с нововъведенията.

Републиката е доста балансирана раса. Клониращите технологии й позволяват да произвежда пехотата си 50% по-бързо. При въздушните сили има всички преимущества на бунтовниците (т.е. щитове на корабите, ъпгрейди за уменията на пилотите, бронята и скоростта на космическите возила). Тези фактори в известен смисъл накланят везните в нейна полза. Основната причина за това е новопоявилият се въздушен кръстосвач.
Джедаите също не са това, което бяха. Учителите вече могат да стават невидими (след съответния ъпгрейд). Освен че са смърт за всякакви пехота и mech-ове, те адски бързо могат да конвертират всяка единица, във ваша. Така ловците на глави вече не са обикновено украшение на армията ви, а животоспасяваща необходимост, ако искате да се справите с вражеските джедаи.

Другата голяма новост е при някои от сградите. Вече можете да ъпгрейдвате щитовите генератори и енергийните пилони. По-важни са обаче т.нар. Power Droids. Малките, кутийкоподобни роботчета доста успешно могат да снабдят с енергия някоя отдалечена ваша сграда. В случай на атака, когато врагът се опитва да ви клъцне тока, те могат да поддържат напрежението в казармите и щитовете.

Отново ще укрепявате отбраната си с кули и крепости. Ако изпитате недостиг на определен ресурс, промяната в системата за пазарлъци ще ви зарадва. Както и преди обменният курс ще пада след всяка сделка, но вече бавно се възстановява до първоначалната цена от 100 дървета за 70 nova-кристали, например. Така не се стига до безумия от типа 100 за 12.

Визия

Графиката също е претърпяла промени. Спомняте ли си колко дразнещи бяха взривовете и огънят – виждаха се пиксели, джедаите налагаха противника със светлинните мечове все едно стискат колци за домати, а в мелето беше трудно да различите отделните войски. При дизайна на военните части подобренията са очевидни, но истинският прогрес се забелязва при ефектните взривове. Те са плавни и приятни за окото, независимо дали става дума за разрушена сграда, машина или просто залп на кръстосвачи или артилерия. Самите кръстосвачи пък са просто перфектно нарисувани и всеки носи в образа си характерните черти на расата, към която принадлежи.

Терените също са обновени. В хода на кампанията ще минете през познатите места, както и през две нови планети – Крант и Татуин. Втората е изцяло обновена като пейзаж и сгради. Тук-там по пясъка има дупки на месоядните червеи, които за малко не глътнаха Люк, но за сметка на това схрускаха Боба Фет в “Завръщането на джедаите”. Градчето Мос Айсли е перфектно пресъздадено – като започнем от спидърите и завършим с дворците на хътяните и летящите им яхти. Корускант също е много по-реален с огромните си кули и сгради. А, и да не забравя – добавени са адски много скинове за неутралните единици. Гореспоменатите хътяни, B-Wing-ове, Alpha совалки и куп познати от филмовите персонажи се шматкат по картата, помагат ви или просто гледат тъпо близкото меле.
Много приятно впечатление ми направи реализацията на битката между Федерацията и Републиката – представете си цялата карта като едно огромно бойно поле, а всички малки битчици образуват една огромна схватка между двете враждуващи фракции. А някои казват, че 2D-то е отживелица!

Добрите традиции при звуковите ефекти, положени още с Dark Forces от далечната (вече) 1993 година, са патент и на новото LucasArts-ово произведение. Започвайки от дублажа на главните герои между мисиите, звуците на машините и войските и стигайки до мащабната симфонична музика – всичко е на нивото на самата игра, а именно много високо.

На диска с Clone Campaigns е включен и бонус-пакет с мисии, направени от фенове, а с редактора ще можете да създадете нива по ваш вкус или да композирате всяка една от любимите си филмови сцени (без бъзик – включени са дори спидърите на Себулба и Анакин, както и много NPC-та). Просто не можах да издържа на изкушението да сътворя арената от Епизод II и да повторя двубоя между Дуку и Йода. Черешката беше сблъсъкът между Анакин и Дарт Вейдър, докато Дарт Моул си чакаше реда да се включи в купона.

В личната ми класация Clone Campaign влиза в графата “задължителни заглавия”. Пристрастеността към култа, наречен “Междузвездни войни”, ще повиши удоволствието от джиткането поне с фактор 10. В противен случай просто ще бъдете поредният зарибен от манията и за в бъдеще гордо ще се числите към необятната маса Star Wars-фенове.

Автор: Георги Панайотов