Sniper: Ghost Warrior

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Във въображаемия речник на геймърите срещу City Interactive е изписана думата „посредственост”. Полската компания нееднократно е показала, че се ръководи от максимата „количество, а не качество” и рядко – да не кажем никога – успява да ни предложи нещо по-различно от поредния стандартен шутър, който се опитва да прилича на утвърдените имена в жанра. Този път поляците ни представят Sniper: Ghost Warrior – едно заглавие, което получи изненадващо широка реклама в гейм сайтовете.

Нека видим дали си заслужава

Историята в играта е далеч от оригиналността. Имаме всички елементи от стандартния шутър или екшън филм – тропически остров, гъсти джунгли, гаден диктатор, който трябва да бъде отстранен, и мисия, която не се развива както трябва. Клишетата са на лице, но това не е непременно лошо, защото всичко зависи от реализацията на играта.
Както подсказва заглавието й, Sniper: Ghost Warrior бе представена като автентично изживяване, което центрира около мисиите на един снайперист. Това е доста амбициозна цел, като се има предвид, че повечето шутъри не включват снайпера като основно оръжие, а го използват само в отделни мисии. Една от малкото сносни игри за снайпер, за която се сещам е Sniper Elite на Rebellion и ми беше наистина любопитно дали ще получим поне толкова добър продукт.

По дрехите посрещат

Първите впечатления са изненадващо добри, макар и само заради енджина на играта. Авторите са заели Chrome 4 от своите сънародници Techland и енджина отново не разочарова. Познат ни от Call of Juarez: Bound in Blood, той се справя отлично с пресъздаването на джунглата. На максимално високата резолюция от 1920х1080 околната среда изглежда доста добре, а водата, зеленината и слънчевите лъчи отлично допълват атмосферата. Всъщност каквито и забележки да има към играта, външният вид не е сред тях. Лошото е, че това май е единствената по-впечатляваща характеристика, но за това по-надолу.

Началото на Sniper: Ghost Warrior ни показва рутинна мисия, в която трябва да се промъкнете през руините от някогашен храм, да елиминирате безшумно няколко войника и да откриете подходяща позиция за изстрел. Освен със снайпер, разполагате още с пистолет със заглушител и две заемки от CoJ: Bound in Blood, които тук са реализирани по сходен начин. Най-напред имате ножове за мятане, подобни на тези, които използваше Томас в уестърна на Techland. Те не са особено точни и рядко могат да се окажат предпочитан избор, особено като се има предвид, че шансът да убиете някого с едно мятане е минимален. Освен това имате и куката за катерене и спускане, един осъвременен вариант на ласото на същия този Томас. За съжаление лично аз намирам, че и тук боравенето с куката е точно толкова трудно, колкото и в CoJ: Bound in Blood. На теория просто трябва насочите куката към място, маркирано с червено кръгче и да я използвате, за да се изкатерите или спуснете. На практика обаче някои моменти могат наистина да скъсат нервите ви.

Малко за стрелбата

Стрелбата със снайпер не е лесна работа, поне на практика. В света на City Interactive прословутият реализъм май си остава само на обложката на играта. Когато се прицелвате, на по-лесното ниво на трудност имате малко червено кръгче, което ви подсказва къде точно ще отиде куршума. На висока трудност тази подсказка изчезва, така че ще трябва да разчитате повече на късмета си, отколкото на някакви реални фактори като вятър, разстояние и траектория. Освен това чрез уникалната си концентрация може дори да забавите за кратко времето, така че враговете ви се появяват с лек ореол, който ги откроява на фона на околната среда.

Когато успеете да пласирате някой съвсем точен изстрел, играта ви възнаграждава със забавен кадър, на който камерата проследява полета на куршума до жертвата. След време подобни сцени вероятно ще ви писнат, но поне в началото гледката е кървава, но въздействаща.

По геймплея изпращат

В момента, в който мисията ви се обърква и заветният изстрел не достига целта, сапуненият мехур на Sniper: Ghost Warrior сякаш се спуква. Махнете снайпера и получавате най-обикновен шутър, при това с доста кусури.

Оттук насетне играта ви представя крайно ограничен геймплей, който не блести с нищо. Въпреки че промъкването заема почти толкова важно място в арсенала на снайпериста, колкото и стрелбата, тук то е реализирано твърде слабо. Няма нито система за прикриване, нито някакви по-особени индикатори (нещо като при Splinter Cell например) за това доколко попадате във видимостта на враговете. Те пък попадат в онази гадна категория на свръхтрудни противници, които могат да ви обстрелват с уникална прецизност от невъзможни разстояние. На моменти даже не е ясно дали вие сте снайпера, който дебне или сте беззащитната жертва, изложена на прицел.

Абстрахирайки се от снайпера, играта нито ви предлага кой знае колко различни оръжия, нито ви подтиква да играете с тях. С други думи стрелбата със снайпер винаги е по-доброто решение, дори ако се намирате на една и съща височина с врага.

Sniper: Ghost Warrior е прилична игра по стандартите на City Interactive. Като цяло обаче е посредствен шутър с прекалено много пълнеж и твърде малко реално интересен геймплей.

Автор: Иво Цеков