facebook facebook
 
 
ИГРИ » PC
 
   
 
Shadowrun Returns
Ревю | 31.07.2013 | автор: Владимир Тодоров


оценка:
Производител:
Harebrained Schemes
Издател:
Harebrained Schemes
Жанр:
Ролева игра, Походова стратегия
Платформа:
PC
сайт на играта »

плюсове

Един киберпънк свят, изграден с невероятна прецизност

Готини тактически битки, наподобяващо XCOM: Enemy Unknown

Прилична история и добре оформени герои

Въпрос на време е да се появят изобилие от нови кампании, създадени от феновете

минуси

Твърде лесна е, амунициите са неограничени

Липсата нормален начин за запис на игра е озадачаваща

Често ме обзема носталгия по 90-те години. За времето, в което прекарвах безкрайни часове с игри като Baldur’s Gate, Fallout и Diablo. Именно поради тази причина често се връщам към тях и ги преигравам, просто ей така, без причина. Чувството е страхотно, защото освен прекрасният геймплей, тези игрите те заливат и с един куп спомени от този период. 

Shadowrun Returns представлява точно това – едно завръщане в миналото, но с модерна форма. Въпреки че е игра на едва няколко дни, тя провокира у мен същото чувство на носталгия, което и игрите от 90-те. Не случайно Kickstarter кампанията й бе толкова успешна - Harebrained Schemes събра цели 1.8 млн. долара за разработката й и избяга от потисничеството на издателите.  Въпреки това „Мога съвсем искрено да кажа, че това е играта, която съм разработвал под най-голям напрежение – обяснява създателят на поредицата Джордън Уейсман. – Самият факт, че бе финансирана от аудиторията направи изживяването още по-интимно. Ако не я бяхме пуснали или не бяхме успели да оправдаем по-голямата част от очакванията, нямаше да подведем издател или инвеститор. Щяхме да предадем феновете, които са особено загрижени за Shadowrun.”

Така стигаме до основния въпрос – 

успява ли Shadowrun Returns да оправдае очакванията?

Без съмнение знаете, че заглавието е базирано на класическата настолна RPG игра Shadowrun от 1989 г. Тя слива в едно фентъзито и научната фантастика и ни отвежда в свят, който технологията и магията живеят ръка за ръка. Във вселена, населена с елфи с пушки двуцевки и имланти и орки с картечници и бронирани жилетки.

Shadowrun Returns пресъздава всичко това със замах. За щастие, играта игнорира напълно злополучният шутър от 2007 г. и вместо това надгражда върху геймплея на класическите Shadowrun от 1993 г. за Super Nintendo Entertainment System и Shadowrun от 1994 г. за Sega Genesis/Mega Drive.

В момента, в който пуснете Shadowrun Returns, ще ви обземе чувството, че играете на някоя стара PC RPG класика. Перспективата е изометрична, подобно на заглавия като Baldur’s Gate и Syndicate, а цялата история е поднесена с неозвучен текст. Светът обаче е изграден с безумно високо ниво на детайли. Вгледайте се в отделните елементи на града, докато кръстосвате из неговите киберпънк улици, и ще откриете какво ли не. Можете да прекарате поне няколко минути, вглеждайки се в някоя сцена, и всеки път ще откривате нови неща. Просто Shadowrun Returns показва, че не е необходимо да разполагаш с най-мощния на света 3D енджин тип CryEngine 3, който кара машината ти да прегрее, за да създадеш нещо хем красиво, хем богато на детайли. 

А какво е вашето място в този „мръсен“ свят на магии и технологии?

Поемате ролята на shadowrunner, водещ нелек живот. Това до голяма степен се дължи на факта, че вече не работите заедно с вашия приятел Сам Уатс. Един ден обаче получавате съобщение именно от него. Сам е мъртъв и има една последна заръка за вас – да откриете изкормвача от Емералд Сити, на когото той самият е станал жертва. Един зловещ сериен убиец, крадящ конкретни органи от телата на своите жертви… 

Още в самото начало ще бъдете подканени да създадете свой герой. Не сте затрупани с изобилие от опции, което не е нещо непременно лошо. Избирате между пол, раса (човек, елф, орк, джудже и трол), клас, външен вид и етикет (т.е. начина, по който се държите в конкретни ситуации).

