Shadowrun

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 05 авг. 2007

Свеж полъх във FPS жанра

Първият Shadowrun се появява на бял свят през далечната 1989 година и представлява настолна ролева игра. Тя е базирана на футуристична история, разказваща за близкото бъдеще. В този формат заглавието бележи забележителни успехи. В сферата на компютърните игри се правят няколко опити за реализиране на продукти, изградени върху въпросната завладяваща история – общо взето всички неубедителни. Именно затова някои хора гледат с известна доза скептицизъм към FPS проекта на FASA Studio. Ние обаче не страдаме от подобни предразсъдъци, нали…?

Календарът на древните маи е категоричен – магическата сила циклично посещава и напуска Земята. Това се случва приблизително на всеки пет хиляди години. Магията, нахлува в света, расте, достига своята връхна точка на развитие и изчезва безследно. Преданието разказва как преди около петдесет века бил построен Зигурат – огромна пирамидална структура, намираща се близо до Сантос, днешна Бразилия. Информацията за предназначението на впечатляващата постройка е неясна и изгубена през вековете, изминали от нейното създаване. Дори фамилията Чансила, която има задача да охранява архитектурното чудо, не знае за какво точно се използва то.

През 2011 година RNA Global – мощна мултинационална корпорация засича енергийно излъчване от планината, намираща се в близост до Сантос. Година по-късно в района започват да се наблюдават природни аномалии. RNA изпраща изследователски екип в бразилския град. Неговата задача е да разбере какво се случва там. Нещата се объркват и екипът предизвиква същинско бедствие, изравнявайки половината град с лицето на земята.

След този нелеп инцидент силите на RNA се изтеглят, за да се завърнат отново през 2031-ва година. Така започва и сблъсъкът между мултинационалната корпорация, чиято цел е да установи безпрекословен контрол върху Сантос, и Lineage – бунтовнически съюз, ръководен от водача на древната фамилия Чансила.
Попадайки в Shadowrun, първото нещо, което трябва да направите, е да изберете на коя страна ще застанете.

В самото начало

Въпреки че Shadowrun по същество е онлайн ориентиран шутър, в него ще откриете шест туториал мисии, които могат да се разцъкват офлайн. Те ще ви запознаят с най-характерните особености на геймплея. Ще се научите да правите магии, да боравите ефективно с оръжия и да използвате по предназначение технологичните джаджи, до които имате достъп.

След като преминете обучението си, можете да се метнете в един от трите различни режима на игра, които впрочем не се различават особено много. В два от тях трябва да се борите със зъби, нокти, магически заклинания и оловни откоси, за да защитите или откраднете чуждия артефакт (флаг). В третия режим целта ви е по-проста – да ликвидирате всички участници в противниковия отбор. До тук звучи някак познато. Предполагам, че няма да се изненадате и като ви споделя, че в началото на всеки рунд ще имате няколко секунди, в които да си напазарувате оръжия, магии и технологична екипировка, подобно на CS.

Четирите различни раси

които ще срещнете в Shadowrun, притежават ясно разграничени индивидуални характеристики. Хората се справят най-добре в работата с технологични приспособления, разполагат със средно количество здраве и субстанция (мана).

Троловете са далеч по-едри, мощни и издръжливи. Те са много полезни при повеждане на масирана атака или организиране на базисно звено в отбранителната стратегия. Техните физически характеристики предполагат забележителна издръжливост и възможност за боравене с тежки оръжия, без това да се отразява на бързината им. За сметка на това обаче разполагат с по-малко мана.

Представителите на третата раса в играта са джуджетата – това е един особено интересен клас герои. Могат да се похвалят с много мана, която обаче се възстановява бавно, след като бъде използвана. За сметка на това имат възможност да абсорбират чуждата субстанция – на противници и съотборници. Елфите са супербързи, разполагат със специално оръжие – самурайски меч, който няма аналог за близък бой и изненадващи нападения. Един удар в гръб с него е достатъчен да отстрани почти всеки противник. Освен това при активирането на Wired Reflexes, този меч служи като щит, който автоматично ви предпазва от летящите срещу вас куршуми. Това обаче не е всичко. Представителите на елфическата раса разполагат и с магическо умение, наречено Smoke, което им позволява да стават невидими за всички конвенционални оръжия.

