Seven Kingdoms 2: The Fryhtan Wars

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 04 окт. 1999

Seven Kingdoms беше една от най-приятните изненади миналата година и същевременно една от най-недооценените игри. Наистина тя не блестеше с красива графика, нито пък впечатляваше с удобен интерфейс, но за сметка на това беше единствената RTS, която дръзна да съчетае комплексността на походовите стратегии и т.нар. God games с тръпката на реалновремевите игри. Не случайно всички казваха, че това единствената смесица между Civilization и Warcraft II. Seven Kingdoms съдържаше елементи на дипломация (при това много по-добри отколкото в Civ), икономика и битки, като единствено трудният за овладяване интерфейс и множеството правила я правеха недостъпна за масовия геймър, който предпочита без много-много да му мисли, да мести малки човечета и танкчета. Макар че не придоби популярност, признанието на най-реномираните западни списания и една вярна агитка от почитатели на комплексни стратегии направи известни Enlight Software и гениалния дизайнер Тревор Чан, които преди Seven Kingdoms се прочуха с Capitalism. Веднага след като излезе Seven Kingdoms, Чан се зае с продължението, което трябваше в още по-голяма степен да разкрие потенциала на тази невероятна идея и макар че се натъкна на някои спънки, Seven Kingdoms II най-сетне вече е факт. Безспорно това е една много по-красива и завършена игра в сравнение с оригинала. Фенове на предишната част бързо ще забележат колко много новости и подобрения има в SK2 в абсолютно всеки аспект. Тъй като ограниченото място не ми позволява да се впускам в детайли, ще се опитам накратко да ви разкажа за различията между Seven Kingdoms II и оригиналната игра.

Seven Kingdoms II е псевдо-реално-времева стратегия, в която макар че присъства силен икономически елемент, всичко е подчинено на завоюването на чуждите цивилизации чрез военни, финансови или дипломатически средства. Всичко това изглежда на пръв поглед изключително сложен процес, но всъщност най-трудната ви задача в Seven Kingdoms ще е да намерите точния баланс в интегрирането на отделните елементи.

Разликите с предишната игра са много. Първо, в SK2 освен с 12-те човешки цивилизации, които включват народи като гърци, китайци, монголци, египтяни, викинги, келти и т.н. ще можете да играете и една от седемте раси от чудовища, известни като фритани. Човешките и фританските цивилизации са коренно различни. Хората биват наказвани, когато убият цивилни, докато фританите получават награди за подобна постъпка. Фританите могат да се размножават, докато човеците трябва да наемат войниците си от неутрални градове. Икономиката на чудовищата не е задвижвана чрез търговия, а разчита на трибутните плащания от поробени градове. Освен това хората, както и фританите имат коренно различни цивилизации с напълно различно изглеждащи постройки и войски. За да създадат добре балансирана армия от пехотинци, кавалерия, стрелци и артилерия, човеците ще трябва да присъединяват към владенията си градове на чужди цивилизации или пък да се възползват от услугите на наемниците, които се събират в кръчмите. Всичко това може да доведе до изключително интересни комбинации: например фританите могат да завземат човешки кралства и дори да влизат в съюзи с тях, докато обратното не е възможно. 

В градовете единиците са разделени на два вида – цивилни и военни, като и от двата могат да бъдат излъчени шпиони. Опитни шпиони могат да крадат чужди технологии и информация, да премахват “неудобни” противникови лидери и дори да организират война между два народа. В SK2 се прокрадват и много елементи на ролева игра, тъй като отвреме навреме към редиците ви ще се присъединяват опитни герои-ветерани. Те често ще носят със себе си специални предмети, които ще са в състояние да обръщат хода на всяка битка. Много артефакти ще можете да намирате също така, ако претърсвате старателно картата или при победа над фританите.

В Seven Kingdoms II вече няма да можете да обучавате цивилното население и сградите ще се строят от наети от вас градски жители. Когато една сграда е готова (примерно фабрика), ще можете да назначите количеството работници, които искате да се трудят там. Изключително важно е хората ви да не стоят без работа, защото в противен случай те са по-склонни към бунтове, не плащат данъци и лоялността им към вас намалява.

