Settlers V: Heritage of Kings

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 31 мар. 2005

Безспорно поредицата Settlers предлага един от най-успешните икономически симове, създавани някога. Първите две части може би не са чак толкова известни на широката публика – те са изцяло икономически, като в тях не е съществувал никакъв намек за война. Чак в третата част създателите от Blue Byte решиха да добавят някакъв що-годе приличен боен елемент. Интересно беше начинът за ъпгрейдване на войските – трябваше буквално да напивате боговете на нацията, с която играехте, за да ви дадат по-годни войски. Също така в тази трета част имаше други генерални промени, като например системата за откриване на полезни изкопаеми и премахването на момента със строежите на пътища (вече вашите поданици си ги прокарваха сами). Изглежда, че от тази трета част започна и традицията всяка серия да се подплатява с два доста успешни експанжъна. Четвъртата част не се отличаваше особено от третата. Единственото по-забележимо нещо в нея беше доразвитата бойна система. Сега обаче Settlers се завръща още грандиозно с последната пета част.

Имало едно време…

Историята в играта не е нещо особено, но все пак си личи, че хората са се постарали. Селото на главния герой Дарио е нападнато от тайнствени черни рицари. Вие поемате ролята на този юнак, който по-късно разбира, че въпросните рицари са убили краля, който, от своя страна, се оказва баща на Дарио. Оттук нататък целта ви е една – да възстановите старата империя. Самите мисии или поне повечето от тях, са свързани с развитие на селища от самото начало, но има и такива, които може да ги минете само с героите, които по-късно срещате.
Да преминем към икономиката. Тя е основната подправка на всяка една игра от поредицата. Преди всичко в селото си имате две основни сгради – Keep и Village centre, които могат да бъдат усъвършенствани на 3 нива. Ако ви унищожат Keep-a, губите играта. Съща така оттам може да настройвате таксите след развиването на определена наука. Това е и мястото за наемане крепостни селяни, чрез които да събирате ресурси, да строите сгради или пък да ги превръщате в народно опълчение, ако ви нападнат в ранните етапи на играта. От

Селския център

излизат специализираните работници, които се трудят в мините, по полето и т.н. Като усъвършенствате Village centre-а, увеличава ви се лимитът на населението. Също така той ви предоставя науки, които облагодетелстват всички видове работници.
Ресурсите в играта са шест вида – талери (пари), глина, дърво, камък, желязо и сяра. Както споменах, те могат да се събират чрез селяни или чрез работници. Със селяните става значително по-бавно, но не е нужно да строите мини – представителите на простолюдието могат да събират ресурсите директно от шахтите или пък от пръснатите наоколо залежи. Полезни са и за набавянето на дърво – единственият начин да увеличите добивите си от този ресурс е чрез селяните.
Друго нещо, което трябва да се отбележи, е, че работниците ви имат нужда от място, където да спят и ядат. За тази цел трябва да построите къщи (за спане) и ферми (за храна) в близост до местоназначението им. За предпочитане е колкото се може по-близо, защото по този начин бачкаторите ви няма да губят ценно време в разходка до работата.

Талерите

са малко по-особен ресурс. Това са пари, които събирате от данъци. На всеки игрален ден (това са 2 минути) ви се начислява сумата, която влиза в хазната ви. Единствено работниците плащат данъци, но пък и използват квартирите и фермите. Селяните не се нуждаят от спане и храна, но пък те не подлежат на облагане. Малко по-нагоре споменах, че може да нагласявате данъците от главната си сграда. Колкото по високи са те, толкова по-немотивирани ще са вашите работници. Дори е възможно някои от тях да напуснат селището ви. Също така демотивацията води до по-малка работоспособност.
За да стимулирате населението си може да използвате две различни тактики. Едната е църквата. Чрез едно малко благославяне всички хора ще бъдат по-доволни. Другата алтернатива са разните паметници и места за отдих като беседка, фонтан, статуи и други – точно като в Settlers IV, но с единствената разлика, че този път не облагодетелстват войниците. Трябва да се отбележи и фактът, че докато спят и ядат, вашите работници не вършат нищо, т.е. ресурсите временно спират да се изливат в хазната ви или пък науката, от която имате крещяща нужда, остава „за следващия ден”. В такъв случай може да им кажете да работят извънредно. Това обаче не само ще ги измори и те после дълго ще почиват, но и дори лесно може да ги прогони от селището ви. Трябва да се спомене и фактът, че вашата държава вече няма граници и може да строите, където ви душа иска.

Военната част

в играта е значително подобрена. Бойците ви се движат в батальони по подобие на Battle for Middle-earth. Има няколко вида войски – мечоносци, копиеносци, стрелци, кавалерия и конница с лъкове. Всеки вид е добър срещу едни противникови части и слаб срещу други. Бойните ви единици могат да бъдат усъвършенствани до няколко нива. Също така те трупат опит, който значително подобрява качествата им. Ако убият някой солдат в някой от батальоните ви, може да го възстановите срещу съответното заплащане в сградата, от която сте го наели. Важно е да се каже, че на всички войски трябва задължително да плащате заплата. Има и топове, които са доста добри срещу струпани армии и сгради.
Да не забравяме една от основните новости – героите. Те, разбира се, са с индивидуални статистики, които им позволяват да се бият с цели армии. Всеки от тях има по няколко умения, които, използвани правилно, може да спечелите битка дори с по-малобройна войска. Ако някой герой бъде повален, то ще трябва да останете около него с ваши единици (но не трябва да има противници наоколо) за определено време – тогава той ще се „събуди” с 50% от здравето си и без заредени умения.
Нека спомена и за

метеорологичните условия

в играта. Има три сезона – дъждовен, летен и зимен. През лятото всичко си е нормално. По време на дъждовния видимостта на единици и сгради значително намалява и всички работници и бойни части започват да се движат по-бавно. Зимният сезон прилича на летния, но тогава реките замръзват и може да ходите по тях. Интересното е, че може да построите “машина на времето” и да контролирате прогнозата според вашите желания.
Ако все още не сте забелязали от screenshot-овете, Settlers V е преминала в една изцяло 3D среда. Всичко е пипнато до най-малката подробност. Ако приближите достатъчно, ще може да видите дори червеите, излизащи от земята след обилен дъжд. Като графика всичко е почти перфектно. Единствената ми забележка е към пехотинците, които вървят точно зад капитана си и изглеждат неестествено. Откъм звука също човек не може да се оплаче, въпреки че според моето скромно мнение играта звучи по-добре на немски, отколкото на английски. Но това са дреболии за разглезените геймъри.

Автор: Кирил Илиев