Магически сили и технологии

Вече споменах някои от тях, но нека обърнем внимание и на останалите. Телепортът ви позволява да се придвижвате на 8-10 метра в избрана от вас посока – напред, назад, нагоре, надолу. Най-якото е, че стените не са пречка за вас, когато използвате това умение. В съчетание с Enchanced Vision – технологична джаджа, която ви позволява да виждате враговете си през всякакви препятствия, можете да дебнете противниците си, без те въобще да подозират за вашето присъствие.

Tree of life е магическо умение, което изпълнява две основни функции – може да се използва като прикритие, а успоредно с това възстановява здравето ви. Resurrection, както може би се досещате, ви позволява да съживявате падналите в боя другари. Има обаче няколко малки подробности – когато върнете някого към живот и след това умрете – неговото здраве започва да се топи, докато и той не гушне букета. Всеки играч в Shadowrun може да умира само по веднъж на рунд, и ако някой не го съживи, той трябва да чака докато играта завърши.

Glider-ът представлява сгъваемо крило, което ви позволява да се реете плавно във въздуха и да скачате от високо, без да се размазвате на земята.

От технологичните джаджи определено най-полезните са Anti-Magic Generator и Smartlink. Първата представлява устройство, подобно на граната, което може да се залепи за всеки нежив предмет, след което започва да абсорбира магическата енергия наоколо. Второто приспособление пък служи за по-добро прицелване и проследяване на мишената, към която се насочвате. То е особено полезно, ако сте решили да играете като трол и сте се спрели върху минигъна като избор на оръжие. Освен че подобрява точността, блокира всяка възможност да нанесете поражения на ваш съотборник.

Някои недостатъци

Като цяло графиката изглежда “мазна” и изпипана. При по-задълбочено вглеждане обаче се забелязват съществени пропуски. Някои карти са леко недодялани – със семпли текстури и слаби светлинни ефекти, докато други са пълна противоположност и смайват с качеството си.

Също така трябва да се признае, че персонажите представляват истинска наслада за окото. За съжаление обаче те са като клонирани – за всяка раса има по един модел. Леко разнообразие в тази насока би освежило нещата. Най-сериозният пропуск обаче е катеренето и слизането по стълби, което е реализирано по безумен начин. Вашият персонаж просто се плъзга надолу-нагоре по стъпалата, а когато гледната точка се смени от първо в трето лице, положението става още по-зле.

Shadowrun определено забавлява с разчупения си геймплей. За съжаление обаче май недостатъците, които притежава, са прекалено много, за да бъдат пренебрегнати. И въпреки това, ако изключим откровения опит за обир от страна на Microsoft, приликите с CS, малкото карти и само трите игрови режима, всичко друго изглежда читаво. Преобладаващо качествената визия, четирите раси, множеството магии, оръжия и технологични джаджи, са отправна точка за създаването на десетки игрови стратегии. Дали обаче си заслужава да кихнете една солидна сума парици за това? Не знам, всеки от вас ще си преценява сам.

Тактики

Наличното разнообразие от раси, магически умения, технологични джаджи и оръжия предполага съставянето на десетки игрови стратегии. Комбинациите са наистина внушителни – при отбор от осем души могат да се създадат два или три отряда, в които да присъстват представители от различни раси. Те от своя страна допълват качествата на своите съотборници. Така например няколко трола, въоръжени с минигъни, комбинирани със Smartlink, могат да направят дадено помещение изключително негостоприемно за враговете.

Джуджетата пък безпроблемно се справят с изсмукването на маната на противниците и боравенето със защитни магии. В същото време благодарение на своите умения всеки опитен играч елф може да се промъкне зад противниковите линии и да отмъкне заветния артефакт.

Като си говорим за митове…

Както знаете, в последните месеци Microsoft се опита да лансира идеята, че портването на т.нар. Vista exclusive игри за други операционни системи е едва ли не невъзможно. Да, ама не. Скоро след излизането на първите две заглавия, които бяха щамповани с Vista exclusive, се разбра, че са достатъчни усилията на група ентусиасти, за да бъде създаден хак, който позволява подкарването на въпросните игри под Windows XP.

Същият сценарии се разиграва и с DX 10, който също (според Micro$oft) не можеше при никакви обстоятелства да се подкара под операционна система, различна от Windows Vista. Изводите нека всеки си направи сам.

Автор: Асен Георгиев