Голяма промяна е настъпила и по отношение на изследователската дейност. В SK2 имате възможност да изберете какво точно ще разучавате и всичко това ще е подчинено на вашата лична стратегия. Ако искате да изградите силна икономика и да “купите” враговете си, сигурно ще фокусирате вниманието си върху технологии, които усъвършенстват различни аспекти от производството и търговията. Ако пък си падате по потайните средства за разрешаване на проблемите, сигурно ще се спрете на развитието на шпионските технологии. Бойните машини като катапулти, балисти и оръдия могат да бъдат произведени в специалните заводи и са най-подходящи за тези от вас, които смятат, че нищо не може да замени добрата стара обсада, а пък изследователският център ще им осигури многобройни подобрения в офанзивните и дефанзивните качеста, както и в далекобойността им.

Всички тези алтернативи са представени в едно достъпно и въпреки всичко доста разклонено технологично меню, което в по-късния етап на играта може да служи като индикатор за насоката в развитието на кралството ви.

Макар че като цяло интерфейсът е изключително идентичен с този от оригиналната игра, функциите му са значително разширени. Освен това в SK2 за повечето команди има hotkeys, благодарение на които можете бързо да се прехвърляте между важни сгради и единици. Картата на района разполага с различни филтри, с помощта на които лесно можете да покажете само мините, бърлогите на фританите или пък независимите градове.

Керваните ви (както и преди изобразени със симпатични камили) сега се управляват значително по-лесно, като ще можете да нагласите автоматична търговия, при която компютърът сам определя приоритетите, от които се нуждаят вашите пазари и вносът на суровини.   
Чудеса са направени по отношения на pathfining-а, като в играта са вградени няколко изключително гъвкави функции за групиране на войските ви в различни формирования (на които би завидял дори Александър Македонски), както и rally points (нещо като call to arms от Dungeon Keeper). 

Има толкова много начини да играете Seven Kingdoms II, че тя практически ви предлага неограничени възможности за творческа изява. Със сигурност няма да сгреша, ако кажа, че SK2 е поне два пъти по-комплексна от Civilization.

В SK2 можете да започнете кампания с избрана от вас цивилизация или с фританите или пък да си пробвате късмета на някой от единичните сценарии, в които можете да нагласяте почти всичко – от началното ви състояние, до агресивността на фританите и съпротивителните сили на неутралните градове. Тези самостоятелни мисии се разиграват върху произволни терени и различни по големина карти. В тях обикновено има специфични цели и започвате с вече изградено кралство с определени проблеми, ограничения и условия за победа. Забавни са и нелинейните random кампании, в които имате възможността да пренасяте важни единици от една мисия в друга.

Разбира се, най-голямото подобрение спрямо предишната част е графиката. Seven Kingdoms II няма повод да се притеснява в това отношение от никоя друга стратегия на пазара, защото изградените до най-малки детайли градове и единици ще впечатлят и най-разглезените стратези. Подобрените визуални благинки със сигурност ще се понравят на любителите на Total Annihilation и Age of Empires, които протестираха заради нескопосаната графика на оригиналния Seven Kingdoms.

Тревор Чан този път наистина е успял да създаде шедоьовър, който е по-добър от оригиналната игра във всяко едно отношение. Seven Kingdoms II е една перфектно балансирана игра, която заслужава уважението на всички геймъри, защото има дълбочината, която лиспваше на Age of Empires, за да вмести в редовете на стратегиите-хибриди. В момента трудно можете да намерите нещо по-добро на пазара, що се отнася до стратегии. Малко игри успяват да ни изненадат с такава комплексност, която въпреки всичко не е за сметка на останалите игрални достойноства. Seven Kingdoms II, също както предшественика си, е уникална игра, която съчетава елементи от почти всички жанрове и несъмнено най-доброто от стратегиите.

Автор: Никола Икономов