Split/Second

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Във време, в което „реализъм” е ключовата дума за повечето разработчици, независимо дали създават рейсъри или шутъри, винаги е приятно да видиш някоя игра, която не дава и пет стотинки за реалистичното и автентичното, а разчита единствено на екшън и изпълнения, които може да видите само на филм. Split/Second е именно такава игра, а действието в нея се развива не във филм, но съвсем близко.

Риалити с висока скорост

Историята в играта не е нищо особено, но ви стига точно толкова, че да я възприемете за достатъчна основа и причина за всичко, което се случва. Split/Second е едноименно ТВ риалити шоу, в което участват най-добрите състезатели. То е разделено на 12 епизода, всеки от които се състои от няколко различни състезания. Прогресът в играта е съвсем прост като механизъм – за да преминете в следващия епизод са ви необходими определен брой кредити, които печелите в отделните състезания, а накрая на всеки епизод може да участвате и в специални елитни надпревари.

Освен стандартната надпревара, в която печели първия, тук има доста различни състезания. В Air Attack например ще трябва да избягвате ракетите на летящия срещу вас хеликоптер, в Survival ще трябва да оцелеете сред огромни камиони, а някъде просто ще е достатъчно да не сте последни в класирането, когато таймерът на състезанието удари нула.

Малко разрушение не вреди никому

Това, което прави Split/Second уникална, обаче не са епизодите или класирането, а онова, което се случва на самата писта. В основата на вашия успех е т.нар. power meter. Той се повишава, когато изпълнявате различни каскади, карате опасно близо до противника или някой обект на пистата или изпълнявате дрифтинг. Когато съберете достатъчно заряд, започвате да се оглеждате за множеството капани, заложени из трасето, с чиято помощ може набързо да промените класирането.

На всяка писта може да откриете най-различни предмети, които може да превърнете в смъртоносен капан за противниците пред вас. Някъде ще видите тежкотоварен камион, който може внезапно да изсипе товара си на пистата, другаде буквално пред очите ви ще се взриви бензиностанция, а за капак на всичко е възможно дори някоя от сградите край пътя да се срути върху пистата. Когато имате достатъчно висок power meter и в подходящия момент, над колата или колите пред вас се появява иконка, която сигнализира, че е време да го активирате. Това обаче не значи, че автоматично ще отстраните противниците – необходима е бърза реакция и точна преценка на позицията на другата кола, защото иначе рискувате самите вие да попаднете под ударите на капана, който сте активирали. Успеете ли, може да отстраните с един удар дори три коли наведнъж.

Истинската веселба обаче идва, когато успеете са напълните вашия power meter до край и така получите възможността да активирате втория вид капани. Те са достатъчно мощни, за да могат дори да променят качествено трасето като отворят нов пряк път, който досега не е бил достъпен. Друг не по-малко интересен вариант е внезапно истински джъмбо джет да се разбие на пистата, помитайки всичко, което се изпречи на пътя му. Тъй като самите състезания се провеждат на най-разнообразни терени – от индустриални зони до самото сърце на някой мегаполис – трябва да признаем, че въображението на авторите от Black Rock е доста просторно и е открило във всеки един терен достатъчно интересни възможности.

Въпреки че Split/Second не е същински рейсър, а аркадна игра, поведението на автомобилите е съвсем прилично. Управлението не е трудно, а контролите са максимално опростени. В цялата игра ще използвате всичко на всичко шест копчета – четири за управлението на автомобила и два за активирането на двете нива на power meter-а. Специално внимание заслужават визията и озвучението на играта, които направо ще ви заслепят и оглушат, особено в най-напрегнатите моменти, когато екранът буквално се закрива от летящи отломки.  Виновник за това е енджинът на играта, който е модификация на този, който Black Rock използваха за предишната си аркадна игра – Pure. Новият енджин е усъвършенстван така, че да възпроизвежда разрушаването на средата и да изобразява огромни количества дим, прах и отломки.

Катастрофата и нейните последици

На теория формулата в играта е перфектна и през първите няколко часа просто няма да може да се наситите на невероятните катастрофи и ефекти. Доста е възможно дори самите вие да изгубите управление, загледани в това, което се случва на някой нещастен опонент пред вас. Когато обаче първоначалната еуфория премине, излиза и големият проблем на Splt/Second – липсата на достатъчно дълбочина в геймплея.

Така например може да забележите, че понякога е по-лесно просто да се съсредоточите върху карането, отколкото да се мъчите да натрупате точки в power meter-а чрез дрифтове. Когато направите това и излезете начело, играта става доста по-скучна, тъй като нито един от специалните бонуси не засяга колите зад вас; с други думи, много по-забавно е да изоставате и да наказвате колите пред себе си, отколкото да сте първи и да не може да се възползвате от предимството си.

Тъй като играта не е особено кратка – само сингъл кампанията се проточва в рамките на десетина часа – доста е възможно някъде по средата да се отегчите. Липсата на каквато и да било кустомизация по колите, които придобивате, също не помага за това. Да, може да променяте боята им, както и да ги украсявате с постиженията си от предното състезание и нищо повече, а самите марки не са лицензирани. Разбира се, възможността да развиете автомобила си, така че самият той да се превърне в авто звяр щеше да е страхотна, но англичаните са предпочели да се съсредоточат предимно върху средата, а не колите.

Въпреки няколкото си недостатъка, Split/Second е страхотна визуална експлозия с дъх на изгорели гуми и много разрушение. Едва ли ще се задържите пред нея твърде дълго, но докато я играете, спокойно може да отпуснете педала на газта и да се наслаждавате.

Автор: Иво Цеков