Settlers 3

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Най-сетне германската компания Blue Byte се реши да промени принципа, на който бяха направени битките в първите две части, за което отдавна настояваха всички фенове на поредицата стратегии Settlers! Именно калпавите и допотопни битки бяха основната слабост на оригиналната игра – войничетата смешно подскачаха и се блъскаха по каските, докато едно от двете загине… после на негово място се появяваше втора запетайка и така, докато една от двете страни си изчерпеше запасите… Тази наивно направена и безинтересна война буквално скапваше доброто впечатление от иначе прекрасно изпипаната икономическа част на стратегията! Сега вече играта е нещо като комбинация от старите игри и Warcraft. Не бива обаче да си мислите, че ако сте били добри на Warcraft, ще се справите без проблеми и сега – новата игра е много, много по-трудна! Все пак запознатите с предишните две части ще имат сериозна бонификация – ако, разбира се, прочетат внимателно приложеното към играта ръководство.

Основният принцип на пръв поглед е елементарен – маркирате територия като ваша, после строите сгради – за добив на камък, за добив на дърво, дъскорезница, мини и т.н. – всичко, което сметнете за необходимо, плюс ЖИЛИЩА (тук обърнете особено внимание – жилищата не бяха необходими в предишните две части). След като сте построили нужните сгради ще трябва да ги обзаведете и със съответните работници – каменари, миньори, дърводелци… въобще за всяка производствена сграда трябва да има и един (само по един) специалист. Обучаването на специалисти е съвсем просто – трябва ви свободен заселник (от жилището) плюс съответния инструмент и готово! По същия начин се прави и армия – построявате barracks, снабдявате я с оръжие и ако имате свободни хора, един от тях грабва съответното оръжие и ето ви готов войник! Но за да стигнете до този последен етап (било за специалистите, било за армията), ще трябва да извървите дълъг път и да се съобразявате с цял куп фактори! За да получите който и да е краен продукт, ще трябва да преминете по дълга и

преплетена технологична верига.
   
Най-общо дейностите могат да се групират по следния начин:

1. Завладяване (маркиране) на територии: можете да строите само на ваши маркирани терени. Най-лесно можете да го направите като построите на подходящо място военна сграда (кула или замък) и успеете да вкарате поне един войник в нея. Ако обаче нужната ви територия е свободна (ничия земя), можете просто да изпратите един pioneer, който започва да поставя гранични знаци и да ви маркира новите завоевания.

2. Осигуряване на копачи, строители и носачи – за целта имате нужда от жилища и от инструменти за копачите (които подравняват терена за строежите) и за строителите; носачите пък са ви необходими абсолютно навсякъде – нищо не можете да направите, ако нямате кой да носи суровините и готовите изделия.

3. Добив на строителни материали – камък и дъски: за да получите дървен материал, ви трябва woodcutter’s hut и sawmill (снабдени с необходимите работници) плюс forester’s hut за засаждане на нови дървета. За да добивате камък, имате нужда от stonecutter’s hut; за съжаление обаче няма да имате работник, който да “сади” нови камъни – ето защо ще трябва непрекъснато да търсите и да завладявате нови находища.

4. Тежка промишленост – производство на оръжие и gold bars. Както и да се развивате, каквито и сгради да строите, накрая ще трябва да си премерите силите с противника. Съвсем логично тогава производството на оръжие да е първостепенната ви задача. Малко по иначе стои въпросът със златото. Вашите войници имат някакви определени бойни качества, когато се намират на “собствена” земя; проблемът е обаче, че никак не им се ходи по чуждите територии и това нежелание естествено се отразява и на характеристиките им. Но и те са хора и

обичат паричките!

Ако имате в съкровищницата си повече злато, армията ви вече има силен стимул и може да се бие значително по-добре и по вражеските бойни полета. Все пак имайте предвид, че добивът на злато не бива да бъде първостепенната ви задача – колкото и пари да имате, те няма да компенсират липсата на истински войници. Технологичната верига за оръжие е следната: построили сте жилище и имате свободни хора – превръщате един или повече от тях в геолози и ги изпращате по планинските райони да маркират залежи на полезни изкопаеми; строите мини за желязо и въглища и ги снабдявате с храна (и не забравяйте да огледате разпределението на наличните храни по мините – миньорите се цупят и не работят, ако ги оставите да гладуват); строите в максимална близост до мините iron smeltering building и го снабдявате с необходимия работник; построявате weapon smith – за него ще имате нужда от работник, от желязо на блокчета и ОТ ВЪГЛИЩА (за целта построявате втора мина); преминавате в менюто за разпределение на оръжието и инструментите и маркирате необходимото ви оръжие; построявате barracks и изчаквате носачите да пренесат изкованото оръжие дотам; и последен етап – предполага се, че имате незаети хора от жилищата – всеки от тях грабва по някое оръжие и се превръща в поредния войник. Ако обаче нямате свободни хора, ще се наложи или да построите нови жилища, или да намалите хората, които сте определили за носачи, копачи или строители (въобще за цивилните професии). Колкото до добива на злато – нещата там са значително по-прости – освен мина за злато ви трябва и една мина за въглища плюс gold smeltering building и не забравяйте да създадете и СКЛАДОВЕ!

5. И при храната има 2-3 особености – единствено миньорите се нуждаят от храна, за да работят, при това всеки миньор си има любима манджа и ако успеете да го снабдите с нея е много щастлив – успява да изкопае два пъти повече руда за същото количество изядена лапачка; за да разучите технологичната верига за всяка храна ще трябва да си прочетете ръководството, но внимавайте за едно-единствено нещо – ще имате нужда от вода, но не можете да правите кладенци (за разлика от предишните игри), а ще трябва да построите waterworks в непосредствена близост до РЕКА!

4. Религия: всяка от народностите си има различен бог, но всички богове си приличат – те са абсолютни пияндета и изобилието на пиячка е нещото, с което може да ги накарате да се поразмърдат и да свършат някоя работа. Услугите им обаче са много полезни – само те могат да ъпгрейдват войниците ви и освен това с тяхна помощ свещениците ви могат да правят и доста полезниа магии (divine intervention).

5. Военни действия – както стана въпрос по-горе, хубаво е да си имате съседи – но най-хубаво е съседите ви да са мъртви, а вие да заграбите военните им здания и натрупаните ресурси. За целта ще трябва да създадете боеспособна армия от swordsmen и стрелци с лъкове, като при това са в сила всичките ви познати команди от Warcraft. Разбира се, в никакъв случай не бива да подценявате и защитата – по опасните направления е добре да построите по няколко защитни кули или дори цели замъци и да ги запълните до краен предел със стрелци с лъкове; освен това разположете кулите така, че да се припокриват една с друга и да се пазят взаимно (особеност – стрелците с лък

не могат да стрелят вертикално

надолу, поради което са практически безполезни за защита на собствената си кула!). Внимавайте също точно кои войници заемат отбранителните кули – може да поискате да оставите ъпгрейднатите бойци в атакуващите отряди или пък обратно – да защитават крепостите по най-опасните или най-важните направления. Напълно безсмислено е обаче да ги оставите да заемат кули, които служат само за маркиране на нови територии или пък пазят някоя почти празна област навътре във владенията ви.

Като започвате да играете обърнете внимание и на специфичните особености на всяка раса – различни са магиите (и питиетата за боговете), строителните материали, а съществуват и немаловажни различия в създаването на търговските и транспортните кораби, т.е. на всяка цена ще трябва внимателно да прочетете приложеното към играта on-line ръководство.

Автор: Генко Велев