Prince of Persia (PS3 и X360)

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 31 дек. 2008

Още не мога да повярвам, че UbiSoft го направиха! Игра без нито един “GAME OVER”?! Опитвам се да намеря адекватна аналогия извън света на игрите… но не успявам. Всъщност, кой – по дяволите – е казал, че в игрите трябва наистина да се умира? Никой, разбира се. Просто през годините това се е превърнало в такова „изсечено в камъка” клише. Аз самия бях леко (че и не чак толкова) изумен, след като близо два игрални часа така и не стигнах до „заветния” екран, последван неизменно от най-досадния надпис в гейминга – “LOADING…”. Нямаше още разходки по менюта със сейвове, тъпи въпроси от сорта на „ама наистина ли искате да презапишете”, и прочее. И това е… лошо? Не мамка му, просто е адски неочаквано.

И ако вече съм ви загубил някъде по завоите, нека поясня – в новото издание на Prince of Persia вашият герой просто не може да умре. Въпреки всичките главоломни акробатики (по-главоломни от всякога), въпреки битките с ужасни чудовища, той просто НЕ МОЖЕ ДА УМРЕ. Грешките му (т.е. вашите грешки), дори най-фаталните, не водят до нищо повече от мигновено връщане до последния чекпойнт, който почти винаги е на не повече от броени секунди геймплей. Обяснението? В своето приключение новият персийски принц е следван неизменно от чаровна спътница на име Елика, принцеса и нещо като магьосница (макар че второто определение не се споменава никъде в играта). Всеки път когато принцът се издъни, принцесата го измъква от бездната по магически начин. Така стоят нещата и в битките, които този път (о, нова ерес!) са само „един на един” – миг преди врагът да нанесе фаталния удар, Елика застава на пътя му и връща шансовете на нашия главен герой.

Не знам дали е възможно да си представите какво точно означава всичко това без да сте опитали играта на живо. „Революция” е изтърканото определение, което ми се върти из главата. Както и да го наречете, от вас ще се изисква доста по-разчупено геймърско мислене, за да приемете новата формула на UbiSoft. Това обаче показва още колко закостеняла (да не кажа – задръстена) е станала представата ни за „добър геймплей” през годините.

Нека сега да кажа, че времето, прекарано с последното издание на хитовата поредица, беше едно от най-запомнящите се в живота ми като геймър. Преди всичко на човек му трябва известно време, за да повярва, че всичко, което се случва пред очите му, е графика в реално време. Каквото и да си говорим, дори в жестоката конкуренция напоследък, просто няма игра, която би могла да мери сили във визуално отношение с Prince of Persia. И въпросът не е просто в безупречното изпълнение. Отново бедната ми глава се бори отчаяно за намирането на българския еквивалент на “artistic design” и за съжаление най-близкото съответствие, което ми хрумва, е „художествено оформление”. Та художественото оформление на играта е наистина изумително, при това още на идейно ниво.

Колкото до историята и фикцията на играта… е, аз лично бих си пожелал нещо малко по-добро, но моите претенции на този фронт са най-вероятно прекалено завишени. Новият Принц например можеше да има повече… как да кажа… характер. Това обаче се компенсира, поне до някъде, от присъствието на Елика и нейното собствено очарование. Връзката между двамата главни герои можеше и да е и по-дълбока и интригуваща, особено като се има предвид, че първообразът определено е култовият Ico за PS2. Но за какво са продълженията, в края на краищата? Аз вярвам, че първата игра от новата трилогия поставя достатъчно солидна основа за наистина впечатляващо развитие.

И така, ако сте сред твърдия електорат на поредицата, поемете дълбоко въздух, зарежете предразсъдъците си и дайте шанс на новото издание. Няма да съжалявате! Ако ли пък сте новобранци в света на Prince of Persia, или дори новобранци в света на игрите – не се колебайте! Тази игра категорично няма да ви остави безразлични. Аз пък се моля този невероятно смел, заслужаващ бурни адмирации опит на UbiSoft да не се окаже вик в пустиня.

Автор: Ивелин Иванов