Serious Sam 3 (част 1) – PCM2.0

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Неуморимият Георги Кацаров, a.k.a Serious Sam е писал толкова много, че ни стана неудобно да го прекъснем. Ето защо решихме да пуснем гигантската му творба в две части. Приятно четене!

———————————

Трудно е, когато човек пише за любимата си игра. От една страна истинския фен в теб напира да излезе от гърдите ти, досущ като chestbuster и ти се налага да се бориш най-вече с него в името на абсолютната обективност (доколкото тя е достижима). И понеже се намирам в една леко творческа криза и не се сещам какво да кажа като за начало на същинската част – ще започна с края. А именно – Serious Sam 3 към момента, въпреки недостатъците които има, е най-добрата част от поредицата.

Here comes trouble!

Да започнем най-напред с това, че играта се води prequel на The First Encounter т.е. историята проследява проследява събитията до скачането на Сам в Time Lock-a. На практика играта свършва там, където започва The First Encounter. Тъй като обаче играта се води и reboot  на поредицата, в опит да повторят успеха на FE от Croteam яко са се облегнали на структурата на FE в някои отношения. Така например на всеки фен му трепна нещичко при първите думи от интрото на играта, най-вече защото са взети директно от интрото на FE и още в началото дават ясна представа около какво се върти фабулата в играта. Ако трябва да започна с похвалите – страхотно е, че CroTeam  са намерили начин хем да избутат историята малко по-напред, хем да не измества главната роля на Негово Величество Геймплея. Това всъщност е и най-голямата новост е в соловата кампания/кооперативната игра. Развитието вече не става посредством съобщения от Netricsa-та (тя пак си е тук), а са измислени няколко персонажа, които присъстват или само в кътсцените, или само като глас по време на игра, осъществявайки контакт с вас. Накратко – да, нивата са все така огромни, пълни с гадини, а вие сте все така сам (Сам, ха-ха) срещу тях. Това че са вкарани някои story-driven елементи изобщо не е повлияло на геймплея.

Serious Sam 3, както вече споменах обхваща последните дни на съпротивата срещу ордите на Ментъл. Играта започва в хеликоптер, който лети към Кайро, но когато навлиза в периметъра над града е свален от вражеските орди. Нашия герой (за щастие) пада от хеликоптера и се приземява на покрива на един жилищен блок, нейде в лабиринтите на Кайро. От тук насетне – видите ли хеликоптер, бъдете сигурни че ще бъде свален с ракети. След като се свестявате, поемате към крайната си цел – музея в Кайро, където се е скрил един учен, който по запазени древноегипетски паметници мисли, че е намерил начин да активира Time-Lock-a – древен сириански артефакт, за който се предполага, че е времеви портал назад във времето и последна надежда за оцеляване на човечеството. След като вземате каквото ви трябва от музея се насочвате към джамията Ибн Тулун, където… да, хеликоптера ви е свален и се озовавате в лабиринтите от малки, тесни улички на Кайро. За капак на всичко, от Съпротивата са останали включени турети, които не правят разлика между вас и извънземните – влезете ли в периметъра им – ще ви напълнят с олово. Отново ще посетите Хеопсовата пирамида, уви, този път без зрелищна бос битка на нея. След това играта ще ви изпрати в Карнак и Луксор, а от там (да, след като хеликоптера ви бъде свален) ще си проправите път пешачката през отдавна потънали в забвение Нубийски храмове, Рамеземума и стигнете до Деир ел Бахри, където е храма на Хатшепсут и Time-Lock-a.

Two weapons limit is for pussies

За разлика от някои други, злополучни шутъри от същата 2011 г., започващи с „D” (и завършващи на “uke Nukem Forever) Serious Sam 3 си е 100% стрелялка от старата школа. Ще мъкнете със себе си арсенал, на фона на който Червената армия изглежда като беден партизански отряд. Редица оръжия се завръщат от предните части, уви не всички. Няма да срещнете моторната резачка (бил е свършил бензинът според Croteam, но всички фенове знаят, че тя не се захранва с бензин, така че все още чакаме подходящо обяснение), огневхръгачката и гранатомета. Култовите Сериозни бомби също не присъстват. При все, че такива емблематични за поредицата оръжия са отпаднали, от Croteam са хвърлили доста усилия да намерят техни достойни заместници. Така например новото меле оръжие е огромният боен чук. С чука можете да нанасяте три различни атаки, а също така е и единственото оръжие, което можете да използвате докато тичате.

Колтовете от предните части са заменени от автоматичен пистолет, който отново е с безкрайни муниции и е доста скорострелен. Помпата и двуцевката отново са тук, като помпата вече е с пълнител от десет патрона. Пехотния автомат замества Томпсън-а/Узитата от предните игри. Подобно на помпата той също е презарежда. За разлика от предишните игри двете автоматични оръжия (автомата и минигъна) вече ползват различни муниции.

Другата новост в арсенала е Унищожителят. Това оръжие, с дизайн на гранатомета от „Терминатор 2″ е нещо като втори ракетомет. Снарядите му са изключително мощни, бързи и се движат по права траектория. Ако стреляте по по-малки противници можете да убиете няколко с един изстрел, ако ги наредите в права линия, нещо като railgun-a от Quake. Лазерната пушка от класическите части и снайперът са отново тук, макар и единствено като скрити оръжия с крайно ограничени муниции в играта. Минигънът – култовото за поредицата оръжие, е отново в готовност да сее смърт при нужда, като дизайнът му силно напомня – да, този на минигъна от Т2. Какво пък, на всеки малко или много му се иска да се почувства като Терминатор понякога… Огромния топ, чиито гюлета газят всичко по пътя си отново е тук, като този път гюлетата са дори още по-огромни от когато и да било преди. А както знаем всички – в Serious Sam игрите размерът има значение.