Хубавото в случая е, че всеки един персонаж предоставя коренно различен геймплей. Маговете и шаманите сеят разруха със заклинания и като цяло подкрепят своите съюзници. Street Samurai е еднакво добър и с огнестрелните оръжия, и с меча. Pshisical Adept е експерт в близкия бой и може да обезоръжава и да помита по няколко души наведнъж с един ритник. Rigger си служи с роботи, които се бият вместо него, а Decker използва технологиите, за да се вмъкне в матрицата и да обърне машините против техните собствени господари.

Общо взето геймплеят е разделен на два типа

В първия странствате в реално време из картите и следвате стрелката, водещи ви в правилната посока, а другата – участвате в походови сражения заедно със своите спътници. Прогресът ви се увеличава посредством т.нар. „карма“, която получавате при успешното изпълнение на мисиите. Постепенно ще научавате нови умения или магии, ще попадате на по-готини предмети и т.н. Досущ като в стандартна ролева игра.

Уви, кампанията е особено линейна. Съществува само един основен „хъб“, като почти всички останали места не могат да бъдат посетени отново. Освен това освен основната куест линия, играта не ви предлага особено странични занимания с изключение на няколко странични куеста по пътя. Общо взето – Shadowrun Returns ви води за ръчичка през поредица от специфични карти, което може и да не се хареса на ролевите фенове.

Малко са ситуациите, които могат да се разрешат по повече от един начин и ако очаквате геймплей от типа на този в Deus Ex дали да хакнете врата в задната част на някоя сграда или просто да омаете охранителя, по-скоро ще останете разочаровани. Жалко е и с колко малко неща в този иначе красив свят може наистина да взаимодействате и колко много герои по пътя ви нямат какво да ви кажат.

Като цяло обаче историята е доста добра и често пропита с хумор. Нито един от героите не е озвучен, това, разбира се, не ги прави по-малко интересни или открояващи се.

Shadowrun Returns обаче не разполага с нормален начин на запис. Това щеше да е проблем, ако играта беше наистина трудна. А тя определено не е такава, поне на Normal. Фактът, че амунициите са неизчерпаеми също допринася за това (макар че поне презареждането отнема по една точка за действие). Всичко това е жалко, тъй като самите битки сработват изключително елегантно и до голяма степен наподобяват XCOM: Enemy Unknown, наред със системата за прикритие – малък щит ви информира за степента на прикритие в дадена позиция. Имате няколко възможности за действие – да се придвижите наблизо и да стреляте, или да покриете по-голямо разстояние без възможност за атака. Всичко се определя от броя на action точките, които имате, а те могат да бъдат от 1 до 3. Т.е. понякога ще можете дори и да пробягате по-голямо разстояние и пак да стреляте. Цялата тази простота и интуитивност прави битките особено забавни и един от най-добрите аспекти на Shadowrun Returns. 

Най-доброто тепърва предстои

Макар и Shadowrun Returns да не е точно това, на което сме се надявали, със сигурност най-добрите й дни са пред нея. Това до голяма степен се дължи на комплексния редактор, с който тя върви в комплект. Въпрос на време е феновете да започват да създават нови приключения, които по всяка вероятност ще се окажат дори по-добри. Така че не ни остава нищо друго, освен да почакаме още малко… 

 
системни изисквания
Процесор x86-compatible 1.4GHz или по-бърз, 2GB RAM, DirectX съвместима 3D видео карта с най-малко 256MB памет, Windows XP SP3/Vista/Windows 7
напиши коментар
 

598 мнения
профил »
XENOpz каза на 01.08.2013, 08:17 ?. :

И аз я превъртях. Героят ми беше харизматичен хакер с дрони.

