Platoon

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Първата жертва на войната е човешката невинност

Досега не се бях замислял, но ако погледнете назад в историята на гейминдустрията, ще осъзнаете, че игрите, посветени на войната във Виетнам, се броят на пръсти. Естествено, този факт не бива да ни учудва, особено като се има предвид, че въпросният конфликт е един истински провал за гордата американска нация. Когато научих, че се разработва реално-времева стратегия по може би най-успешния филм с военна тематика на всички времена (поне според мен), останах приятно изненадан. Става въпрос за “Взвод”, режисиран от гениалния Оливър Стоун. Не знам колко от вас са имали възможността да го гледат, но той е просто жива класика. Филмът представя войната във Виетнам от един по-циничен ъгъл – не я оправдава, дори я осъжда, показва страха и борбата на отделния човек, чийто живот е поставен под въпрос. Длъжен съм да отбележа обаче, че крайният резултат на играта, разработена от Digital Reality (автори на Imperium Galactica), не е особено задоволителен и най-малкото не може да се сравнява с филма, по който уж се води, че е направена. 

Войната през очите на един новобранец

За съжаление историята в Platoon сравнително рядко има нещо общо с едноименния филм на Оливър Стоун, но от време на време прави кратки връзки с него. Целта на Digital Reality е била по-скоро да се пресъздаде неговата атмосфера, отколкото да следват стриктно иначе перфектната му фабула. И поне в това отношение са успели. Главният персонаж в играта е млад войник на име Мартин Лайънсдейл, който съвсем скоро ще се сблъска с ужаса, който го дебне в непроходимите джунгли на Виетнам. Platoon проследява събитията от ранния етап на конфликта (1965) чак до неговата връхна точка (1968) и много от мисиите в това компютърно заглавие разказват за действителни и трагични сражения, разиграли се по онова време във Виетнам.

В Platoon не се налага да се занимавате с построяване на сгради и събиране на ресурси. Ще започвате всяка мисия с малък взвод от максимум тридесет души, като няма да имате никаква свобода при избирането на своите бойци, нито пък на тяхната екипировка, което за подобен тип игра изглежда малко глуповато. Под ваше управление ще попаднат най-различни видове единици – скаут, снайперист, картечар, медик, командос, инженер и т.н. Всяка една от тях има по едно, някои – и по две, собствени специални умения. Освен тях управлявате и обикновени стрелци M16 Rifleman, които изпълняват функцията на основна част на вашия взвод. Единствено те могат да се движат във формации. Под ваш контрол ще попадат и превозни средства като транспортьори и танкове, но това се случва от дъжд на вятър и не е ключова част от геймплея на Platoon.  

Положителни характеристики

Типът терен е от изключително значение за вашия успех. Ако се намирате на открита площ, вашият взвод няма да получи никакъв защитен бонус, но видимостта му ще е нормална – тридесет метра в изправено и двадесет и пет – в легнало положение. Пътищата пък ви правят двадесет и пет процента по-уязвими от обикновеното. Шансът да оцелеете, движейки се по подобни местности, е минимален. Затова е препоръчително да се ориентирате към по-прикрит терен. Обикновените храсти ще ви дадат защитен бонус от тридесет и осем процента, по-високата трева – седемнадесет, джунглата – петдесет и т.н. Видимостта на тези места обаче е ограничена.

Всички тези особености са и най-големият плюс на Platoon, правейки от него изключително стратегически ориентирана игра. Освен това, за да се ограничи бързото прекосяване на картата, войниците ви са снабдени с характеристиката издръжливост. Колкото повече ги карате да тичат и пълзят, толкова по-бързо те ще се уморяват. Поради тази причина често ще се налага да ги оставяте неподвижни, за да могат да си отпочинат и да продължат своите подвизи в изпълнените с жега, влага и насекоми непроходими гори.      

Друг плюс на Platoon е нейната прилична графика, която спомага за пресъздаването на атмосферата във Виетнам. Храстите, дърветата и тревата изглеждат прекрасно. Войниците пък използват приблизително четиристотин анимирани движения и са раздвижени с помощта на технологията motion capture, а климатичните условия (вятър, дъжд, мъгла) допълнително вдъхват живот на една изпълнена с опасности и неприветлива джунгла. Разработчиците на играта твърдят, че са създавали Platoon на базата на множество действителни снимки, документи и доклади на американската армия от онова време и поради тази причина претендират за изключителна достоверност.  

Недостатъци

Те хич не са малко. Първо място заема шаблонният дизайн на нивата. Те не представляват кой знае какво предизвикателство за обикновения геймър, не дават достатъчно голям простор за развихряне и за употребяване на специалните умения на вашия отряд. На второ място идват леко скучните и еднообразни задачи в повечето мисии. И на трето, но не на последно – убийствено неприятният контрол над камерата, от който може да ви побелее косата. Той е проблем на почти всички напълно триизмерни стратегии. Прибавете към всичко това и липсата на опция за save и картинката става изключително мрачна. 

Саундтракът сам по себе си е добър, но според мен не пасва особено на това, което се случва в мисиите. Често в напрегнати ситуации, когато покрай ушите на вашите войници свисти град от куршуми, звучи бавна, спокойна, почти приспиваща музика. Звуковите ефекти пък бързо ще ви се сторят монотонни и досадни.

Platoon е всичко друго, но не и реалистична игра. В това отношение идват и най-големите ми упреци. Digital Reality биха могли да се постараят малко повечко и да измислят една по-истинска система за нанасяне на щети, както и да вложат малко повече усилия в изработването на изкуствения интелект на “Чарли” (така американците са наричали виетнамците по време на войната). Въпреки всичко Platoon е с една крачка (макар и не много голяма) пред обикновените и глупави заглавия, които заливат пазара от известно време насам. Така че не бива да я анатемосваме напълно. Всеки, който проявява някакъв не твърде задълбочен интерес към войната във Виетнам и обича стратегиите в реално време, има голяма вероятност да хареса тази игра.

Автор: Владимир Тодоров