Star Wars: Empire At War – тактика

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 31 мар. 2006

Какво можете да намерите в този гайд? Със сигурност няма да са build orders, тъй като самата геймплейна концепция не ви дава тази възможност. Няма да намерите и списък с това коя с какво е по-силна от други, тъй като с едни много красиви малки картинки в самия интерфейс това е указано. Стратегията на галактическата карта се свежда до концепцията: “построй максимално бързо нужните сгради за по-добрите единици, завладей максимално количество планети за отрицателен срок, за да си подсигуриш финансите за армия”. А орбиталните и наземните сблъсъци са доста комплексни, дори само да се опишат.

Този гайд е насочен към хората, незнаещи много добре английски език и към онези, които просто нямат времето или желанието да прекарат няколко часа в разучаването на играта, а просто искат от воле да се впуснат в екшъна. Със сигурност ще пропусна някой важен аспект, просто пространството е ограничено, но ще се постарая да съм ви максимално изчерпателен и полезен.

Империята или бунтовниците
И в кампанията, и в мулти това ще е първоначалният ви избор. И двете страни имат силни и слаби страни. Имперските сили разчитат на количеството, някои от техните единици могат да се използват като безкрайни фабрики за щурмоваци, а най-скъпите им единици са наистина олицетворение на чистата мощ. При тях тактиката е да стоварите всичко, с което разполагате, и да тръгнете в атака. Няма смисъл да оставяте сили в резерв, освен ако не искате да увеличите загубите си. От друга страна, бунтовниците разполагат с по-малко, но за сметка на това по-качествени юнити, въоръжени до зъби с всякакви номерца за прецакване на императора. Именно за това играта с тях е по-комплексна, а и според някои – по-лесна. Тактиката ви е да удряте и бягате.

Това са общите принципи, останалото, както се казва е “Teh Uber Micro”. Именно върху специалните умения на войските ви ще се спрем в следващите няколко страници (разликата между победата и загубата е в използването на правилните сили, в правилното време и на правилното място), а на финала ще направим един бърз поглед към по-важните герои в играта. Тъй като по функции наземните и въздушните юнити се припокриват, и се различават основно по скин и название ще направя подробно описание на въздушния ви флот (да не говорим, че именно тези битки са доста по-интересни, комплексни и нестандартни) и само общ поглед над стандартните юнити.

Бунтовнически кораби
Ако правилно си изиграете картите в космоса, наземните операции се превръщат в досадни 10 минутни мисийки за доразчистване на планетата. А колкото и да сте добри на дадена планета, ако преди това нямате въздушно превъзходство врагът ще ви попилее почти без да си мръдне пръстта. При наличието на бомбардировачи всяка тактика и почти всяка единица се обезсмисля, просто посочвате целта и се наслаждавате на летящите парченца и шарените взривове. Именно за това ще обърна повече внимание на космическите ви кораби. В описанието на повечето от тях има данни срещу какво да ги използвате и от какво да ги пазите. Принципът е доста прост и ако успеете да го разберете (пример: не пращай изтребители срещу корвети) няма да имате проблеми с тоталната орбитална доминация.

Z-95 Headhunter
Z-95 е един от първите изтребители и е в играта повече от фенщина, отколкото от практичност. Няма специални умения, а в бойните си качества сериозно изостава от X-wing-a, освен в самото начало и при наистина спешна нужда от такъв тип машина едва ли ще желаете да закупите от тях, въпреки че са по-евтини със 70 кредита.

Y-wing
Умения: Ion Cannon: Цъквате на целта и за кратък период от време й нанасяте зверски щети – безценно срещу тежки бойни кораби.
Bombing Run:
Докато е в орбита можете да го привикате, за да бомбардира наземни единици и сгради – безценно умение, особено след като сте премахнали противовъздушната защита.
Y-Wing е основният бомбардировач на бунтовниците, тежката броня, щитовете, торпедата и йонното оръдие го правят идеален за атака на тежки кораби.  Погрижете се винаги да бъде прикриван от изтребители. Перфектен за защита на планети, стига да му осигурите анти-ПВО подкрепа.

X-Wing Starfighter
Умения: Lock S-foils: Прибира крилата, намалявайки наполовина огневата му мощ, но вдига скоростта му. Идеално, за да го придвижите бързо от точка А до точка Б.

