Resident Evil 4

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 22 мар. 2007

Страхът има много лица. Но готовите ли сте да видите всичките?

Усетихте ли как сърцето ви прескача? Това е добър знак… Още не е спряло. 🙂 И дано издържи дълго. Дано не се поддаде на стремежа си да спре, за да ви спаси от ужаса. Дано умът победи, защото той няма да ви остави на мира, докато не разгадае

мрачната приказка

в която сте въвлечени.

Вие сте Leon Kennedy. В началото на кариерата си работите по случая в Racoon City. Там властва вирус, който трансформира населението в зомбита. Накрая всичко бива заличено от лицето на земята, а вие сте сред малкото оцелели. Днес, шест години по-късно, ви е възложена нова мисия. Животът на дъщерята на президента е във ваши ръце. Ашли се намира някъде в отдалечено европейско село…

Историята се разгръща постепенно по време на самата игра с постоянно развиваща се интензивност. Пристигайки в селото, вие не знаете много. Тук сте с двама полицаи, които не страдат от желание да са ви много полезни. Затънтената провинция е загърната в тежка мъгла. Тук-таме са нахвърляни дребни бараки, а дърветата сякаш скърцат със зъби. А местните… местните не говорят много. Движени от необуздана сила, която сякаш ги управлява, те разкъсват човешката плът с вили и секири. Телата им сякаш не са техни. И кой ли е кукловодът? Признавам си, че не се трогвам от този жанр игри много често и за моя собствена изненада тази игра ме удиви. Resident Evil 4 (разпространявана още под името Biohazard) е разработвана от японско студио и

излиза на пазара още преди две години

за конзоли и става голям хит сред феновете на поредицата. Едва днес тя най-после беше представена и в своя PC вариант. Поговорките са клишета, но тук с пълна сила важи правилото: „По-добре късно, отколкото никога”. Моментът наистина беше назрял, ако издателите бяха се забавили още малко, струва ми се, играта съвсем нямаше да изглежда толкова добра, защото откритие отпреди две години трудно може да защити идеите си в наши дни.

И все пак въпреки изминалото време играта ме изуми. Историята е завладяваща. Срещате се със свои стари познати и с нови образи. Преплитат се мотивите на различните страни. Много често дори си задавах въпроса на чия страна е даден персонаж. Това е един свят, в който наистина с много резерви давах доверието си на когото и да било. Преплитат се и мотиви, водещи началото си далеч в историята на поредицата. Ще се срещнете с мистериозната Ада, която ту ви помага, защото ви познава отдавна и сякаш дори има романтични чувства към вас, ту изчезва безследно, доказвайки, че интересът е единствената и движеща сила. Друг енигматичен образ е също на човек с гарванови коси и сапфирени очи… Но ще оставя на вас сами да ги разгадаете.
А междувременно внимавайте, може би в съзнанието ви ще се прокрадне дори въпросът дали вие бихте изменили на каузата си…

You can run…

Приключението ви е изпълнено с динамика, но не вие определяте темпото. Наистина усещате, че сте плячка, и опонентите ви използвате всички възможни похвати, за да ви изкарат ангелите. Някои се прокрадват като сенки, така че дори не разбирате, че са готови да ви разпорят и едно дихание ви дели от смъртта. Случи ми се например съвсем случайно да се обърна и да видя само в съзнанието си какво щеше да последва, ако случайността не беше ме спасила.

Други твари предпочитат да изкарат акъла ви фронтално, с шумно нападение. Те чупят всичко по пътя си, за да ви достигнат като будят у вас животинското. Вроденото желание да се скриете, да побегнете. Понякога страхът идва с многочислеността на съществата. Задава се цяла група изроди и вие ги виждате. Стреляте по тях, но някои успяват да се домогнат до вас. Постепенно като лешояди всички ви заобикалят, а вие панически се въртите и стреляте на посоки, за да се измъкнете от тази смъртоносна прегръдка.

А грозотиите, които ви се нахвърлят, имат всякакви форми и размери. Границата наистина е само въображението на художниците. Не ми се иска да изпадам в детайли, защото част от удоволствието е именно в изненадата, но ще спомена, че ще видите подобни на тъмни монаси същества, гиганти, чудовища с лице на огре и други неприятни създания. А преимуществата на всеки образ са изтъкнати перфектно. Един е плашещ, защото е дребен, докачлив, налудничав, има нещо детско, ала напълно покварено у него. Други са великани и се издигат като канара пред вас, а куршумите сякаш просто потъват в телата им и не ги нараняват.

Честно казано, много положителен според мен е фактът, че тук няма да срещнете зомбита. Идеята започваше да се изтърква. Местата, които ще посетите също са разнообразни – замъци, подземни пещери, езера и лаборатории…

От време на време сякаш от нищото ще се появява и търговецът. Интересно е как дори някой, който не е съвсем пряк участник в основната сюжетна линия, носи характер. Присъствието му обаче е оправдано с това, че ви продава оръжия и ъпгрейди.

…But you cannot hide. Face it…

Допадна ми и системата на управление. Тя е доста проста. Имате стандартните посоки на придвижване и един екшън бутон. С него стреляте, но и извършвате най-различни действия, провокирани от ситуацията. Например спринтирате или скачате от висока сграда, отваряте врати. Когато стреляте по противниците, има значение къде ги уцелвате. В началните нива е по-добре да стреляте в главата. Това всъщност зависи от типа врага. На моменти обаче е за предпочитане да целите капачките на коленете им. Така ограничавате броя на тези, които ще достигнат до вас.

В тази част на играта има нов тип запаметяваща система. Трябва да намерите пишеща машина и там правите save. Разположени са сравнително близо, а ако случайно умрете, без да сте се възползвали от тях, играта автоматично ви връща в най-близката позиция.
Приятен е фактът, че нагорещената обстановка е разведрена с някои наистина духовити коментари на героите по време на анимациите.
Играта е разделена на пет глави като предлага повече от 20 часа игрово време, а след превъртането й имате достъп и до различни малки екстри като мини-игрите.

Resident Evil 4 има перфектното озвучаване и ако сте готови да изслушате тази симфония от гъгнещи звуци, скърцане и полъх на студен въздух, въпреки малко ниската разделителна способност и да се насладите на все пак нелошата графика, не се бавете. Промъкнете се до най- близкия магазин и се надявайте да успеете невредим да се приберете с новата си придобивка у дома.

Автор: Лили Стоилова