Serious Sam HD: The Second Encounter – PCM2.0

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

С тази статия приключва Serious Sam серията на неуморимия Георги Кацаров, a.k.a. Serious Sam.

———————————–

След леко обемното ревю на Serious Sam 3 (въпреки редакторската намеса) човек би си помислил, че едва ли е останало нещо, което да се каже за тази поредица. Е, аз всъщност си оставих едно парченце за което не казах почти нищо, с цел именно да представя Serious Sam HD: The Second Encounter.

Въпреки, че ще сложа малко каруцата пред коня, ще започна с двата DLC пакета. Първият от тях е Fusion DLC и ако сте горди притежатели на FE HD и SE HD едновременно – ще го получите безплатно. Ако пък го закупите – получавате безплатно в добавка и FE HD. Защо е цялата тази врътка ли? Ами защото DLC-то напрактика представлява цялото съдържание на First Encounter HD, което вече ще можете да играете през своята Second Encounter HD. Което е готино, защото ще можете да изпробвате редица от новите режими върху кооперативните и детмач нива от FE HD. По необясними причини обаче двете игри си остават все така разделени, макар привидно вече да са едно цяло. Това ще рече, че ако решите да изиграете играта от първо ниво на FE, то когато минете Великата Пирамида ще ви озари надписа „Exit” и играта най-безцеремонно ще ви пренасочи към своето главно меню. Не виждам поради каква причина не са ги свързали в едно цяло, както би трябвало, но така или иначе Second Encounter HD си остава най-добрата и оптимизирана Serious Sam игра в техническо отношение, така че възможността да поиграем FE HD с добра оптимизация е добре дошла. Детмач нивата, които дебютираха във FE HD също са налични за почитателите на този режим на игра.

Legend of the Beast е второто DLC за Second Encounter HD. В случай, че сте огромни фенове на First Encounter и нивата в Египет в никакъв случай не ви стигат, то ви дава още три нива в древен Египет. В случая фабулата се завърта около артефакта на Амон Ра, който се оказва, че липсва в храма на Пта и е скрит някъде другаде в Метрополис, охраняван от бога с глава на овен. За никого не е тайна, че нивата по идея са още от самото зараждане на играта, но това не оправдава тяхната крайна монотонност и еднообразност. Представете си First Encounter. След това премахнете всякакви широки отворени пространства, капани и jump&run елементи и ще получите нивата от този DLC пакет – обикаляне из тесни дворчета, обикаляне около огромна кула с цел да я отключим и периодично отстрелване на не особено сериозни групички от противници. Освен всичко това оръжията нямат нищо общо с арсенала от Метрополис, а трябва да започнете да си го събирате от начало – колт, помпа и т.н. без обаче да става кой-знае колко разнообразен. А битката с Хнума е доста разочароваща – гадината е супер здрава и не можете да я бутнете с оръжията си и тряба да бягате от него, опитвайки се да активирате енергиен лъч, под който да го натикате няколко пъти. Другото съдържание /слава на Бога/ е обаче на ниво. Освен споменатите нива за кооператив, ще откриете още две нива за детмач /Fronto и Elephant Playground/, едно за Capture the Flag /Forest Run/ и едно ново Survival ниво /Triple Trouble/, което е леко сходно с нивото Bear City от оригиналните Survival нива.

Голямата стъпка напред за поредицата

Изненадата обаче идва от игралните режими в мултиплеър. Тук определено е поработено доста Serious-но. Освен стандартните Cooperative и Deathmatch ще срещнете още Team DM, Capture the Flag, My Burden, Instant Kill, Last Man Standing, Last Team Standing, Beast Hunt и Team Beast Hunt. Освен тях към кооперативните са добавени и Coin-op Coop и самостоятелен и Coop Survival.

В Coin-op Coop си играете кооперативно, но с доста стандартизирани настройки. Започвате с 3 живота за целия отбор, без възможност за влизане при започнала игра и ако животите свършат – играта свършва. За щастие обаче животите могат да се трупат, като на всеки определен брой точки печелите живот (100К, 200К, 500К, 1М, 2М…) За всяка смърт обаче се отнемат 10 000 точки. За по-лесно събиране на точки из нивата има разпилени различни съкровища – монети, сандъчета и торбички със злато, чието събиране преспокойно може да ви даде същото количество, което ви дава и избиването на една хубава орда скелети например.

