Rising Kingdoms

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

След излизането на WarCraft III, всяка следваща фентъзи реалновремева стратегия бива неизбежно сравнявана с този мегахит по един или друг начин. Blizzard постигнаха нещо, което никой друг досега на успяваше – взеха най-добрите геймплей идеи, съществуващи досега, и ги компилираха по възможно най-успешния и привлекателен начин (както прочее стана и с Diablo, и със StarCraft, и с World of WarCraft). И Rising Kingdoms със сигурност ще бъде принудена да изпълни комадата “равнис по WC3”. Работата е там обаче, че в най-новата игра на нашето родно геймстудио Haemimont, радвало ни досега със заглавия като “Цар” и “Келтски крале”, можем да открием колкото прилики, толкова и разлики и оригинални хрумки, които да я оразличат с една-две идеи от близърдския еталон в жанра.

Съдбата на Еквиада

Целият сюжет на Rising Kingdoms, подплатен с умело заплетени интриги, предателства и нови съюзи, се развива във фентъзи света Еквиада. Той не е заимстван от нищо и никого и е изкован специално за случая от Haemimont. За съжаление неговата богата предистория не е успяла да намери място по един или друг начин в играта, за да внесе малко повече яснота за това кой какви точно мотиви има за своите действия.

Трите основни раси, които ще решат съдбата на този свят, и които ще можете да контролирате пряко, са хората, форестърите и дарклингите. При първите няма да видите нищо кой знае колко различно – стандартният набор от копиеносци, мечоносци, паладини, монаси и т.н. Другите две раси обаче са създадени с изключително богато въображение. Сградите на форестърите, които, както личи от името им, са деца на гората, например се издигат по следния начин. Работниците разравят земята, поставят малко семенце и го изчакват да избуи без допълнителна намеса по доста ефектен начин в огромна и напълно функционираща постройка, наподобяваща растение. Сред редиците на тяхната армия ще откриете рейнджъри, ловци, върколаци, ездачи на вълци и дори едни малки и изключително досадни духчета със син пънкарски перчем, които влизат в тялото на врага, го разрушават за нула време – спасение няма.

Дарклингите пък изглеждат доста страховито. Те имат демоничен облик, сградите им са катраненочерни и обвити постоянно от огън, а единиците им са истински трепач – може би това е най-бойно ориентираната раса.

Механизъм на игра

За разлика от досегашните игри на Haemimont, настоящата е доста по-динамична, по-екшън ориентирана. Тя не фокусира толкова върху болезнено познатото събиране на ресурси и развиване на база, колкото до умелото контролиране на единиците, техните умения и бързото овладяване на ключови позиции от картата, които, за наше улеснение, са маркирани със специфични символи. Това са колонии на петте второстепенни раси в играта – тролове, номади, елфи, сенки и дракони. Веднъж щом ги завземете, ще получите достъп до две или три техни единици. Ще може да изберете и един от общо двата специални бонуса, които да облагодетелстват империята ви. С цел да не се забавя темпото на играта залежите на злато и водни кристали са неизчерпаеми. Това са двата основни минерала, с които се строят по-голямата част от постройките и се тренират и ъпгрейдват всички войници.
В крайна сметка излиза, че основната цел в Rising Kingdoms е не да създадете огромна армия, което е възможно почти по всяко време, а да направите така, че настоящата ви да оцелее под напористия натиск на противника. За да стимулират постоянното водене на сражения пък, разработчиците са измислили доста интересната идея за трупането на

Слава, която е третият ресурс

Той се добива по най-различни начини. Основните са или от само себе си (с течение на времето), или чрез завладяване на неутралните колонии, които са разпръснати около базата ви. Прочее в скърмиш режима техният вид абсолютно всеки път се генерира по произволен начин, което прави играта на създадените от Haemimont карти (липсва рандъм генератор) всеки път различна.

След като завземете дадена колония, ще получите допълнителен начин, по който да трупате слава. Например, ако принадлежи на елфите – чрез събирането на предмети, ако е на тролове – при унищожаването на постройки, при сенките – чрез убиването на работници и шампиони и т.н.

Този трети ресурс е изключително важен, тъй като единствено благодарение на него ще може да издигате къщи, които да вдигат тавана на популацията. Т.е. ако искате по-голяма армия – или въобще каквато и да било – ще трябва да влезете в битка още в самото начало. Търпеливото затваряне в пределите на базата ви няма да доведе до нищо хубаво и ще ви обрече на провал. Славата ви е необходима и за още един изключително важен аспект от геймплея на Rising Kingdoms – за наемането и развитието на уменията на т.нар.

Шампиони

Като идея те доста приличат на героите от WarCraft III с тази разлика, че не трупат опит и поради тази причина тяхното развитие протича по малко по-различен начин. За да изучите например едно умение, ще трябва да похарчите една, три или четири точки слава, в зависимост от нивото, на което е въпросната способност – първо, второ или трето.

Всяка от трите основни раси разполага с четири уникални класа, като по време на игра не може да имате по два шампиона от един и същи вид. Например за хората това са бойният ангел, които лекува армията ви и облагодетелства паладините и мечоносците; магьосник, въоръжен с лък и разполагащ с плеяда от защитни и разузнавателни умения; вещица, която кълне всичко живо, включително и сгради; писклива руса девойка на кон, който подпомага кавалерията ви.

При форестърите нещата стоят по малко по-различен начин. Шампионите им използват предимно силата на природата. Тяхната кралица на вълците призовава горски създания, които да я подкрепят, превръща се във върколак и е идеалният войн за битки с по-големи армии. Феята им пък е изключително добър илюзионист и умее да влияе на съзнанието на врага, а т.нар. пазител на семената притежава способността да се заравя в земята и поставя най-различни капани на врага. Форестърите имат и един изкусен стрелец, който използва едновременно и лък, и магия, за да прати всеки в отвъдното.

Шампионите на дарклингите пък са изключително добри бойци. Техният нощен убиец е запознат с най-различни начини да се промъкне и може да ликвидира врага си незабелязано, а т.нар. брадвар – да унищожи цели армии собственоръчно, като се принесе в жертва и образува мощна ударна вълна. Магът пък променя реалността – има възможността да “разцепи” ваша приятелска единица на две, без другата половинка да ви “яде” от популацията. И накрая идва техният продавач на души, който умее да взима и дава кръв от и на вашата армия. Ако случайно някои от тях загине в битка, се превръщат в дух, които, срещу съответната сума злато, която се определя в зависимост от уменията, които е изучил, ще бъде възкресен.

Недостатъци

Макар и Rising Kingdoms да притежава ниски системни изисквания, играта на нея е често съпътствана от доста необясним лаг, който, каквото и да си говорим, дразни окото и разваля общото положително впечатление от добре изваяния изометричен терен и триизмерни единици. Да не говорим за неуместните елементи на метъл в мелодиите за хората. Ако обаче оставите това настрана, тази най-нова стратегия на Haemimont, която все още не е локализирана на български, ще ви позволи да прекарате бая часове. Очаква ви нейната гигантска солова кампания, състояща се от тридесет мисии с невероятно разнообразна структура и цели, и може би още толкова карти в мрежовия режим, където всяка следваща игра ще ви се струва различна.

Автор: Владимир Тодоров