Sacred

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

I. Въведение

Преди да се юрнете да хaквате и слaшвате всичко, което е носител на враждебен фейс в света Анкария, трябва да направите задължително следното нещо. Инсталирайте най-новия пач за Sacred, който успеете да откриете на официалната страница на играта. Макар и адски интересна, тази Diablo-подобна екшън-ролева игра е доста бъгава и ако не я закърпите, рискувате да зациклите. Например в един момент току-виж се оказало, че не можете да изпълните някой важен главен куест (като случая с бутилката вода във Wyvern Pass). Но щом пачнете играта, повечето известни проблеми ще бъдат отстранени, а вие ще сте готови за екшън!

II. С кой герой да играя?

И шестимата са еднакво силни и забавни за игра. Аз лично предпочетох да започна със Серафимката. Тя, заедно с нейната колежка – Вампирката, ми се сториха най-интересните и оригинални персонажи. Кой от всички герои ще изберете, зависи предимно от вашия вкус и стил на игра. По-долу ще откриете кратка характеристика и съвети за всеки един от персонажите.

1. Варваринът

Яко, напомпано с мускули говедо, способно да борави с почти всяко оръжие, създадено на тази земя. Но превръщането му в машина за убиване не е лесна работа.

Инвестирайте всички точки в атрибутите Strength и Physical Regeneration – по този начин ще се сдобиете с много кръв, по-мощна атака и по-бързо възстановяване на бойните удари.

Уменията Weapon Lore, Constitution, Parry, Agility и Armor са доста важни, ако искате да оцелеете. С помощта на Weapon Lore оръжията си ще нанасяте повече демидж. Constitution ще увеличи кръвта ви допълнително, а Parry, Agility и Armor ще се грижат за вашите нападателни и защитни способности. Ако решите, че искате да се биете с две оръжия, няма да е лошо да сложите и една точка на Dual Wielding, но не повече.
Concentration обаче е може би най-важното умение. То намалява времето, за което бойните изкуства се презареждат. И колкото по-бързо става това, толкова по-лесно и по-скоростно ще постилате бойното поле с трупове. В крайна сметка можете да инвестирате и в Trading – така ще имате шанса да се сдобиете с по-готини предмети.

Най-ефикасните бойни изкуства на Гладиатора са Attack, Multi-Hit и Courage Aura. Колкото по-бързо се презареждат, толкова по-добре за вас. С помощта на Attack ще се справяте най-ефикасно с малко на брой чудовища и с много силни босове. Mutli-Hit е идеално за битка сред множество твари, а аурата Heroic Courage ще ви поддържа живи именно в подобни моменти, увеличавайки защитата ви.

2. Вампирката

През деня – опасен войн, през нощта – кръвосмучещ звяр. Един от най-оригиналните герои, които съм виждал в ролевите игри досега.
По отношение на атрибутите най-много точки би следвало да разпределите по Physical Regeneration и Strength (както при Гладиатора) с тази разлика, че от време на време можете да слагате и малко на Dexterity, което ще е от полза за героите с по-ниски нива на опит. Не инвестирайте нищо в Mental Regeneration – този атрибут не засяга Вампирката по никакъв начин!

От уменията, които задължително трябва да развиете, са Weapon Lore (за да нанасяте повече щети), Vampirism (вампирските способности се регенерират по-бързо, а самата кръвопийца понася по-малко демидж през деня), Bloodrush (увеличава скоростта на изпълнение и времето, за което се регенерират уменията, които се използват единствено във формата на вампир) и Constitution (за да имате повече кръв). Разпределяйте точки с все сила по тях. Като второстепенни способности можете да прибавите Parry, Armor, Agility и Trading.

От нейните бойни изкуства най-интересни и ефективни са Turn into Vampire/Turn into Knight, Ripping Claws, Whirling Claws и Claws of Death. Bats: Guards, Awaken Dead и Wolf Call може да изучите, колкото да не е без хич – не са лоши и могат да ви свършат горе-долу прилична работа в отделни ситуации. Например, за да отвлечете вниманието на враговете от себе си.

3. Горската елфка

Тази девойка е експерт в боравенето с далекобойни оръжия. И в такава трябва да бъде превърната. Най-важните атрибути за въпросната чаровница са Dexterity (най-много точки), Strength и Physical Regeneration. Инвестирайте в тях, колкото ви душа иска.