Без много мислене можете да се досетите, че не е бил фокусиран на бойни умения. За мен поне на нормал играта стана невъзможна след около 3/4 от кампанията и бях принуден да мина на изи. Последният бос пак успя да ме препоти, де.

Като цяло играта наистина най-много ми напомня Neverwinter Nights, но без хубавия интерфейс. Иначе си личи, че са пестили пари отвсякъде (късичка кампания, липса на анимации по фоновете (освен осветление)), но резултатът е компактен и без много увъртания.

На мен това, че няма нормален сейв ми хареса (въпреки че като не-боен герой умирах достатъчно често). От една страна човек не може да си зарежда постоянно за да изпробва всички диалози, но от друга страна се създава чувство за напрежение: ако сгафиш трябва да презареждаш нивото и да почваш от началото (не че нивата са много големи).

Другият огромен проблем за мен беше, че играта не е свръх оптимизирана. Поне на моя лаптоп ако зуум-на много нагоре почва да сече болезнено.

Откъм свят играта е перфектна (въпреки че има известни RPG клишета откъм героите). Човек лесно се потапя в историята и остава вътре до края заради МНОГО, ама МНОГО добрата музика.

679 мнения
профил »
torrin каза на 01.08.2013, 09:40 ?. :
Редактиран на 01.08.2013, 09:50 ?.

На мен играта откровенно не ми хареса, не съм я изиграл цялата все още може и да не го направя. Въпреки присъствието на елементи като походови битки, добра история и т.н. неща които принципно харесвам играта някакси успява да бъде изключително повърхностна, създава усещане за нещо направено колкото да го има. И точно това не ми се вързва с преставата за олд скулл (хардкор?) рпг. Не мога да рзбера идеята на разработчиците, защо например няма луутване на убитите противници, защо на практика няма истински инвентар и т.н. експериментирането е ограничено до обсолютния минимум и допълнително ограничено от липсата на възможност за запис.
И като стана въпрос, липсата на тази даденост да я нарека е меко казано абсурдна, кога за последно сте виждали олд скулл РПГ без възможност за запис по всяко време?!
Тук някой ще каже "искаш да записваш след всеки убит противник" аз ще кажа искам да имам свободата да го правя ако искам, но решението да си е мое. Като човек със семейство жена и дете, с натоварена работа и с работа извънработно време искам да мога да прекъсна играта във всеки един момент когато аз реша без да се налага после да преигравам наново последния 1 час
Не знам нищо за оригиналния Shadowrun, може би всичко това което на мен не ми харесва е точно това което феновете търсят, за мен тази игра с повърхността си и ограниченията повече ми напомня на Диабло3 отколкото на Fallout например

И накая: наистина ли за разработката на това .. нещо са изразходвани 1.8 милиона долара?!

598 мнения
профил »
XENOpz каза на 01.08.2013, 12:46 ?. :
Редактиран на 01.08.2013, 12:49 ?.

Правенето на игри е скъпо. ;)

Да кажем, че са работили върху нея 2 години. 22 човека са. Това значи 528 заплати. Да кажем, че работят за мизерни 1000 (хаха) долара на месец. Това значи, че ако всичко върви по план играта ще струва поне 528 000 долара. Това е без реклама, без допълнителни пари за уебсайт, без купуване на софтуер и машини, без разходи за пътуване.

А рекламата специфично е най-скъпата част от разработката, така че не може да се подценява като размер на разхода.

679 мнения
профил »
torrin каза на 01.08.2013, 13:46 ?. :
Редактиран на 01.08.2013, 13:56 ?.

Така е прав си за заплатите и разходите
но аз междувременно се разрових - не търсих колко точно човека им е бил екипа, едва ли е 22 човека на пълно работно време, освен това кикстартера им е приключил април месец миналата година, т.е. дори и да са почнали работа веднага имаме малко повече от година труд.
Отделно цялата идея с кикстартер е хората да подкрепят въпросното студио така че то да може да си покрие разходите по разработка (заплати, техника и т.н.) и евентуално да припечели вече някой лев допълнително от продажбата на готовия продукт.

