Salvo!

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 31 авг. 2005

ази година возихте ли се на корабче на плажа? А на кораб качвали ли сте се изобщо? А на боен кораб? Ако живеете по морето, вероятно сте посещавали лъскавите военни крайцери на НАТО, където понякога има дни на свободен достъп, за да могат гражданите да цъкат с език. Но където и да се намирате в момента, едно е сигурно: геймърите многократно са се “качвали” на самолети, танкове, футуристични машини, дори и на някоя и друга лодка, но заглавията с бойни кораби, особено от епохата на 17-ти, 18-ти и 19-ти век, са сравнително рядко срещани в компютърните игри. Как си представяте едно морско сражение? Може би като погрома над Пърл Харбър? Или като останалите сражения от Втората световна? А забравихте ли ерата на платната? Ето това е Salvo!. Класическа морска битка – такава, каквато е изглеждала стотици години – от средновековието чак до нашето съвремие, когато параходите изместват своите побратими с мачти и ветрила.

Уникалното на играта е, че на нея може да се гледа като на пасианса, вграден в Windows-а. Цъкаш на иконката, зарежда се в прозорец, който не е на пълен екран, след това правиш няколко хода (Salvo! e походова стратегия, за никъде не бързаш), и отново се връщаш към работата, особено ако шефът ти наднича изотзад. Друг плюс е, че играта никак не е лакома за ресурси – така че ако шефът ти (пак опираме до него) отдавна не е правил ъпгрейд и щайгата ти в офиса не е като вкъщи, то с 600 мегахерца все пак ще играеш нещо различно от HOMM 1.

Как се ражда Salvo!?

Тя се появила като – забележете – съвсем нов завършен проект по едно предишно хрумване за игра на морска тематика. Дизайнерът й Andrew Lonon твърди, че искал да създаде забавление, в което се управляват стотици кораби, които стрелят един срещу друг. Така дошла на бял свят Splinters. Тя била забавна, но далеч не толкова съдържателна, както нейното отроче Salvo!. Защото в нея не можело да променяш положението на екипажа, да превземаш кораба и после да го присъединяваш към своята флотилия, нито пък да развиваш различни стилове на стрелба.

Макар и сингълплейър игра, Salvo! е трудна. Вражеските кораби знаят точно как да те нападнат, така че да ти причиняват поражения, но самите те да са извън обсега на твоите оръжия. Да успееш да разбереш и усъвършенстваш техниката на морския бой, е приятно предизвикателство. Именно тогава ще започнеш да се сражаваш с удоволствие. За затрудняване на геймъра, разработчиците са добавили и фактора вятър, който определя и посоката на твоите ходове. Наслада е да плениш вражески кораб, цяла флотилия да попадне в твое владение и да усъвършенстваш тактиката си на водене на бой, защото при неспособност да планираш цялостния ход на събитията, може да спечелиш сражение, но да загубиш войната. А тя е безмилостна, тъй като срещу теб ще застанат

отявлени морски врагове

като Англия, Франция, Испания и Холандия. Добавена е и още една нация от по-ново време – САЩ, а за цвят в конфликта участват карибски и средиземноморски пирати.

Разнообразието на геймплея е в множеството сценарии, които ти се предоставят. Сред възможните мисии са конвоиране, внезапно нападение, блокада, дуел и други. Времето за преминаване на всеки сценарий е прилично нормално – около 2 часа. Това отличава заглавието от другите походови стратегии и още един път го поставя в така наречения от мен “офисен” клас игри. Менютата са удобни и лесно разбираеми. Имате достъп и чрез бързи клавиши. Статистиките не са натоварващи и се премахват с един клик на мишката.

За съжаление в техническо отношение играта е далеч от съвременно ниво. Въпреки че графиката е 3D, на мен ми изглежда като рисувана от аматьор. Така или иначе, за да усетиш напълно атмосферата от онова време, е по-добре да се качиш на истински платноход, отколкото на виртуален. За щастие в България има такива кораби и аз мисля, докато четеш този текст, вече да съм на един от тях. 🙂

Автор: Свилен Енев