Уменията от първостепенно значение за Горската елфка са Weapon Lore и Concentration. С тяхна помощ ще нанася повече щети и ще регенерира бойните си изкуства няколко пъти по-бързо. След това е хубаво да изучите и Armor, и Constitution, за да се поддържате живи.

По отношение на бойните изкуства, Multi-Hit е вашият основен удар. Затова колкото по-бързо се презарежда, толкова по-добре за вас. Той изстрелва няколко стрели по различни опоненти или наведнъж в тялото на един враг. Следващ по важност е Explosion Arrow – пуска мощна стрела, която се взривява при досег с врага и му нанася огромен демидж (но само на него – не и на противниците наоколо). Към поддържащите бойни изкуства спадат Companion of the Woods (привиквате еднорог, който ще привлича вниманието на враговете ви, докато вие съвсем спокойно си ги помпате със стрели), Recuperation (лекуваща магия) и Plant Cage (обездвижва врага ви; използвайте го за отстраняване на босове).
В случай че се чудите дали да използвате лъкове или арбалети, ето няколко съвета. Лъковете са по-слаби, но по-бързи. Най-често се срещат такива, които нанасят елементален демидж (огнен, въздушен, земен или воден). Арбалетите са по-мощни, но по-бавни и са пригодени най-вече за физически щети. Така че с кое от двете оръжия ще се биете, очевидно зависи от конкретната ситуация и от враговете, които са се изпречили на пътя ви.

4. Серафимката

Отличен войн, надарен със способността да използва божествена магия. Нещо като паладин. Според мен Серафимката е идеална за начинаещи – тя е едновременно и добра магьосница, и умел боец.

От атрибутите й трябва да увеличавате предимно Physical Regeneration (в началото) и Mental Regeneration (след 10-12 ниво). А ако искате да носите някое конкретно оръжие или броня, напомпайте и Strength, и Dexterity, колкото е необходимо.

Задължителни за Серафимката умения са Weapon Lore и Concentration. Без тях сте принципно загубени. Помпайте колкото точки можете. На второ място застават Magic Lore, Meditation и Armor. Те са много полезни и също не трябва да бъдат пренебрегвани, защото идеята при тази героиня е да има пълен баланс между силата и магията. И накрая – Agility и Constitution.
В никакъв случай не развивайте Серафимката като боец с оръжия за две ръце. На първата трудност ще сте като машина за убиване, но на следващите няма да успеете да прогресирате въобще без добра защита. Носете при всички положения едно оръжие и щит.

Най-ефективните бойни изкуства са Attack, Multi-Hit и Hard Hit. Развивайте и Celestial Light (нанася демидж на големи групи гадове) и Energy Bolts (идеална срещу стрелци и летящи противници).

5. Тъмният елф

Експерт по бойни техники и специалист в използването на капани. От всички герои само той може да се въоръжи т.нар. Du’blades, включително и с най-малките (тези, които се прикачат към ръцете – Fist Blades). Почти всяко едно от последните има следното качество – да нанася poison демидж в зависимост от количеството Dexterity, което притежавате. Ако се възползвате както трябва от тази тънкост, можете да се сдобиете с доста смъртоносен герой.

В случай че решите да използвате по-горната зависимост, ще трябва да инвестирате колкото се може повече точки в Dexterity и да пренебрегнете всички останали атрибути. Това е малко рисковано за вашия герой, който в началото на играта може да се чувства нищожен. Но в малко по-късен етап ще видите, че си е заслужавало. За да компенсирате тази слабост, търсете пръстени, които дават повече Endurance, за да увеличите защитата и цялостната си резистенция.

От уменията най-важни за Тъмния елф са Weapon Lore и Agility. Първото въздейства както върху вашия меле демидж, така и върху пораженията, които нанасят капаните. Поради тази причина се предполага, че то трябва да ви е основно. Agility също е много съществено – чрез него ще имате по-голям шанс да нанесете точен удар (и ще избягвате някои от ударите на враговете). След това идва ред на Blade Combat – качете повечко точки, за да увеличите скоростта на атаката си. На следващото място застава Ballistics, което е необходимо предимно за количеството демидж, които капаните ще нанасят. А за да можете да носите и два Fist Blades, би следвало изучите Dual Wield, но най-много С една точка. Останалите три умения са въпрос на личен вкус (например Concentration е добър избор).