Първоначалната цел в кикстартер е била 400к долара, там са събрали около 1.8 милиона долара + още малко през пей пал, крайна сума малко над 1.9 милиона долара.
Ако се загледате в поставените цели ще се види че всъщност на са направили нищо кой знае какво с допълнителните пари (почти 5 пъти над първоначалната сума), имат обещан ДЛЦ + мъглява линуск версия.
Реално вместо пълноценна игра всички подкрепили играта са получили някакъв левел едитор с малък пример (кампанията) какво може да се прави с този едитор.
В крайна сметка отново се разчита на феновете да подкрепят играта отново този път с допълнително съдържание.
За мен това си е пълна подигравка с феновете.

598 мнения
профил »
XENOpz каза на 01.08.2013, 13:51 ?. :

Едиторът си е добър, но понеже няма мултиплейър клоня към мнението, че си прав. Не вярвам жизненият цикъл на играта да е дълъг ако спешно не излезе много добро DLC.

1153 мнения
профил »
teodosi_ivanov каза на 01.08.2013, 14:30 ?. :

Къде са хората поискали ревюто

952 мнения
профил »
Serious Sam каза на 01.08.2013, 16:15 ?. :

Къде е ревюто на F.E.A.R. 3 PC Mania? Опааа... Грешния акаунт...

1978 мнения
профил »
DragonSlayer каза на 01.08.2013, 16:49 ?. :
Редактиран на 01.08.2013, 16:49 ?.

На работа, например?

Сега трябва първо да взема душ, да направя вечеря на дитету и едва тогава да обърна внимание на ревюто. Моля да ме извиниш за това малко закъснение. Ще бъда максимално бърз. Дори мога да съкратя вечерята, ако е толкова наложително.

Междувременно ще използвам това кратко включване, за да благодаря за ревюто, което приемам за знак на добра воля от страна на ПЦМания.

*едит - @Equality, това беше добро. :)

4179 мнения
профил »
VK_ каза на 02.08.2013, 10:25 ?. :

Дали беше бърза реакция или просто моите очаквания съвпаднаха с вашите планове за предстоящи ревюта - не зная. И в двата случая обаче съм благодарен, че обърнахте внимание на това заглавие =) Игрите от този тип са изключителна рядкост.

Играта е малко кратичка, но пък за такава цена не е редно да се издребнява. Съотношението цена-продължителност е по-добро от колко на повечето ААА (ах, как го мразя тоя термин) конкуренти.... ако въобще можем да говорим за конкуренция. Стар франчайз с богата вселена, който в последно време взе да се възражда. Не само конкретният франчайз ами и жанра като цяло - походова тактичеста игра.

Имам си една теория относно автосейв системата - Смятам, че макар да излезе като самостоятелна игра, Shadowrun Returns е част от предстоящото по-голямото нещо наречено Shadowrun Online. Някой там, от екипа им, е изскочил с брилянтната идея да продадат част от играта под формата на офлайн съдържание, за да спечелят някой лев за дофинансиране на Shadowrun Online, където според мен ще бъде истинската лудница (в добрият смисъл). В което няма лошо ако се замисли човек. Имаме си офлайн съдържание, което ще расте тепърва и междувременно сме финансирали безплатно (мисля) ММО със същият геймплей и в същата вселена =)

Относно приликите на бойната система с тази на x-com , честно казано не зная кой от кой е крал и чие фирмено разузнаване е по-добро. По бегли спомени и двете игри пуснаха геймплей видео почти по едно и също време. До колко съвпадат двете системи никой не може да каже с точност, но на външен вид (графично в играта) са еднакви.

Жалко обаче, че почти никой не обръща внимание на разликите между двете системи. Например съмоннатите същества може да се обърнат срещу господарите си в най-неподходящият момент или пък някой противник да хакне новопосроения дрон печелейки го на своя страна.