В Beast Hunt и Team Beast Hunt играете отново в нивата от кампанията, но с тази разлика, че този път играчите се съревновават помежду си, кой ще избие най-много чудовища. Играчите могат и да се избиват един-друг, като всяка смърт отнема около десетина секунди на убития играч, за да се върне обратно в игра, което може сериозно да му коства предимството. За да убиете играч обаче ви трябва съответното разрешително за убиване, което се получава на всеки направени 10 000 точки. Team Beast Hunt е сходна история, с тази разлика, че играчите са разделени на два отбора.

DeathMatch, Team DM и CTF едва ли имат нужда от обяснение, затова пък

My Burden си е доста интересен и не особено популярен режим, въпреки, че сме го срещали и из други игри. Режимът е детмач базиран. Някъде на избраното ниво има специален предмет, след чието вземане започвате да трупате точки. Уловката е, че тежестта на предмета ви отнема способността да бягате бързо, докато държите ножа, а също така останалите играчи веднага ще получат информация къде се намирате. Така цялата игра се съсредоточава върху играча, който носи предмета, другите се опитват да го убият и съответно да вземат предмета. Когато времето изтече играча с най-много точки е победител.

Instant Kill си е детмач, но само със снайпери. Всеки точен изстрел е равен на смърт.

И така стигаме до Survival режима. Тук играта търпи малко критика. Да, режима е нов за поредицата и да – поредицата има нужда от точно такъв режим. Само че нивата са (по мое мнение) ненужно много и крайно еднообразни. Еднообразието произтича основно от липсата на откачените гравитации (които ги няма поради технически причини) и от безидейния левел дизайн. Сериозно, ако изключим нивата Kleer Base и Bear City всички останали нива са едни и същи – голата арена, в която от всички страни започват да прииждат гадове и вие трябва да оцелеете максимално дълго. Единият фенски проект Serious Sam Revolution със своите (вече) четири survival карти просто слага в джоба си Serious Sam HD в това отношение. При Bear City нивото представлява една барикада със стационарни оръдия, чрез които можете да обстрелвате периодично полето пред вас, от което започват вълна след вълна да прииждат противници. Това е може би най-популярната Survival карта в Serious Sam HD, като рекорда за нея е умопомрачителен – 99 часа и 1 минута. Това са малко над 4 дни нон-стоп игра… В Coop Survival нещата стоят по малко по-различен начин, тъй като има extra enemy strength per player т.е. с всеки влязъл играч враговете стават с 10% по издръжливи спрямо базовата си издръжливост.

Естествено – хубавите неща не свършват до тук! Архаичният детмач от класическите Serious Sam игри остава в миналото – детмач режимите по отношение на трудност са стандартизирани, движенията – леко овладени и вече не можете да хвърчите със скоростта на светлината навред из нивото. Въпреки, че играта наистина е леко по-бавна от своя първообраз, тя все още може да ви предложи по-бърз детмач от Quake, Unreal Tournament, Tribes или Nexuiz. Освен това с балансираните си оръжия и относително добри карти към момента я правят най-доброто решение за почитателите на Arena DM шутърите. Добавете към това и факта, че играта има безплатна версия, в която можете да играете колкото си искате на всички DM базирани игрови режими. Уви, ще имате достъп само до картите от списъка на SE HD, но пък кой друг разработчик ви дава такъв достъп до продуктите си? Тази политика обаче е малко нож с две остриета, защото Fusion DLC леко изхвърли в забвение играта FE HD, а безплатния модел пък напълни с играчи единствено картите от SE HD, които по мое мнение отстъпват по дизайн на тези от FE. Друга от по-скоро дразнещите промение, че ако решите да започнете класическа кооперативна игра с ограничен (без значение на количеството) брой животи, то незнайно защо се активира опция за трупане на допълнителни животи, което малко разваля идеята от едно истинско хардкор кооперативно изживяване. Към настоящия момент за феновете, които се чувстват ощетени от горните критики има само едно решение – First Encounter HD.

Разбира се, това са изключително дребни недъзи, които средностатистическият кежуъл Serious Sam играч едва ли ще забележи, но на мен ми се набиват неприятно в окото. Абстрахирайки се от тях стигам до заключението, че Serious Sam HD: The Second Encounter е един рядко шлифован диамант. И няма как да е иначе, тъй като играта взема 1:1 работещата формула на своя предшественик и доизглажда неговите ръбове и недостатъци. А безплатната версия на играта дава възможност на всеки желаещ да се докосне до това съкровище.

Автор: