RollerCoaster Tycoon 3

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 30 ное. 2004

Последните месеци са благодатни за такива като мен, чиято страст са влакчетата. С галантен поклон изказвам своята дълбока признателност към Chris Sawyer, който за пореден път доказва, че е креативен пич. И ако разликата в предишните две игри от поредицата RollerCoaster бе по-скоро в нововъведенията по отношение на теми и атракции, то третата част наистина ни предлага нещо наистина ново. Емблематичната двуизмерност и изометричност вече е история, възможностите за персонализиране на геймплея тук са по-скоро неизчерпаеми, а разнообразието от атракции и помощни обекти са повече от интересни.

RollerCoaster-ите

Започвам с влакчетата, че те са главните герои тук. Всички налични атракции са взети от съществуващи в реалния свят паркове за забавления, като конструкторите им са поканени да покажат на какво са способни, само че във виртуална среда. Идеята на създателите е геймърът да извади от сърцето си най-нежните спомени за мига, в който е бил на път да напълни гащите, докато е пищял, обърнат надолу с главата на някое адреналиново съоръжение, и да направи негов виртуален аналог. Едва ли Аtari предполагат, че в нашата мила родина си имаме само София Ленд, без да броим очуканите люлки на синджири и гондоли по селски събори и местни празници. Играта дава шанс на всеки от нас да построи атракцията, която винаги си е представял, че липсва в живота му. Или пък да импортне свои конструкции от предишните й версии. Наред с шеметните усукано-засукани спирали, за хора със здрави стомаси има в изобилие и по-лежерни въртележки и колички, което би задоволило и най-капризните. И ако нещо не ви е по вкуса, Scenario editor-ът върши чудесна работа – могат да останат само увеселителните съоръжения, които според личните ви критерии заслужават място под слънцето.

Посетителите

Познавате тълпите от жадни за забава хора, прииждащи на талази – това в случай, че сте дали всичко от себе си и паркът ви наистина си го бива. По default посетителите винаги са гладни и за тях кошчето за боклук е само един от предметите за украса на заобикалящата среда. Освен това никога, ама никога, тоалетните не им достигат. И ако преди можехме да се допитаме за мнението им по един или друг въпрос, касаещ парка, то в RollerCoaster Tycoon 3 дори вече можем да създаваме по наш вкус или подобие посетители, които да воайорстваме 24 часа в денонощието. Това е възможно с т.нар. Peep Editor. С него може да определим отличителните белези на фаворитите си – пол, възрастова група, коса, облекло, стил на обличане. Е, не мислете, че може да се сравнява с възможностите на The Sims, но е сходно и създава усещане за лично отношение към посетителите. Само да припомня, че ако не са задоволени исканията им, паркът ви е обречен на фалит. Така че повтаряйте си по-често максимата, че “Клиентът е Бог”.

Екстрите

Тематичното разнообразие, освен че създава панаирджийско настроение, е и предпоставка гостите ви да намерят от всичко по малко, в случай че решите да миксирате разнообразието от оформления, с което разполагате. Но защо пък да не създадете паркове, посветени изцяло на дадена тема? Било то предлагайки spooky shakes, които да напомнят, че има разхождащи се навред призраци, или с магазин за каубойски за автентична атмосфера от Дивия Запад. Екстремните антигравитационни атракции пък ще напомнят, че сме близо до космоса и всъщност сме рожби на една технократска епоха, където границите меджу научната фантастика и реалното все повече се размиват. Има и още изненади, но няма да ви издавам всички тайни.

Малко off topic… Да ви питам като си купувате ход-дог и продавачът не си прави труда да разбере колко горчица искате, ви е гадно, нали? Или пък като си хапвате пица на парче, а пласмасарката с кетчуп е празна? И за да не им е гадно на хората, заделили от насъщния, за да се позабавляват, може да ги накарате да се почувстват значими благодарение на настройките, които има всеки един обект за бързо хранене. Новото тук е, че освен разцветката на шатрата, определяте и количеството на шоколада и какво сладко да има в палачинките например.

3D-то

Мда.. Е това е черешката върху сладоледа в RollerCoaster Tycoon 3. Можете да се въртите като пумпал в триизмерното пространство и да гледате под различен ъгъл средата, в която играете. И нещото, което лично мен ме накара да се почувствам като галеник на съдбата в играта, е възможността да се пусна с влакчето, което съм построил или с тези, които Аtari са направили за мен. Със слушалки на ушите и любимото дрънчене на костерите, което дъни от тях, мога да ви гарантирам едно, ама наистина необикновено виртуално преживяване. Тръгвате бавно и после се почва това лудешко премятане, превъртане и точно като си казвам, че не мога повече, се почва нова серия от loop-ове и се моля краят да е близо, преди да ми се е завил свят. Защото това приключение е реално и докато дюнерът ми се обръща в стомаха, виждам как една птица прелита над главата ми, а после писъците на седящите до мене ме подсещат, че не съм сам. И когато все пак всичко свършва, виждам, че наоколо е имало хора със слаби стомаси, съдейки по оставените следи.

И все пак да ви подсетя, че сме в тая игра, за да трупаме пари, забавлявайки хората. Да дадем най-доброто от своята креативност при оформлението на средата. Да се възползваме максимално от възможностите на RollerCoaster Tycoon 3. И нека не ме корят читателите, очаквали конкретни факти и цифри. Не мога да бъда просто сух фактолог, когато пиша за играта, накарала ме да обърна взор към света на компютърните забавления. Малко емоционално се получи, но, надявам се, да ми простите тази волност.

Автор: Васко Чаворски