SWAT 2

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 08 сеп. 1998

Още един куест на Sierra изпадна от приключенския жанр. Детективската поредица Police Quest вече напълно се пресели в зоната на стратегиите. SWAT 2 трябваше да е шестото продължение на класическата полицейска главоблъсканица. Вместо това обаче хората от Sierra ни предлагат да влезем в ролята на специални части за борба с тероризма или на тежковъоръжени похитители, които не се спират пред нищо докато не осъществят своите мрачни замисли.

Съкращението S.W.A.T. по принцип се превежда като “специални оръжия и тактики” (Special Weapons And Tactics). В български вариант това означава “сили за бързо реагиране” или като е по-популярно в разговорния език – “десантчици”, “червени барети”, “качулки” и т.н. Играчът трябва да оглави точно такова подразделение към полицейското управление на Лос Анджелис. Той трябва да преодолее успешно 30 сценария, които се базират на реални операции на подразделенията SWAT. Играта смътно напомня на класическата стратегия в реално време Syndicate но в доста по-усложнен вариант.

Всяка мисия трае между 15 минути и половин час. Ако играе с полицията, геймърът може да управлява до седем бойни единици – командир на групата, скаут, ариергард, двама щурмоваци и двама снайперисти, които обикновено се движат в комплект. Първите петима са ударната част, която трябва да превзема сгради, да освобождава заложници, да арестува терористите и при изключително сложни ситуации да  ги ликвидира. По принцип обаче стрелбата по похитителите, наблюдението и разузнаването са работа само на снайперисткия екип.

При формирането на бойното подразделение играчът може да подбира своите фаворити измежду 100 полицейски служители. Всеки от тях има различно ниво на агресивност, мотивация, сила, прецизност при стрелбата, интелигентност и т.н. Освен това офицерите в различна степен могат да боравят с пистолет Колт .45, автомат MP-5, “помпа” и снайперова пушка. Бойците от SWAT-екипа могат да бъдат и допълнително тренирани в лидерство, прецизна стрелба, залагане на експлозиви, първа медицинска помощ или за водачи на служебни кучета от подразделенията К9. Обучението обаче струва пари, които трябва да изтекат от сметките на полицията в Лос Анджелис. Освен това квалифициращия се полицай ще трябва да изпусне и една-две операции, докато овладее новите умения. Затова пък когато се върне, той ще стане доста по-ефикасен по време на операциите.

В отделните мисии има

доста повече дебнене, отколкото употреба на оръжие

От играча зависи дали ще предпочете да започне преговори или да открие огън. Командосите могат да се промъкват през задните врати, да се спускат от покривите с алпийска техника и да проникват с взлом в помещенията. Когато се наложи могат да хвърлят и бомби със сълзотворен газ или светлинни гранати, които заслепяват и дезориентират врага.
Освен това в мисиите могат да участват разузнавателен хеликоптер на полицейския участък, екип за преговори в кризисни ситуации или бронираната машина на антитерористите. Вертолетът може да разкрива местонахождението на терористите, бронетранспортьорът – да прониква направо през стените на сградите, а полицейските парламентьори – да убедят похитителите да се предадат без бой или поне да освободят заложниците. Използването на специални превозни средства и допълнителни подкрепления е улесняващ фактор, но от друга страна много скъпо удоволствие.

Ще забележите също, че противниците се ориентират доста добре в ситуацията. В SWAT2 са заложени три вида изкуствен интелект – за придвижване, тактически и стратегически. Първият помага на противниците да изберат оптималния маршрут. Вторият позволява на всяка бойна единица да взима самостоятелни решения – да бяга, да се крие, да се защитава с “жив щит”, да отвръща на огъня или да ликвидира своя заложник. Стратегическият изкуствен интелект координира действията на цялата вражеска група. Доста често се случва една и съща мисия протича по коренно различен начин. Във всеки един момент терористите могат да изпаднат в умопомрачение и да започнат да избиват заложниците. Отвлечените пък могат да развият така наречения

Стокхолмски синдром

да преминат на страната на своите похитители и да воюват рамо до рамо с тях срещу полицейските сили. Във всички случаи обаче смъртта на заложник е най-ужасният кошмар за командира на антитерористите. Не е желателно да давате каквито и да било жертви – както от страна на полицията, така и сред цивилното население. Освен за натренираността и уменията на офицерите си, играчът трябва да се грижи за обществения образ на поделението и за финансовото му осигуряване. Ако направите фаталната грешка да изпълнявате исканията на терористите, да приключите с парите или пък да пожертвате невинни, екипът SWAT може да се окаже разпуснат заради професионална непригодност.

Играта от страната на терористите също не е никак лесна. Бандитският лидер трябва да подбира своята ударна група измежду 100 кандидати. Специалните умения, които представителите на подземния свят могат да овладяват, са ръкопашен бой, поставяне на капани, използване на бомби и на гранати. Геймърът обаче не може просто да избива, когото му падне. Със своите действия той трябва да направи организацията си възможно най-атрактивна, за да може да спечели повече последователи.

Автор: Момчил Милев