Skate

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 31 окт. 2007

Проблемът на повечето спортни симулатори е, че се опитват по-скоро да имитират даден спорт, отколкото да ти позволят да го практикуваш… макар и на екрана на телевизора си. Както чудесно знаете, поредицата Tony Hawk далеч не беше първият скейт симулатор. Това обаче беше първата игра, опитала да създаде една по-убедителна илюзия за реализъм. Аз лично се включих сравнително късно в Tony Hawk истерията.

Когато за пръв път опитах игра с подобно име (вече не помня кое издание точно), наистина си казах, че това нещо е забележително реалистично. Че и забавно за игри при това! И все пак, като поиграх малко повече, започна все повече да ме обзема онова болезнено усещане за „тест на координацията между очите и ръцете”. Да, наистина управлението беше далеч по-интуитивно от всичко, което бях виждал до момента. И в същото време играта все така разчиташе твърде много на бързината на пръстите и на способността да назубряш комбинации от клавиши. Е, казах си тогава, нека не забравяме все пак, че това е просто игра.

После опитвах нови и нови „Tony Hawk”-ове – поредицата продължаваше да еволюира бавно и полека, но без намек дори за желание за генерална промяна. В края на краищата – защо да поправяш нещо, което не е развалено? Ами, защото конкуренцията ти диша във врата, например…

М-да, хегемонията на Tony Hawk’s Pro Skating продължи твърде дълго. А както сочат законите на конкуренцията, от това не може да излезе нищо добро. И ето че на дневен ред е нов претендент за титлата, кръстен просто “skate” (че и с малка буква в началото). Страхотен избор на име, мен ако питате. Още от „етикета”, хората от Black Box сякаш искат да кажат „тази игра се върти само и единствено около едно простичко нещо – карането на скейтборд”. И това си е самата истина.

Всичко в нея е на второ място след удоволствието от това да имаш под краката си дъска с четири колелца и да си достатъчно добър, за да правиш с нея чудеса, противоречащи на законите на физиката и човешките възможности. За целта създателите й са подходили към идеята за скейт симулатор абсолютно „на чисто”. Или с други думи – все едно, че на света няма куп суперхитове с „Tony Hawk” в заглавието.

Системата на управление в skate, кръстена „flickit” е наистина гениална в своята простота. 90% от управлението е поверено на десния аналогов стик! Участието на т.нар. „лицеви бутони” на геймпада е сведено до безпрецедентен в спортните игри минимум. Другата ключова съставка във формулата на удоволствието на skate се нарича „физическа симулация”. Комбинацията между системата на управление и „физиката” на играта прави възможна почти 100%-овата свобода на импровизация и пълната „непредсказуемост”, а оттам и безкрайната възможност за преиграване. Казано далеч по-разбираемо – skate не ви казва къде точно и какво точно да правите. Вместо това играта ви позволява да се почувствате като истински скейтър, свободен да превърне всяко парче от градския декор в потенциална сцена за своите трикове.

След всичко, казано по-горе, може би си мислите, че Black Box не са обърнали кой знае какво внимание на опаковката. Напротив! skate е безспорно една от най-полираните и добре изглеждащи спортни игри, излизали до момента. И което е по-важното – нищо от труда, хвърлен в тази насока, не е самоцелно. Целият свят на играта е създаден така, че да ви даде шанс да се насладите максимално на нейната наистина революционна система на управление. И да се потопите в атмосферата на един истински скейтърски рай, какъвто е Сан Ванелона (така се нарича измисленият град на skate).

Не, skate не е съвършената игра. Като всяка новаторска идея и тази има нужда от време за шлифоване. Но дори в настоящата си форма, skate ще ви гарантира незабравимо преживяване, без дори да е нужно да сте кой знае какви фенове на екстремните спортове.

Автор: Ивелин Иванов