Най-ефикасните бойни изкуства на Тъмния елф са Battle Fog и Explosive Charge (капан, който нанася огнен демидж). За да контролирате по-големи тълпи от чудовища, пък можете да използвате Sudden Fury. И накрая – Soul Catcher е добър начин за лекуване, а чрез Revenge разбивате мутрата на по-мощни чудовища.

6. Бойният маг

Този тип притежава необикновено мощна магическа сила. Той може да хвърля няколко вида заклинания – Fire, Water, Earth, Air и Life. Най-добре е да съсредоточите развитието на героя задължително върху Life (за да се поддържате жив), плюс още една школа от елементалните (най-много две), за да размазвате противниците си.

От атрибутите би следвало да инвестирате най-много точки в Mental Regeneration, тъй като той намалява времето, за което се регенерира една ваша магия. Също няма да е лошо да увеличите малко и Strength – колкото да покачите кръвта на едно прилично ниво.

От уменията Meditation ще бъде основно. То, подобно на Mental Regeneration, намалява регенерацията на една магия (бойно изкуство). Magic Lore също е важно, тъй като увеличава демиджа на всички видове магии, не го забравяйте. И понеже Бойният маг е принципно слаб по отношение на физиката герой, ще трябва да засилите и неговата издръжливост по следния начин. От една страна, Parrying увеличава вашите защитни способности, а Agility – нападателните. Също така и Constitution не е за изхвърляне, просто защото ще ви даде повече кръв.

Как ще размазвате противниците си е въпрос на вкус. На първо място разумният маг би следвало да си избере една магия, с която да трепе единични чудовища или малки групи. Такива са Fireball, Ice Shards и Lighting Strike. После идва ред на друга, с която да елиминира по-големи и по-мощни шайки от твари (Fire Spiral, Meteor Storm) И накрая трета, която да контролира поведението на чудовищата – например да ги държи на разстояние, замразявайки ги или отблъсквайки ги (Gust of Wind, Ring of Ice, Circle of Fear). Комбинацията от тези три вида магии ще ви осигури безпроблемно пътешествие през света на Анкария.
 
III. Неща, които не трябва да забравяме

– Съществуват над двадесет умения, но героят ви може да изучи само шест от тях, така че избирайте внимателно.

– Всички атрибути нарастват с 10 процента с всяко качено ниво.

– Най-добрите места за пазаруване в цяла Анкария са замъците Braverock и Crow’s Rock.

– Би било добре, ако героят ви притежава умението Trading, поне на едно относително високо ниво (10-15), чрез което ще може да се сдобие с някои адски мощни и безбожно скъпи предмети в по-късен етап от играта.

– Най-удобното и най-добро място за бързо вдигане на нива е в пустинните райони.

– Използвайте комбота често, изменяйте ги постоянно при Combo Master-a.
– Търсете оръжия със следните способности – Life Leech, Critical Hit и Die on Sight.

– Колкото повече напредвате в играта, толкова по-сериозен ще става въпросът с резистенциите – физическата, огнената, отровната и магическата. Погрижете се те да са на едно прилично високо ниво.

– Почти всичко в света на Анкария може да бъде Magical Hiding Place!

– В оръжията се инструктират и руни.

– Не изхвърляйте руните на чуждите класове герои! Занесете четири от тях при Combo Master-a и ще бъдете възнаградени.

– Ориентирайте се чрез компаса – голямата стрелка показва посоката, която трябва да следвате за главния куест, а малката – пътят за активната в момента странична задача.

– Търсете и активирайте всички портали (те са отбелязани на световната карта) – чрез тях ще кръстосвате Анкария наляво и надясно светкавично.

IV. На кон или с кракомобил?

Въвеждането на кон като превозно средство във фентъзи ролева игра е доста приятна добавка. Най-голяма полза от това четириного имат Бойният маг и Горската елфка – качвайте тези двамцата по-честичко на кон (макар че тогава ще атакуват по-бавно). По този начин ще поддържат по-лесно една относително добра и безопасна дистанция с враговете си. Останалите герои би трябвало да използват коня предимно за по-бързо придвижване от една точка до друга и рядко – за бой.

V. Последни думи

Не е задължително да се съгласите с тези начини на развитие на отделните герои. Вие може да откриете по-добри или да измените настоящите по начин, който пасва най-добре на вашия личен стил на игра. В това отношение Sacred, заедно с Diablo II, са игри на неограничените възможности и варианти. Затова експериментирайте!

Автор: Владимир Тодоров