Persian Wars

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Пръстенът на цар Соломон сияе сред звездите на небосвода още от времето на неговата смърт. Но времената се менят. Нищо не е постоянно. Пръстенът пада на земята, приземявайки се нейде из южните персийски пустини. Според легендите той има достатъчно мощ, за да направи притежателя си неоспорим владетел на целия свят. Мъдреците предупреждават, че само човек с чисто сърце може да носи този пръстен.
Те се страхуват, че ако някой с нечисти помисли и болни лични амбиции овладее неговата сила, ще донесе на себе си и своя народ само беди и нещастия. Въпреки предупрежденията желаещите за власт и могъщество не са никак малко. Вие сте един от тях.

Нека търсенето започне

Казано по-точно вие сте Синдбад, популярният герой от приказния свят на “Хиляда и една нощ”! Основната цел в играта е именно да се докопате до пръстена, преди някой друг да ви изпревари. За да е по-интересно, търсенето ще бъде съпътствано с битки безчет.

Когато започнете кампанията, ще имате  възможност да решите дали все пак искате да минете tutorial-а или предпочитате да се впуснете направо в реалното действие на играта. Не пропускайте tutorial-а! Той не просто ще ви помогне да се ориентирате по-бързо в интерфейса, но ще ви представи и част от историята на Синдбад преди да се появи пръстена и да започне надпреварата. Изигравайки “тренировъчната” част от играта, ще получите шанс и за по-добро начало, тъй като преходът между tutorial-а и истинското действие става почти неусетно. Освен това запазвате всичко, което сте постигнали до момента.

Може да се каже, че действието се развива на два етапа. В първата фаза предприемате повечето стратегически ходове, необходими за успешния ви напредък в играта. Пред погледа ви е предимно картата на пустинята. Освен релефа на нея се виждат и населените места, бърлогите на всички чудовища, както и армиите на различните народи и племена. На тази карта задавате движението на Синдбад и неговата войска, която може да се състои максимум от девет отряда.

Трябва да тренирате воините си в бедуинския лагер, който се намира в северозападната част на пустинята. Не е необходимо да го посещавате лично, за да получите подкрепления. Дори да се намирате в другия край на картата, мигновено получавате всичко, което поръчате. Имате на разположение седемнадесет вида единици. Те варират от пехота, конница и различни дресирани пустинни зверове, до “спецчасти” от типа на летящи килимчета и джинове.

В началото имате достъп само до най-обикновените единици. По-мощните воини и магически същества ще може да използвате чак след изграждането на съответните постройки в бедуинския лагер. Сградите осигуряват и подобрения за единиците и армията ви. Строежите и подготовката на войската се финансира със злато, което печелите като нападате съседите си или като обирате бърлогите на чудовищата.

Бой до победа

Вторият етап на играта са самите битки – по въздух, вода и море. Те са в познатия ни RTS-вариант като във всяка схватка можете да използвате само ограничен брой единици. Ще се налага да се биете срещу другите бедуински племена, амазонки и немъртви (в играта има както ghouls, така и undead, а при това двете раси не са съюзници), като всяка страна разполага със собствени видове бойни единици и приказни създания. Ще се изправите и срещу неутрални чудовища. В битките присъства и факторът “страх”. Паникьосаните единици бягат от полесражението, не се отбраняват и са лесна жертва, при условие че ги догоните.

Всички единици, които оцелеят по време на битката, трупат по малко опит и леко покачват показателите си – издръжливост, сила и мана. Да, някои единици имат и магически способности. В това число влиза и нашият герой. Още в самото начало той може да поразява враговете със светкавици.

Синдбад разполага и с инвентар, над който реално погледнато нямате голямо влияние. Там просто можете да видите предметите, намерени по време на пътуванията му и магиите, които знае. Действието на повечето предмети, открити на бойното поле, се ограничава с временно повишаване на някои от показателите на единицата, която ги е взела. Срещат се и артефакти с негативно въздействие. Има и наистина полезни предмети, които могат да се ползват само от главния герой, но те се намират значително по-рядко.

Доста от съществените избори за развоя на събитията се правят по време на разговорите с персонажи. Дори да имате огромна армия зад гърба си, като нищо можете да загинете заради неподходяща реплика. Съвсем логично в историята на играта са използвани много елементи от приказките на Шехерезада, които без проблем ще разпознаете.

Persian Wars предлага и мултиплейър-режим за не повече от осем играчи, в който можете да се пробвате не само с бедуините, но и с амазонките и немъртвите (ghouls). Графичната част на играта е дело на руснаците от Akella. Резултатът е доста сполучливо 2D, в което статичните обекти са повече от добре нарисувани. Войските също са детайлно изобразени, но движенията им изглеждат малко вдървени и еднообразни. Звукът на играта определено не е това, с което ще я запомните. Единиците са озвучени на непонятен за мен арабски език. И все пак това малко допринася за атмосферата на битките. Музиката е в CD-Audio формат и любителите на мелодии с лек ориенталски уклон сигурно ще се зарадват.

Опции ли?

В последните години не бе ми попадала игра, която предлага по-малко опции за настройка. Менюто съдържа само две неща, които можете да коригирате: силата на звука и силата на музиката. Стандартно графиката е 800х600. Ако сте любители на експериментите, можете да се опитате да я промените от configuration.ini файла. Резултат ще има, но се съмнявам, че ще ви се понрави.

Cryo винаги са се старали да бъдат оригинални и почти всеки път са успявали. Вложили са в творението си доста интересни идеи, а замисълът определено е интригуващ. За жалост реализацията на добрите им хрумвания остави в мен необяснимото чувство за нещо не съвсем довършено. В този си вид играта може би щеше да е хит, ако бе излязла миналата година. Въпреки това смятам, че Persian Wars ще намери своите почитатели.

Автор: Борис Цветков