Култовият X-Wing е гръбнакът на бойния ви флот, справя се чудесно в битка с всичко освен с Тартанските кораби. Освен това е идеален за отвличане на вниманието на тежките бойни кораби и прикриване на бомбардировачите. По-скъп, но и по-здрав и мощен от имперските изтребители

Corellian Corvette
Умения: Boost Engines: Отново жертвате огнева мощ за сметка на скорост. Удобно за измъкване от напечени ситуации.
Това е първият тежък кораб под ваше командване. Въоръжен с две четворни батареи той е идеален за контриране на изтребители и бомбардировачи, особено в ранните фази на играта. По-късно можете да го смените за Gunship, но докато се докопате до тях, корветата замества успешно две “крила” X-wing-ове.

Corellian Gunship
Умения: Boost Engines: Идентично с това на Корветата.
По-тежък вариант на Корветата, или с други думи – подвижна оръжейна платформа. Разполага с лазери и ракети и се плаши само от имперските разрушители. Основната му функция е да сваля вражите бомбардировачи. Напълно измества собствените ви изтребители, за това се постарайте да го получите максимално бързо.

Marauder Missile Cruiser

Умения: Barrage Area: Докато не помръднете кораба ще изстрелва волета от ракети в определена зона.

Това е един от основните ви damage dealer-и, бърз и мощен, но слабо брониран. Разполагайте ги зад тежките си кораби за далечни обстрели. Като въздушна артилерия имат голям потенциал, но сравнително ниската им точност ме накара да използвам други типове кораби.

Nebulon-B Frigate
Умения: Boost Shield Regeneration: Увеличава скоростта на възстановяване на щитовете.
Бързи, мощни и в същото време посредствени. Доста слаби срещу бомбардировачи, но добри за поемане на щети, за това ще ги използвате като “танкове”, за да спасите по-важните си кораби от вражия огън. По-късно можете да ги смените за подобрената версия (МК2), докато не започнете да произвеждате Mon Cal кораби, след което фрегатите стават безсмислени.

Mon-Cal MC-80b Cruiser
Умения: Boost Shield Regeneration: Също като фрегата, но още по-бързо. В момента в който го включите, единственият начин да унищожите кораба е с торпеда.Това е най-мощният ви кораб и ще го използвате основно срещу други тежки кораби и станции. Ако го прикривате от вражи бомбардировачи, той е почти неуязвим. Веднага щом можете да го произвеждате, започнете серийно сглобяване.

A-Wing
Умения: Lure: Привлича вниманието на всички в определен радиус да го атакуват, вдигайки маневреността му.
По-бърза, но по-слаба версия на X-wing. Специалното му умение е чудесно и е единствената причина да закупите този кораб, перфектен за отвличане на вниманието от по-големите ви машини, ако имат нужда да презаредят щитовете си.

Имперски кораби

Probe Droid
Най-евтината ви единица. Има една единствена цел – разузнавателна. Преди да насочите легионите си в дадена посока трябва първо да определите къде, и точно тук идват тези малки роботчета. Особено в началото на играта ще имате нужда от доста от тях, за да планирате най-добре атаките си. Всяка планета има уникална характеристика и ви дава бонус към някоя технология или единица. Правилната офанзивна концепция е много важна, за да можете максимално бързо да се развиете и да подобрите армията си. Особено полезна и в мрежови игри.

Tie Fighter
Умения: Hunt: Цъквате на него и машинките се разхвърчават във всички посоки, търсейки нещо за застрелване. В общи линии това е най-доброто, което можете да направите с тях. Ако не излизаха безплатно от повечето имперски тежки кораби, нямаше изобщо да ги използвате.

Tie Bomber
Умения: Bombing Run: Нанася удари по наземни цели – основен елемент от всяка ваша атака, който трябва да използвате. Както и при бунтовниците – добре е да им осигурите ескорт от изтребители.

Tie Scout
Ще намерите реално приложение на тези машинки в умението им бързо да хващат платформи и след това героично да умират поради хилавата си броня и въоръжение. Малко по-добри от дроидите. Но реално полезни само в мултиплейър.

Tartan Patrol Crusier
Умения: Boost Weapons: За сметка на щитовете и скоростта си, корабът стреля по-мощно и по-бързо. Нагледен пример за това, че най-добрата атака е нападението. Изключително мощни, но без ракети на борда. Смъртоносни са срещу бомбардировачи и изтребители, но ако врагът домъкне тежки бойни кораби, е най-добре да ги приберете в ариергарда.