И няколко думи за историята и решенията. Историята е интересна, но диалозите които водим нещо куцат. Почти няма значение как ще се проведе един диалог, което си е жалко и ще се радвам ако проблемът бъде адресиран с повече внимание в ММОто. Все пак диалозите и изходът от тях са голяма част от ролевите игри. И не само - те са част от преживяването на персонажа, който грижливо градим с времето прекарано във виртуалния свят. Ще почакаме още малко и ще видим какво ще излезе от цялата работа.

За мен Шадоурън си е светлината в тунела, заедно с предстоящата Уейстленд. Адски много ми липсват старите игри, които можеше да преиграваме (преигравахме и преиграваме) с години. Ако все още някой се чуди дали да я пробва или не, нека спре да се чуди и да пробва Shadowrun Returns =)

1978 мнения
профил »
DragonSlayer каза на 02.08.2013, 19:51 ?. :

Очаквах ревюто на SRR, защото играта е изключително противоречива в почти всеки аспект и ми беше интересно кой как я вижда през сбствената си призма.

Накратко - (защото и днес се прибрах преди малко и имам някои други неща да свърша) личните ми впечатления са също така противоречиви, макар в края на краищата да останах с приятно цялостно впечатление след превъртането. За мен това е от онези игри, при които цялостното преживяване е удовлетворяващо, на фона на отделните слабости.

Надявам се утре да имам време да разпъна един по-обстоен "локум", защото SRR не трябва да се подминава само с няколко изречения. Имам много, което ми се иска да кажа; иронията е, че тези дни нямам времето за това. :)


1143 мнения
профил »
Slesher каза на 03.08.2013, 12:39 ?. :

Какво да кажа за Shadowrun Returns? Някак не мога да кажа, че не ми харесва, но и обратното също не е вярно. Има толкова много пропуски, ограничения и пропуснат потенциал, че няма как да ми хареса особено, но въпреки това не съм се чувствал сякаш я играя на сила. Най-лошото - изключително линейна, изключително кратка, няма нормална save система. Второто, естествено, можеше да се избегне ако не беше толкова линейна. Не е завладяваща, като цяло. Прецъкваш през някакъв диалог, в който няма почти никакво значение какво ще кажеш. Единственото, което спомагат различните реплики е възможността да създадеш някакъв цялостен образ на героя си. След диалога обикаляш малко из една зона и веднага преминаваш към друга. Без възможност и без желание да разгледаш света. И докато героят е магически телепортиран до различните зони се губи голямо количество игрово време, което прави играта ужасно кратка. Липсата на save система, за мен, е недопустима.
Въпреки това, мога да кажа, че е добра игра. Защо? Защото се забелязва голямо внимание към детайла. Всяка малка промяна по екипировката се отразява върху външния вид на героя, всички различни зони са изпипани и детайлни. Също така, бойната система е чудесна. Една от най-добрите, които съм виждал от известно време насам. Историята е добра, светът, в който се развива действието, също.
Като заключение мога да я препоръчам на всеки, който е почитател на старите RPG-та, но не мога да кажа, че е дългоочакваното завръщане на една класическа игра. Очаквах повече, но пък можеше и да постигнат по-малко, така че съм сравнително доволен. Бих ли дал оценка 5/6...не. 4-3,5/6 - може би, защото, честно казано, е малко над средното.
напиши коментар
 
ОЩЕ ЗА ИГРАТА
Shadowrun Returns

новини:
Издател ще бъде Bandai Namco, като най-напред ще излезе РС версията, а веднага след нея и конзолните.
Играта ще търси подкрепата на феновете през Kickstarter.
След допитване дестинацията е избрана от феновете, подкрепили Shadowrun: Returns.
ОЩЕ ИГРИ ОТ ЖАНРА
Diablo III 147
The Elder Scrolls V: Skyrim 141
Ревю в прогрес: Diablo III 135
Torchlight II 114
Dragon Age: Origins 102
Mass Effect 2 96
Darksiders 2 87
The Witcher 3: Wild Hunt 86
Mass Effect 3 82
The Witcher 2: Assassins of Kings 78