Restaurant Empire

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Симулацията на дейности от реалния живот продължава да дава на света нови и нови игри. Не разполагам със статистиката за пазара на пазара на тайкуни, но колкото и да са те, разнообразието е повече от голямо. Миналия месец то е допълнено и от новото заглавие на Enlight Studios – Restaurant Empire. Недвусмислено и грандоманско име, подсказващо, че ресторантьорството е вашето призвание.

До голяма степен характерът на играта се определя от това кой от двата режима ще изберете.

Campaign мode

е раздвижен, с диалози и има претенция да е подобие на RPG. Всъщност може да се превъплътите само и единствено в кожата на Арманд – амбициозен младеж, току-що завършил готварското си образование. При срещата с неговия скъп чичо Michel Le Boeuf разбира, че семейният ресторант Treize a table е затворен. Младежът тържествено обещава да върне блясъка му и да се пребори с конкуренцията на гиганта OmniFood, довела до неприятната ситуация около семейния бизнес. Следва изпълнението на 18 мисии – първоначално започвайки от опростени tutorial задачи, достигайки по-късно до сложни и изискващи прецизност задания. Например към определена дата да достигнете определен клиентски поток или постъпления от продажби на храна. Върховно изпитание е участието в световния конкурс за най-добър готвач, където печеленето на приза Grand Master Chef гарантира на ресторанта ви истински наплив от посетители.

Sandbox режимът

предоставя възможности за разработването на три типа ресторанти – италиански, френски и американски и определяне на началния капитал по ваше усмотрение. Практически при него може да играете, докато не полудеете или не основете цяла верига от ресторанти, което всъщност е и идеята на играта. Аз не намерих сили, но ако някой от вас има нерви, може да опита. Започвате от абсолютната нула – четири голи стени и амбициозната задача да вдъхнете живот на пустото пространство. Интериорното оформление се базира на предлаганите над 200 елемента, които са групирани по предназначение – за централната част, кухнята и тоалетните. Всеки от тях носи определен брой рейтинг точки, като някои са специфични по произход и стил. Така например разполагате с колони в италиански стил, паравани – във френски и т.н. Важно е да съобразите типа на предлаганата кухня и декоративните елементи с това какъв по националност ресторант ще разработвате. Неуместно би било да предлагате френски специалитети на място, декорирано с италиански орнаменти в случай, че сте задали американски тип заведение в началото.

С развитието на ресторанта и най-вече като резултат от избора на правилна стратегия се повишава и неговия рейтинг. Това позволява да правите upgrade на някои интериорни групи – шик е да поставите на всяка маса свещи или да привлечете вниманието на случайните минувачи с външна реклама – билбордове, транспаранти, подвижно тротоарно меню и други подобни примамки за нови клиенти.

Освен интериора моделирате и

менюто

което е така да се каже “лицето на ресторанта ви”. Имате на разположение около 300 рецепти от три национални кухни и още толкова отделни съставки. Всяко блюдо има определен брой рейтинг точки и кратко описание на вкусовите качества. Най-ценно ми се видя подробното изброяване на съставките, но уви, не е даден точният начин за приготовлението. Предоставена е мнимата възможност да се променя оформлението на самото меню, но да ви кажа, вариантите не различават много помежду си, с изключение на шрифтовете, които по моя преценка са по-скоро грозновати. Но пък това дава усещането за пълен контрол на играещия над ситуацията, мда…

Елементът, който в най-голяма степен е определящ облика за ресторанта, е главният готвач. Не без значение обаче е и останалият персонал. Необходимо е да имате салонен управител, който да настанява желаещите да опитат гозбите ви, помощник-готвач и помощник по кухня. Не се лъжете да взимате нископлатени сервитьори, тъй като те са немарливи и нехайни, макар и да спестявате пари от заплати.

И за Restaurant Empire е в сила правилото, че

клиентът е бог

Имайте предвид, че вашите посетители са изключително капризни. Не понасят неучтив персонал и бавно обслужване. Срещу парите, които са дали, според мен те просто искат да получат малко повече, отколкото са платили. Но тъй като сте зависим от тях, не ви остава нищо друго освен да следвате капризите им. Изслушвайте оплакванията, понякога от тях може да се извлече нещо полезно, което е убягнало от погледа – например, че осветлението е недостатъчно. Сред посетителите има и полезни люде. Някои предлагат рецепти на ястия, които ресторантът сервира. Срещу определена сума, в повечето случаи напълно поносима, главният ви готвач се сдобива с тях и така уменията му се подобряват. Има и търговци, с които може да сключите сделки за закупуване на необходимите ви продукти и да си осигурите по-добра надценка.

За да следите текущото състояние на бизнеса ви помагат множеството диаграми и статистики. Препоръчвам най-често да следите как се движи рейтингът ви. Той е получен от разликата между показателите с отрицателна стойност – цени и недоволство и тези с положителна – комфорт и оформление.

Restaurant Empire се води триизмерна и като коментар ще кажа, че не всичко, което може да се върти, zoom-ва и превърта в пространството, е 3D. Да не говорим, че независимо дали сте в Рим, Париж или в САЩ, сградите са еднакво грозни и недопустимо еднакви. Има сложени тук-таме по няколко национални символи, но те не правят обстановката по-разнообразна.
Не знам

спомняте ли си Hotel Giant

излязъл преди около година. Тя също дело на Enlight Studios. Направи ми впечатление, че интериорните елементи са подозрително сходни с настоящата игра. И не ми стана никак приятно. За мен Restaurant Empire е ресторантизирана версия на хотелската сага. И отново се ядосах на огромно количество време, необходимо за обзавеждане, и липсата на възможност да създавате макети на тоалетни и кухни, а не да извършвате няколко пъти едни и същи декораторски дейности.

Без да игнорирам логическите достойнства на Restaurant Empire, не мисля, че ще загубите особено, ако не я тествате лично, тъй като не съм сигурен доколко полученото удоволствие оправдава вложеното време. Освен ако наистина няма друго какво да правите или сте твърде вманиачен фен на тайкуните.

Автор: Васко Чаворски