Acclamator-class Crusier
Умения: Boost Weapons: Същото като при Тартана.
Тези кораби са първите от по-тежката гама във вашия арсенал. Ако не може да си позволите разрушители или нямате технологията за тяхното производство можете да си позволите няколко кръстосвача, но закупуването на големи бройки е безсмислено.

Broadside Cruiser
Умения: Barrage Area: Изстрелва волета от ракети в дадена зона преди да бъде преместен. Още по-неточни от бунтовническата им версия. Аз лично не се кефя на артилерии, за това не ги и използвах, но това не означава, че са безполезни, просто забавят динамиката на играта прекалено много, ако искате да ги ползвате ефективно.

Victory-class Star Destroyer/ Imperial Star Destroyer
Умения:Boost Weapons: Същото като при Тартана
Малка и голяма версия на една и съща машина. Трябва да ги опазите от вражи бомбардировачи. Това е символът на империята и основното ви средство за размазване на всичко летящо около тях. Малко са дебалансирани и може би силата им бъде редуцирана с патч. Колкото повече имате, толкова по-добре.

Interdictor-class Star Destroyer
Умения: Gravity Well: Спира хиперпространствените скокове. Перфектен за спиране на бунтовниците по време на партизанска атака и основната причина да имате този кораб в флота си.

Jam missiles: Спира вражите ракети.
С почти никакви директни офанзивни средства силата на този кораб е в специалните му умения, които поради не много разумното ИИ ще използвате основно в мрежова игра. Иначе е добре да криете този кораб съвсем в тила на собствената си флота, тъй като е лесна жертва за почти всички останали класове леки и тежки машини

Death Star

Умения: Fire main gun. Ако сте в орбита около планета, можете да я гръмнете – просто, нали?

След като я произведете, идва в комплект с две собствени флоти от Victory-class разрушители. След две минути може да гръмне произволна планета, което е чудесна опция, ако се изнервите след няколко неуспешни акции на дадено място. Оръжието е супер мощно, но и супер скъпо. Да не говорим, че ако оставите да се добере до него Люк с компания X-wing-ове можете да го отпишете. И дори не споменавам моралните и чисто икономическите въпроси свързани с казуса “унищожаване на планети”.

Long Range Scanner
Ако  имате парите, можете да си купите едно от тези – разкриват цялата карта и след това можете да забравите за него.

Gravity Well Station

Умения: Gravity Well: Спира хиперпространствените скокове.
При наличието на Interdictor-и няма много идея в закупуването на станция със същите възможности, но без мобилност. Чисто дефанзивен юнит, който е задължителен за защита на планетите ви.

Наземни юнити
Войските и на империята и на бунтовниците се дели на три типа: пехота, леки и тежки машини. Всеки един от тях се дели също на три типа: противопехотни, противотанкови и противовъздушни. Принципът на използване е следният – използвате пехота да обира щетите на противотанковите вражи юнити и кули, тежки и леки машини да размазват пехотата и всичко останало, и всички стрелят по противовъздушните, за да се освободи пътят на бомбардировачите. В момента, в който това стане, сваляте въздушните подкрепления и не ви пука кой враг какъв е, защото всичко отива под ножа.

Малко по-внимателно трябва да процедирате в случаите, в които на терена има някакъв щит, тогава просто се докопайте до него, гръмнете го и отново следва частта с бомбардировката (да, знам, че това е Американският модел за справяне с проблемите от Виетнам до ден днешен, но тук е доста по-ефективен).

Героите
В Empire At War героите са наистина много и наистина могъщи. R2-D2, например може да краде технологии, всички джедаи освен че са месомелачка за пехота, представляват основното ви средство за унищожаване на защитни кули (при атака над сграда джедаите я “замразяват”), освен това някои от тях идват и във втора “версия”, качени на дадено превозно средство. Идеята ми е, че си струват закупуването и използването по време на акция. Освен известните ви от филмите имена ще можете да наемете и командири – пехотни и флотски, които нямат активна функция, но увеличават качествата на дадената войскова част. Smuggler-a краде от ресурсите на врага, а за случаите, в които ще се сблъскате с героите на опонента си е желателно да използвате ловец на глави (Bounty Hunter), да се справи с проблема. Тези герои са безименни, и нямат употреба на самото бойно поле, но са не по-малко незаменими от Хан Соло, Боба Фет, Вейдър и цялата останала плеяда “звезди”, които можете да наемете.

Надявам се този гайд да ви е бил полезен.  И нека силата бъде с вас!

Автор: Георги Панайотов