Spellcross

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 05 ное. 1998

Тази игра е поредното доказателство, че хората от Стария континент, особено източноевропейците, имат повече въображение от своите събратя отвъд Атлантика. Изглежда новаторските хрумвания вече трудно извират от мозъците на пооялите се продавачи на компютърни забавления на запад. Затова изчерпалите се създатели на компютърни игри все по-често се обръщат за помощ към малки, неизвестни фирми, които обаче пращят от енергия и свежи идеи. Така е и в случая със Spellcross. Новата игра измислена и създадена от словашки програмисти. Сигурно си мислите, че сюжетите за походови стратегии са се изчерпали? Повечето от вас може би пренебрежително ще махнат с ръка и ще си кажат: „Играли сме стратегии в миналото, настоящето и бъдещето. Срещали сме се с всевъзможни рицари, магьосници, командоси, танкове и високотехнологични военни машини. Какво повече от това?“. Да, но няма да са съвсем прави. Хората от Cauldron първи са стигнали до гениално простото прозрение да изправят едни срещу други орда пъклени бойци в стил Wracraft и Master of Мagic срещу най-обикновена редовна армия, която почти всеки застаряващ геймър от мъжки пол е имал нещастието лично да помирише. Елементарно, но никой от прехвалените западняци не се е сетил да напише подобна игра. Британската компания SCi обаче изглежда е надушила първа, че в хрумването на словашките програмисти има много хляб. Така се ражда Spellcross, почти перфектната кръстоска между военна и магическа стратегия. Завръзката на играта е проста. След хилядолетен сън древните магически сили на злото отново напомнят за себе си. Армии от пъкелни изчадия изненадващо нападат всички държави по света и почти унищожават техните въоръжени сили. Нашествениците не проявяват капчица милост и колят всичко живо по пътя си. Модерните технологии на човечеството са безсилни да се противопоставят ефективно на мистичните бойци от отвъдния свят. Хората са парализирани от ужас и със свито сърце чакат милост от нападателите. Някои военни части дори се заклеват във вярност към силите на мрака с надеждата да спасят живота си. Повечето от оцелелите им колеги обаче постъпват по точно обратния начин. Останките от армиите на всички държави по света се обединяват, за да дадат решителен отпор на силите на мрака.
Новосформираният съюз се командва от американския генерал Малкълм, който се надява все пак да открие “Ахилесовата пета” на нашествениците.

Играчът влиза в ролята на капитан Джон Александър, офицер от съюза на земните въоръжени сили. Заедно със своята бойна част той се намира зад противниковите линии, дълбоко в тила на противника. Първата му мисия е да се промъкне невредим до позициите на съюзническите сили и да открие по пътя си колкото се може повече оцелели войници. В общи линии тя е само за загрявка – за да се свикне с интерфейса на играта. Бойните части се придвижват походово, тоест първо играчът мести своите хора, а след това компютърът придвижва неговите. След като капитан Александър си проправи път до основния лагер на човешката  армия, започва същинската част.

Действието на играта е разделено на две части – стратегическа и тактическа. В стратегическия режим геймърът трябва да се научи да управлява наличните си ресурси. Той трябва да разпределя оскъдните си средства за нови бойни единици, попълване на старите със свежи сили, изучаване на противника, разработване на нови технологии. Разбира се, основната задача си остава завладяването на нови територии. В стратегическия режим на екрана на компютъра излиза карта на бойните действия, разграфена на няколко участъка. Всеки от тях може да бъде атакуван и евентуално превзет. Колкото по-голяма територия контролира играча, толкова повече пари получава след всеки ход. За разлика от повечето подобни игри противникът не само се съпротивлява, но и контраатакува доста активно. Ако играчът се увлече твърде много в строежа на нови бойни части и разработване на нови оръжия, той със сигурност ще бъде нападнат от силите на мрака. Във всеки отделен участък играчът трябва да изпълни определена мисия като например да ликвидира всичко, което се движи, да освободи военнопленници или да разруши вражески храм, който генерира черна магия. След като завземе цялата карта капитан Александър получава повишение. С това обаче нарастват и отговорностите му. Той трябва да контролира по-обширни територии, да строи по-мощни бойни части и да се изправя пред по-страховити врагове. Целта на играта е Александър да се изкачи по цялата йерархична стълбица на земните въоръжени сили и да срази армията на мрака. Общият брой на мисиите е около 60, една от друга по-трудни. Трябва да ви уверя, че играта действително е доста сложна и времеемка. Да ви призная, след третото повишение просто нямах повече сили и нерви, за да воювам. Уверявам ви обаче, че ако имах една-две седмици, в които да не правя нищо друго, щях да довърша играта докрай. Но хайде стига съм се оплаквал…

Тактическият режим е същината на играта и най-приятното нещо в Spellcross. Действието напомня на битките от Master of Мagic, но в напълно триизмерен терен, на много по-голяма площ и, разбира се, многократно по-красиво нарисувани. Преди всяка мисия играчът разполага своите бойни единици. Първоначално те са почти стандартни военни части – лека пехота, рейнджъри-разузнавачи, командоси, минометни части и най-много още някой лекоброниран джип. С течение на времето той може да строи бронетранспортьори, танкове, авиация и всякакви други образци на съвременната военна техника.  Всяка бойна част се състои от различен брой войници, може да се движи на различно разстояние по време на един ход, има своя далекобойност и брой на изстрелите, които могат да бъдат произведени наведнъж. Трябва да се има предвид също, че пехотата може да преминава през гористи терени, докато механизираната бойна техника трябва да ги заобикаля. Отделните видове войски имат различни показатели и когато стрелят по леки, тежки, бронирани или въздушни цели. Те могат да трупат опит и да станат ветерани или елитни подразделения.

Въпреки примитивния си вид противниците ви са доволно смъртоносни. Редовните части от армията на мрака се състоят от орки. Те не могат да стрелят от разстояние, затова пък са перфектни в близкия бой и обикновено дебнат в засада, скрити в някоя гориста местност. Еквивалент на земните командоси са така наречените Ка-орки. Това са чудовища с двуостри секири, които са едновременно тежкобронирани и бързоподвижни. Според съюзническото командване по жестокост могат да им съперничат единствено бойците от руските части за бързо реагиране СПЕЦНАЗ. Реактивната артилерия на магьосническите сили представляват катапулти и балистични машини, които стрелят с гигантски копия или облаци стрели. Въздушните сили на адската армия пък обикновено се състоят от крилати демони или грозни харпии, които могат да поразяват земните войници дори със силата на своите смразяващи крясъци.
Авангардът на противниковата армия са орки,  яздещи гигантски вълци и мрачни елфи, които могат да пробият със стрелите си дори бронята на танк. Накрая съюзническата армия трябва да надвие и орди съживени мъртъвци, наизлезли от своите гробове, за да се присъединят към пъклените войни в кръстоносния им поход срещу човечеството. И тогава ще ви трябва твърде много изобретателност, за да оцелеете.

Автор: Морган Кроу