И така стигаме до черешката на тортата в арсенала ви – Sirian Mutilator Bracelet. Това е гривна с извънземен произход, която ще откриете в Хеопсовата пирамида. Тя не използва муниции, но за сметка на това „прегрява” при непрекъсната употреба и е необходим период от няколко секунди, за да се „охлади”. Освен, че отключва разни врати с извънземен произход, тя е невероятно мощно оръжие срещу почти всички противници. Лъча който излиза от нея се „обвързва” около избраната гад и когато се „зареди” достатъчно се чува специфичен звук, след който жертвата бива брутално разкъсана. Полезна е срещу почти всички противници, като най-големите противници могат да бъдат обезглавени единствено от най-малко двама играчи едновременно. Колкото по-големи са противниците – толкова повече време е необходим на гривната за да зареди и да го разфасова. Гривната в общи линии е най-полезното оръжие срещу космическите маймуни. Макар че точно там се проявява и нейната най-голяма слабост – гривната може да унищожи освен враговете ви и голяма част от околната архитектура – колони, стени, статуи. Понеже лъчът има леко самонасочващ се ефект много често, в богати на архитектура помещения ще хванете някоя колона, вместо някой враг. Затова е препоръчително да се използва предимно на широки, отворени пространства.

Ahhhhhhhh, put a sock in it.

В общи линии в горните редове по един или друг повод споменах всички нови врагове, които ще срещнете в играта. Нека започнем с Антересианските паяци. В играта ще ги срещнете в две разновидности – малки и големи. Това са бързи същества, които пъплят на големи орди към вас и ви нападат или с ухапване или плюят отрова по вас. Яко е, когато изведнъж стените на околните сгради се покрият с тези дребосъци, устремени към вашата личност. Ауриганските пещерни демони или наричани за по-кратко „Космически маймуни” са бързи същества който през повечето време се крият и извършват изненадващи, стремителни атаки. Те се срещат основно в гробниците и по места където има значителен брой колони. Изключително подвижни и маневрени, сравнително трудни мишени. Кибер войниците пък са единственото по-слабо звено в играта и малко като че ли не на място. Те са въоръжени с пушка или автомат, много са кекави и умират лесно. Scrapjack-овете определено са вдъхновени от Манкубусите от DooM поредицата и заместват и Zumb’ul-ите от SE. Въоръжени са с два ракетомета и стрелят бързо залп от десетина ракети. Технополипите са някакъв извънземен паразит, който се свързва с различни електронни и механични устройства. В играта ще го срещнете прикрепен към хеликоптер. Изключително опасен враг, въоръжен с картечница и може да бъде свален единствено с експлозиви. Вещиците на Ахриман са изключително коварен враг. Напада чрез телекинеза, телепортира се и е обгърната от силово поле, което я предпазва от всякакви атаки. Полето пада единствено в мига, в който започва да осъществява атаката си и това единствения момент, в който може да бъде ранена.Khnum-овете определено обаче са гвоздея на програмата в третата част на играта. Огромни, двукраки същества, с глава на овен, отличаващи се с огромна издръжливост и мощни атаки. Освен това са и сравнително бързи. Подобно на Технополипите могат да бъдат унищожени единствено с експлозиви или обезглавени от двама или повече играчи, които си сътрудничат с mutilator-и в кооперативен режим.

От старите пушки ще срещнете двата вида скорпиони, двукраките биомеханоиди и в двете си разновидности. От безглавите уроди се завръщат само камикадзетата и сините стрелци. Гнаарите са сведени до само до една разновидност – вече няма нито бързите малки мъжки гнаари, нито левитиращите, нито полу-невидимите. Скелетите, които мятат стоманени топки на вериги по вас и биковете пак са тук. Изобщо менажерията е пълна. Забележка имам към харпиите, които въпреки готиния си дизайн са доста тромави и лесни мишени. От малките паяци пък преспокойно става някакъв междинен swarm boss, подобно на жаба боса от FE. Само дето пустите идеи се раждат в нашите глави, а не в тези на разработчиците…

Враговете отново просто забравят да свършат, веднъж след като мазалото започне. уви, тук проличава една друга слабост в дизайна на нивата – просто почти всички нива са адски отворени назад и ви дават практически безкрайно пространство за маневриране, което съчетано с безкрайния спринт прави играта сравнително лесна. Да, на ключови места в играта нивата са направени така, че да не можете да се върнете назад, но те са адски малко.

Не са забравени и огромните босове, макар в случая да е леко дразнещо, че с единия от тях просто ще се биете два пъти и това се брои за две отделни бос битки. Финалната битка обаче обира точките отвсякъде и преспокойно може да се мери с култовото финално меле от First Encounter. Ще имате възможност да летите с джетпак около титанично огромния бос, докато стотици гадове пълзят по земята под вас и изпълват въздуха с лазерни лъчи, ракети и всякакви огнени кълба, а вие трябва да ги избягвате, докато се опитвате да забиете кол в гърба на Боса.

Следва продължение…

Автор: PCM 2.0